Una proposta per al conflicte kurd. PDF Imprimeix Correu electrònic
dijous, 15 d'abril de 2010 10:31

Vicenç Fisas, Director de l'Escola de Cultura de Pau, Universitat Autònoma de Barcelona.

Si les mateixes autoritats turques han reconegut que existeix l'anomenat "problema kurd", per què és tan difícil trobar una via per resoldre-ho d'una manera definitiva? En els dos últims anys han proliferat a Turquia diverses iniciatives tendents a això, i el mateix govern ha posat en marxa un projecte de "democratització" del país dirigit en bona part a donar satisfacció a les demandes històriques del poble kurd. El Parlament va aprovar l'any passat una bateria de propostes en aquest sentit, però que han estat torpedejat per la il.legalització del partit prokurd DTP i la detenció de diversos dels seus líders. En aquests dies, a més, la policia belga ha detingut a diverses dotzenes de persones kurdes vinculades amb el PKK, partit que està en les llistes de grups terroristes de la UE, i que per tant està il.legalitzat. No obstant això, la resolució del problema kurd passa inevitablement per un diàleg i un futur acord entre el govern turc i el PKK, de manera oberta o discreta, en procura de concertar els passos necessaris per acabar amb la definitiva activitat armada del PKK i donar continuïtat als seus repetits oferiments d'un alto el foc i al diàleg.

En aquests dos últims anys, el PKK i el seu líder Öcalan, condemnat a cadena perpètua, han reiterat el seu oferiment a la negociació, amb una plataforma de punts perfectament assumible per al govern turc. Abandonats fa temps els reclams d'independència, el que es demana va en consonància amb el que és d'esperar d'un poble de vint milions de persones que exigeix respecte per la seva identitat a través de l'ordenament institucional turc. Les mesures que donarien satisfacció al poble kurd ja han estat plantejades en el mateix Parlament i han estat àmpliament divulgades pels mitjans de comunicació turcs. No cal inventar res nou, només trobar el mecanisme de diàleg apropiat per a que aquestes mesures es facin efectives i en el menor període de temps possible. Quan aquestes mesures funcionin, el PKK es dissoldrà, perquè així ho ha manifestat, però mentrestant caldrà negociar amb aquest grup. Per fer-ho, la seva inclusió en la llista de grups terroristes de la UE és un obstacle, ja que permet que els sectors contraris a la resolució pacífica i dialogada del conflicte kurd detinguin a persones afins a la causa kurda, siguin o no del PKK, de manera que es trenca qualsevol possibilitat d'avanç i d'acostament. Davant aquesta situació, i conscient que no hi ha cap precedent en la política antiterrorista de la UE, m'atreveixo a suggerir que la UE hauria de pensar a retirar provisionalment el PKK de les llistes, com a mesura sobirana i unilateral, per donar espai a que l' primer ministre Erdogan, de manera directa, trobi les vies d'apropament amb els líders d'aquest grup per negociar de manera civilitzada un "full de ruta" que permeti resoldre el problema kurd. De moment és una contrarietat que els qui tenen la responsabilitat i el desig de negociar no puguin fer-ho perquè són detinguts a causa de l'existència de les llistes terroristes. Solucionar aquesta anomalia política és un imperatiu per donar cabuda a la negociació sobre un tema que, com he repetit, té solució. La UE no pot eludir la seva responsabilitat en ajudar a trobar un camí de sortida al conflicte kurd, i si per això cal recórrer a mesures excepcionals, benvingudes siguin. Al cap ia la fi, si la retirada provisional del PKK de les llistes no donés resultat a mig termini, hi ha la possibilitat de tornar a incloure’l en les llistes. Però si la seva retirada permet avançar en la solució, s'haurà donat un pas Intel.ligent. A més, estem en un moment en què s'ha plantejat dialogar fins i tot amb els talibans de l'Afganistan, i s'han pres mesures polítiques perquè això sigui factible. Els kurds, que arrosseguen un greuge històric, mereixen que se'ls prengui com a mínim en la mateixa consideració, i això requerirà mesures noves, però necessàries.

improcesos

Plaça del Coneixement - Edifici MRA (Mòdul Recerca A), UAB, 08193 Bellaterra, España - Tel. (+34) 93 586 88 48