Discrepància Benvinguda! Eines per educar per a la controvèrsia des del diàleg

Aquest projecte té per objectiu principal aportar eines al professorat per dinamitzar diàlegs controvertits a l’aula segurs, empàtics i educatius.

JUSTIFICACIÓ, ANTECEDENTS i DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

La vida està plena de temes controvertits que interpel·len a infants i joves: l’equitat entre gèneres, l’acollida de persones refugiades, el procés independentista, el terrorisme, els límits a la llibertat d’expressió, els aldarulls violents, etc. són algunes de les qüestions controvertides que poden entrar a l’aula. La multiplicació de fonts d’informació poc rigoroses o els biaixos per qüestions identitàries, fan l’alumnat estigui més exposat a les controvèrsies.

L’espai educatiu és, segurament, un dels més idonis per ajudar-los a comprendre i reflexionar críticament sobre aquestes temàtiques. És clau per educar en habilitats per abordar la controvèrsia de forma crítica, respectuosa i noviolenta. Però sovint el professorat sent que és massa arriscat, i/o que no té prou eines per fer-ho. Per això des de 2016, arran de la situació política a Catalunya i del coneixement de metodologies per abordar temes controvertits d’altres països europeus, l’ECP decideix impulsar aquest projecte a través de dues línies d’actuació:

• Elaboració de materials pedagògics
  • Capacitació de professorat i altres professionals del món de l’educació.

PUBLICACIONS PRINCIPALS I RECURSOS

Discrepància benvinguda! Guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula

2019, Marina Caireta i Cécile Barbeito

Amb l’objectiu de promoure el diàleg ciutadà, i especialment sobre els temes que puguin resultar més delicats de tractar, aquesta guia aporta eines, experiències i reflexions per professorat, entre d’altres educadors, sobre com abordar temes controvertits a l’aula. La guia inclou recomanacions pràctiques i 25 activitats per practicar debats i diàlegs a l’aula.

Conviure (amb la polarització) als centres educatius

2019, Marina Caireta i Cécile Barbeito

Recomanacions per a professorat a l’hora d’abordar temes polaritzadors a l’aula. Cada recomanació està lligada a recursos educatius al següent enllaç.

FORMACIÓ I SENSIBILITZACIÓ

Consulteu aquí la nostra oferta formativa en abordatge de temes controvertits, que podem adequar a les necessitats del vostre centre.

EL PROJECTE ALS MITJANS

30.10.19. Article “Cómo abordar temas sociales controvertidos en las aulas”. Educaweb. (en castellà)

28.10.19. Article “Mestres contra l’autocensura” per Virtudes Pérez amb entrevista a Cécile Barbeito. El Punt Avui.

21.10.19. Reportatge “Què hem de fer si estem preocupats?” Programa InfoK, TV3.

21.10.19. Article “Com afrontar el que està passant al carrer? Kit d’emergència de l’Escola de Cultura de Pau” Catalunya plural.

01.05.19. Article “Donem la benvinguda a la discrepància!” Blog de Roser Batlle (en castellà).

23.04.19. Article “‘Discrepància benvinguda’: eines per afrontar debats controvertits a l’aula sense caure en un diàleg de sords”. Catalunya Plural. Per Sandra Vicente, amb entrevista a Cécile Barbeito i Marina Caireta.

05.12.18. Article “La urgència de recuperar els matisos”. Per Patricia Simón, amb entrevista a Cécile Barbeito (en castellà). La Marea. (en castellà)

29.11.18. Article i infografia “Com em preparo per tractar un tema controvertit a l’aula?”. Per Marina Caireta i Cécile Barbeito. Bloc Edubaròmetre, de la Fundació Bofill.

11.10.18. Article “Set de cada deu docents creuen que han de parlar del ‘procés’ a classe”. Per Carina Farreras, amb entrevista a Cécile Barbeito. La Vanguardia.

10.10.18. Article “Un terç dels professors s’autocensuren a causa de la situació política a Catalunya”. Per Laia Vicenç, amb entrevista a Cécile Barbeito. Diari Ara.

10.10.18. Article “El 30% de docents s’autocensuren a l’hora de tractar l’actualitat social i política a l’aula, segons l’Edubaròmetre” Catalunya Plural. Per Sandra Vicente, amb entrevista a Cécile Barbeito.

22.11.2017. Diàleg sense tabús o com fer de la realitat una enia de diàleg crític i empàtic. Per Cécile Barbeito, Diari de l’educació.

SUPORT INSTITUCIONAL

Projecte implementat amb el finançament de l’Ajuntament de Barcelona, l’empenta de l’Evens Foundation i el suport del CRP-Les Corts i l’Associació de Mestres Rosa Sensat, entre altres actors.