caenes

Sentir, pensar, transformar

Pensament crític per la pau i la justícia global

Amb aquesta pàgina de recursos per a docents us convidem a promoure el pensament crític als vostres centres. Concebem un pensament crític lligat als valors de la justícia global, i que promogui les competències d’una educació compromesa. Un pensament crític que promogui la comprensió de l’altre i la transformació de les desigualtats i altres violències.

RECURSOS

El pensament crític es pot promoure des de metodologies ben diverses. Us en recomanem alguns:

Analitzar per transformar   Analitzar per transformar. Estat de la qüestió del pensament crític i la justícia global als centres escolars a Catalunya.
Tot i que el reconeixement de la importància d’educar en el pensament crític no és recent, en els darrers anys diferents esdeveniments i factors (polarització, fake news, etc.) han posat sobre la taula la necessitat d’impulsar les destreses crítiques amb més determinació. Aquests factors, de més locals a més globals, reclamen un major protagonisme al pensament crític en tots els àmbits educadors, i en concret en el sistema educatiu. Aquest informe analitza els reptes i les oportunitats i formula recomanacions per a impulsar amb més força polítiques i pràctiques educatives de pensament crític als centres escolars.

Descarrega’t l’informe aquí.
Discrepància benvinguda! Guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula   Abordar temes Controvertits
Les qüestions socialment vives o temes controvertits són temàtiques que no tenen respostes fàcils i que impliquen emocions fortes. Es poden abordar a través de metodologies i estratègies diverses, però sovint requereixen una mirada interdisciplinar i consciència de les pròpies creences, identitat i biaixos. S’han abordat des de les ciències o les ciències socials. En trobareu algunes activitats aquí.
Aprenentatge basat en el pensament   Aprenentatge basat en el pensament
Des dels anys ’80, l’aprenentatge basat en el pensament (o TBL, Thinking-Based Learning), promou tècniques per ensenyar a pensar, mitjançant eines com els organitzadors gràfics, els proverbis, els termes analítics, els termes dispositius o les estratègies conjuntes, i fer així més explícits els procediments reflexius i infusionar-los al procés educatiu.
Aprenentatge basat en el pensament   Filosofia per infants, o Filosofia 3/18
La metodologia “Philosophy for Children” creada als EUA per Matthew Lipman i Anne Margareth Sharp a finals dels anys ’60, promou el pensament crític, creatiu i de la cura, a través de detonadors inicials (contes, curts), a partir de les quals es formulen preguntes i respostes en “comunitats d’indagació”. A Catalunya l’impulsa el Grup Iref.

I més…
També podeu trobar portals de recursos sobre pensament crític al Servei Educatiu del Vallès Occidental III, activitats de deliberació al portal PlayDecide, diàlegs online amb Kialo, una guia per a un ús més crític dels llibres de text de ciències socials.

FORMACIÓ

Us voleu formar en pensament crític per a la justícia global? Us informem de les oportunitats formatives obertes:

– Grup de treball sobre pensament crític i justícia global: Activitat formativa en modalitat grup de treball reconegut pel Departament, adreçada principalment a professorat de Coneixement del Medi, Ciències Socials, Valors i Ciutadania. L’objectiu és experimentar entre docents activitats a classe, compartir recursos, seguir formant-nos i compartir neguits, dificultats, èxits i alegries, tot creant comunitat. El grup de treball, creat al curs 2021-2022, té previst trobar-se una vegada al mes. Per a més informació, contacteu la cecile.barbeito@uab.cat

Formacions obertes a professorat: Programació de properes formacions, co-organitzades amb diferents moviments de renovació pedagògica del territori:
12.02.22. Formació de 4h en Pensament crític. Taller organitzat pel MRP del Maresme.

Assessorament a centres educatius: Formacions puntuals o assessoraments a llarg termini adreçades a centres educatius per incorporar el pensament crític de forma més significativa a la docència. Més informació aquí.

SUPORT INSTITUCIONAL

Aquesta pàgina és un dels canals de disseminació del projecte “Enfortim el pensament crític en temps de pandèmia, construïm cultura de pau ”. Aquest projecte és possible gràcies la col·laboració de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, i el suport de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i Ep! – Moviment de Renovació Pedagògica de l’Alt Empordà.