Inicio / Evento / Jornadas «Enseñar ciencias sociales con perspectiva de género»

Jornadas «Enseñar ciencias sociales con perspectiva de género»

Fecha/Hora
13.09.2019 - 14.09.2019
9:30 am - 8:30 pm
Lugar
Av. de les Drassanes nº3 - Barcelona
Barcelona - - España


Resum de les jornades

Dies 13 de Setembre de 16:30 a 20:30 i 14 de setembre de 9:00 a 14:00
Amb la participació de Sandra Muzzi, Mariona Massip, Laura Girbau, Consuelo Díez, Nour Salameh entre altres ponents.

Jornades dirigides a facilitar la inclusió de forma més transversal sobre perspectives feministes en el marc de la perspectiva de Justícia Global, els materials didàctics de ciències socials. La jornada és una de les accions del projecte «Entre Línies», que pretén transversalitzar valors, continguts i metodologies de l’educació per a la Justícia Global als materials didàctics. Activitat coorganitzada entre GREDICS i l’Escola de Cultura de Pau, amb el suport de GRICCSO, Rosa Sensat, i el suport econòmic de l’Ajuntament de Barcelona. (Més detall sobre les jornades a sota).

Inscripcions AQUÍ.

Resumen de las jornadas

13 de septiembre de 16:30 a 20:30 y 14 de septiembre de 9:00 a 14:00
Con la participación de Sandra Muzzi, Mariona Massip, Laura Girau, Consuelo Díez, y Nour Salameh entre otras ponentes.

Jornadas dirigidas a facilitar la inclusión de forma más transversal sobre perspectivas feministas en el marco de la perspectiva de Justicia Global, los materiales didácticos de ciencias sociales. La jornada es una de las acciones del proyecto «Entre Líneas», que pretende transversalizar valores, contenidos y metodologías de la educación para la Justicia Global a los materiales didácticos. Actividad co-organizada entre GREDICS y la Escuela de Cultura de Paz, con el apoyo de GRICCSO, Rosa Sensat, y el apoyo económico del Ayuntamiento de Barcelona.

Inscripciones AQUÍ.

 

Presentació

La perspectiva de gènere ens interpel·la com a docents en tots els àmbits de la nostra tasca. Quan ensenyem ciències socials, però, hi hem de respondre doblement: perquè les desigualtats de gènere són un problema social i perquè els continguts de les ciències socials escolars moltes vegades han reproduït les desigualtats i les injustícies històriques, geogràfiques, polítiques o econòmiques. Però, què implica la perspectiva de gènere quan ensenyem ciències socials?

 

Objectius

Aquestes jornades volen ser un espai per compartir i reflexionar, per aprendre i preguntar-nos.

    • Posar-nos al dia amb les aportacions que les teories feministes han fet a les ciències socials
    • Preguntar-nos per la situació de la perspectiva de gènere en la didàctica de les ciències socials
    • Vincular el gènere amb altres perspectives que opten per a una educació compromesa amb la justícia global
    • Compartir materials, recursos, dinàmiques i propostes
    • Aprendre conjuntament – que és la millor manera d’aprendre!

 

A qui van adreçades?

Aquestes jornades estan pensades per a:

    • Mestres d’educació infantil, primària i secundària
    • Professors i professores de formació del professorat
    • Personal relacionat amb l’edició de llibres de text i materials didàctics
    • Agents educatius d’àmbits formal, no formal i informal
    • Qualsevol persona interessada en la temàtica

 

Programa: Divendres 13 de setembre de 2019

El divendres 13 de setembre a la tarda ens preguntarem “on estem?”, coneixent les principals aportacions de les teories feministes a la didàctica de les ciències socials, clarificant conceptes, i valorant la situació actual del grau d’incorporació de la perspectiva de gènere a les ciències socials.

16:00 Obertura de portes, registre i revisió de les inscripcions als tallers

16:15 Espai per tafanejar iniciatives per a transversalitzar el gènere a les ciències socials.

16:30 Benvinguda i presentació de les jornades: La perspectiva de gènere a la didàctica de les ciències socials.

    • Mariona Massip, investigadora de GREDICS-UAB
    • Francina Martí, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat

16:45 Tastets de reflexió:

    • Feminisme i perspectiva de gènere: aclarim conceptes (Sandra Muzzi, professora del GREDICS-UAB)
    • Fins quan les dones seran invisibles en la història escolar? (Joan Pagès, doctor en ciències de l’educació i antic mestre)
    • …quines dones? El que la interseccionalitat aporta als protagonistes històrics (Mariona Massip, investigadora de GREDICS-UAB)

17:30 Taula Rodona sobre perspectives interseccionals:

    • Dones i conflictes armats als materials didàctics (Nour Salameh, historiadora, membre d’UNESCOMED)
    • Dones i interculturalitat als materials didàctics (Natalia Desmesura, membre del consell de redacció d’Afroféminas)
    • Dones i treball precari als materials didàctics (Roxanna, membre de Las Kellys)
    • Moderadora: Cécile Barbeito (investigadora de l’Escola de Cultura de Pau-UAB)

18:40 Primera ronda de tallers

    • La Història és la Història dels cossos (Patrícia Victoria Martínez Álvarez, professora d’Història de les Dones a la UB)
    • Contes i gènere: com es naturalitza el sexisme des de la infància (Ana Tutzó Puig, impulsora del projecte Biblioteca i Gènere, i mare de l’AFA Taber)
    • Com treballar el gènere a les aules de secundària (Sandra Muzzi, professora de GREDICS-UAB)
    • Com acollir a un infant transexual a l’aula? (Marta González)
    • Noves maneres d’entendre l’economia: ecofeminisme i decreixement econòmic (Txell Remolins, directora de teatre, activista de Ciutats en transició)

19:30 h Segona ronda de tallers

    • La Història és la Història dels cossos (Patrícia Victoria Martínez Álvarez, professora d’Història de les Dones a la UB)
    • Contes i gènere: com es naturalitza el sexisme des de la infància (Ana Tutzó Puig, impulsora del projecte Biblioteca i Gènere, i mare de l’AFA Taber)
    • Com treballar el gènere a les aules de secundària (Sandra Muzzi, professora de GREDICS-UAB)
    • Com acollir a un infant transexual a l’aula? (Marta González)
    • Noves maneres d’entendre l’economia: ecofeminisme i decreixement econòmic (Txell Remolins, directora de teatre, activista de Ciutats en transició)

 

Programa: Dissabte 14 de setembre de 2019

El dissabte 14 de setembre al matí coneixerem què estan fent diferents iniciatives i actors per a transversalitzar la perspectiva de gènere a les ciències socials.

9:00 Presentació del projecte “Entre Línies” sobre justícia global als materials didàctics (Cécile Barbeito, investigadora de l’Escola de Cultura de Pau-UAB)

9:30 Col·loqui: Què estan fent les editorials de llibres de text per a incorporar la perspectiva de gènere?

    • Marta Ballester (Editora de Ciències socials de Grup Promotor Santillana)
    • Jaume Ríos i Calvet (Cap de projectes d’innovació educativa de l’Editorial Teide)
    • Moderadora: Neus Gonzàlez-Monfort (autora de llibres de text i doctora en didàctica de les ciències socials)

10:30 Pausa-cafè a càrrec de la cooperativa Mujeres Pa’lante.

11:00 Col·loqui: Com s’incorpora la perspectiva de gènere a la formació de professorat?

    • Laura Girbau (professora de GREDICS-UAB)
    • Consuelo Díez (professora de didàctica de les Ciències Socials a la Universidad de Jaén, premi Arcoiris)

12:00 Tercera ronda de tallers

    • Política, Gènere i Ciutat (Dolors Sabater, pedagoga, professora d’ESO, exalcaldessa i regidora i Jordi Castellví, professor de GREDICS-UAB)
    • Estereotips de gènere (Laura Girbau, professora de GREDICS-UAB)
    • Per què les bruixes porten les ungles llargues? Materials d’aula (Mariona Massip, investigadora de GREDICS-UAB)
    • Les violacions de nenes en contextos de guerra. Una unitat Didàctica (Sandra Muzzi, professora de GREDICS-UAB)
    • Géneros y sexualidades (Consuelo Díez, professora de didàctica de les Ciències Socials a la Universidad de Jaén, premi Arcoiris)

13:00 Quarta ronda de tallers

    • Política, Gènere i Ciutat (Dolors Sabater, pedagoga, professora d’ESO, exalcaldessa i regidora i Jordi Castellví, professor de GREDICS-UAB)
    • Estereotips de gènere (Laura Girbau, professora de GREDICS-UAB)
    • Per què les bruixes porten les ungles llargues? Materials d’aula (Mariona Massip, investigadora de GREDICS-UAB)
    • Les violacions de nenes en contextos de guerra. Una unitat Didàctica (Sandra Muzzi, professora de GREDICS-UAB)
    • Géneros y sexualidades (Consuelo Díez, professora de didàctica de les Ciències Socials a la Universidad de Jaén, premi Arcoiris)

 

Activitat de formació del professorat reconeguda pel Departament d’Educació (15h), prèvia presentació d’un treball que demostri l’aprenentatge durant la jornada, i la voluntat d’aplicació d’aquests aprenentatges a l’aula.

Organitzen:

Amb el suport de:

I el finançament de:

Ver también

Negociaciones de paz. Análisis de tendencias y escenarios

Este anuario analiza procesos y negociaciones de paz que tuvieron lugar en el mundo durante …