 |
Taula rodona: “Dones, conflictes armats i pau: de la resolució 1325 a la realitat”
6 de març, 11h Sala Cinema UAB
Taula rodona organitzada per CCOO UAB, amb la participació de Maria Villellas (Escola de Cultura de Pau), Maria-Alba Gilabert (Catalunya Ràdio), Betty Puerto Barrera (Psicòloga social, activista i defensora dels drets humans a Colòmbia) i Júlia Pastor Díaz de Mera (Creu Roja). |
|
|
 |
Formacions "Diagnosticant la violència i la pau a l’escola"
12, 26, 27 i 31 de març i 24 d’abril CEIP Cavall Bernat, Concepció, Dolors Monserdà i IES Elisenda de Montcada Marina Caireta i Cécile Barbeito
En el marc d’activitats lligades al DENIP, l’ECP dinamitza tallers sobre inclusió en el grup, bromes i llenguatge no ofensiu i comunicació noviolenta, us de la paraula i pensament crític a les escoles Cavall Bernat, Concepció, Dolors Monserdà i IES Elisenda de Montcada de Barcelona, responent a les necessitats identificades en els diagnòstics inicials fets per l’alumnat. Projecte encarregat per l’Ajuntament de Barcelona. |
|
|
|
 |
Curs de formació “Entendre el context de les persones immigrades des d’una perspectiva de pau”
Dijous 9, 16, 23 i 30 de maig, de 10:00 a 14:00 Casal de barri Folch i Torres, Barcelona.
Curs de formació per a professionals de serveis d’atenció a la comunitat de Progess SL. Curs fet en el marc del projecte Barcelona Conviu. Amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona. |
|
|
|
 |
Informe: Dones i pèrdua: l’experiència d’acompanyament psicosocial a supervivents de dol traumàtic per l’ocupació d’Israel a PalestinaPamela Urrutia Arestizábal / Escola de Cultura de Pau – Asociación Helia
Les múltiples violències associades a l’ocupació israeliana afecten de manera extraordinària la població palestina, exposant-la a situacions que generen traumes duradors, repetitius, transgeneracionals i que tenen tant una dimensió individual com col·lectiva. En aquest context, aquesta investigació aprofundeix en l’experiència d’un programa desenvolupat des del 2002 per l’organització feminista palestina Women’s Studies Centre (WSC), que ha posat al centre els dols traumàtics que afecten les dones palestines per pèrdues variades: per morts —de fills, filles, marits, germans i germanes—, per les absències que imposa la presó, per la demolició o l’amenaça constant sobre casa seva, per la destrucció dels seus mitjans de vida o pels efectes a llarg termini en la seva salut i la dels seus familiars. (en català i castellà). |
|
 |
Capítol de llibre “Images of democracy in the eyes of arts student”Cécile Barbeito a Van Alstein, M. (2025) The power of testimonies for democratic education. Flemish Peace Institute, Brussel·les. ISBN: 9789464074338
La publicació, que es pregunta ‘Com donen sentit els joves a les històries de dictadura i com aprenen d'aquestes històries amb la seva pròpia veu?’ inclou estudis de cas de 6 països on s’han promogut experiències educatives partint de testimonis que han viscut règims dictatorials i transicions democràtiques. Un dels casos es refereix a una iniciativa educativa a l’Escola Massana, on l’alumnat va plasmar en il·lustracions la seva visió de la democràcia actual. (en anglès)
|
|
 |
Article “Retos de la agenda mujeres, paz y seguridad en tiempos de militarismo global” Ana Villellas. Revista Tiempo de Paz, núm. 155, hivern 2024, MPDL.
L'agenda internacional dones, pau i seguretat complirà el 2025 el seu 25è aniversari. L'agenda ha generat compromisos normatius i eines operatives per als governs, Nacions Unides i altres actors en relació a la integració de la perspectiva de gènere i la participació de les dones en l'abordatge dels conflictes i la construcció de pau. No obstant això, en tots aquests anys s'han posat de manifest les seves limitacions i, al seu torn, l'agenda ha esdevingut múltiple i heterogènia, travessada per tensions. Des d'un enfocament de construcció de pau feminista, aquest article posa el focus en cinc problemàtiques a què s'enfronta. |
|
 |
Article “De-Polarising Strategies to Address Controversial Gender, Religious, National or Political Identities Issues”Cécile Barbeito. Revista Sinergias, nº17 - Democracia(s): Transformando paradigmas opressivos de poder através da ED (jan. 2025). pp.65-80.
L'article problematitza la utilitat del diàleg en qualsevol circumstància, explorant aportacions teòriques que examinen els factors que poden contribuir a que un diàleg polaritzat sigui contraproduent. A continuació, descriu exemples d'activitats, practicades en contextos polaritzats a Catalunya, Nicaragua i Itàlia que poden donar suport a converses sobre aspectes molt identitaris, de manera no polaritzadora. (en anglès)
|
|
|
 |
Càpsula “Oportunitat de pau a Turquia”27 de Febrer 2025
Càpsula amb Ana Villellas on analitzem algunes claus i interrogants sobre l’oportunitat de pau oberta a Turquia, al voltant de la crida del líder del PKK a la fi de la lluita armada, i emmarcada en la iniciativa de diàleg iniciada el 2024. |
|
|
 |
Post “Camins educatius cap a la pau”
Tastet d’una de les formacions a centres educatius en el marc de la formació en ‘Diagnosticant la violència i la pau a l’escola’ a 4 centres de primària i secundària de Barcelona. |
|
|
|
|
|
|
El 6 de novembre l’investigador de l’ECP Josep Maria Royo va participar a una sessió de treball per mapejar entitats de cooperació i educació global, que està desenvolupant KSNET amb la Direcció General de Cooperació al Desenvolupament de la Generalitat de Catalunya i l’ACCD. |
El 29 de gener, més de 150 infants i joves van presentar els seus diagnòstics de violència i pau a les seves escoles al Saló de Cent de Barcelona en motiu del Dia Escolar de la Pau i la Noviolència. Mitjançant les seves observacions i recollida de dades a l’aula, van identificar alguns conflictes al pati, infants que juguen sols i soles, bromes i sobrenoms racistes, etc. A l’activitat, on han participat 4 centres educatius, consisteix en recollir dades i representar-les de forma artística. Projecte encarregat per Barcelona Ciutat Educadora. |
Entre el 29 i el 31 de gener es va celebrar el 12è Congrés Ibèric d’Estudis Africans (CIEA) titulat “Respostes africanes al dilema decolonial”, que va tenir lloc a la UB, en el que van participar i presentar una ponència els investigadors Josep Maria Royo i Iván Navarro. En el tancament del Congrés es va aprovar la creació de la Red de Estudios Africanos, de la qual ambdòs investigadors en formaran part. |
El 6 de febrer, l'investigador Iván Navarro va facilitar una sessió sobre la situació actual de la conflictivitat armada en el continent africà, adreçada a personal tècnic municipal de Catalunya. A la sessió, que és part d'un projecte coordinat per CCAR, van acudir unes 20 persones de diferents municipis. Va tenir lloc a la seu de la Lafede. |
El 7 de febrer es van celebrar al Parlament Flamenc (Bèlgica) la Jornada “Changing democracies, the power of testimonies for democratic education”, per a presentar els resultats del Projecte Changing Democracies que investiga i ofereix recursos didàctics sobre l’ensenyament de la historia de les transicions a la democracia a través de testimonis i de forma a transmetre una memoria agonística, amb una multiperspectiva radical que reculli totes les veus. A la Jornada hi van participar una 60ª de persones de més de 10 països i organitzacions, entre les quals l’ECP. |
El 17 de febrer, 21 docents de Ciències socials van participar a la xerrada “Geografies que no siguin una arma per a la guerra” impartida per Cécile Barbeito, en el marc d’un curs organitzat pel Programa Argó amb l’objectiu d’incorporar la Justícial Global a l’ensenyament de les Ciències socials. |
El 18 de febrer la investigadora de l’ECP Ana Villellas va participar amb una xerrada-col·loqui sobre la qüestió kurda a Turquia i l’oportunitat de pau oberta entre Turquia i el PKK a les jornades crítiques “Nacions sense estat: el poble kurd”, organitzades per l’Assemblea de Polítiques, Sociologia i RRII de la UAB. |
El 18 de febrer, l’investigador de la ECP Jordi Urgell va participar en una taula rodona sobre impunitat, corrupció i drets humans a Guatemala, en un diàleg amb la fiscal anticorrupció exiliada Virginia Laparra. Acte organitzat per la Facultat de Dret en col.laboració amb el Grup de Recerca en Estudis Polítics, les Identitats, les Institucions i la Corrupció (GREPIIC) |
El 21 de febrer, Cécile Barbeito va dinamitzar la sessió de reflexió “Què pot aportar l'educació per la pau per fer front a la polarització, la violència i els conflictes armas globals?" a unes 15 persones de l’equip educador de Fundesplai en el marc del seu procés de reflexió per a elaborar una maleta didàctica sobre educació per la pau. |
El 27 de febrer, junt a representants de més d’una vintena d’entitats humanitàries, de cooperació i de pau i agències de l’ONU, la investigadora de la ECP Pamela Urrutia va participar a la reunió convocada pel ministre d’Exteriors José Manuel Albares per tractar els reptes de l’actual situació a Palestina. A la reunió les entitats van plantejar diversos temes, entre d’altres la preocupació pels greus reptes per a la acció humanitària, per la situació de UNRWA, per l’increment de la violència a Cisjordània i per informacions recents sobre el trànsit d’armes cap a Israel per territori espanyol. |
|
|
© 2025 Escola de Cultura de Pau
Edifici B13, Carrer de Vila Puig, UAB, 08293 Bellaterra, Espanya Tel. (+34) 93 582 14 14
Si tens problemes per visualitzar aquest missatge, fes clic aquí o escriu a la barra del teu explorador https://escolapau.uab.cat/newsletter/91/news91cat.html
|
|
|