Català | Castellano
Butlletí de l’ECP, Num.77

Cinc reptes per a l’agenda gènere, pau i seguretat

Coincidint amb els 22 anys de la Resolució 1325 sobre dones, pau i seguretat del Consell de Seguretat de l’ONU i amb la setmana d’actes d’incidència, publiquem aquest recurs que identifica cinc reptes per aconseguir que l’agenda gènere, pau i seguretat segueixi sent una eina eficaç i rellevant de construcció de pau feminista en un context internacional marcat per la invasió russa de Ucraïna i les amenaces d’ús d’armament nuclear, així com l’agreujament de la crisi climàtica, entre d’altres factors. L’agenda internacional gènere, pau i seguretat, vigent des de l’any 2000, és una eina/agenda política i normativa d’incorporació de la perspectiva de gènere i els drets de les dones als esforços internacionals de construcció de pau. Tot i això, 22 anys després de l’inici de l’agenda el balanç és desigual. Els cinc reptes inclouen: Reduir la militarització i les despeses militars i acabar amb l’armament nuclear, afrontar la crisi climàtica des de l’ecofeminisme, reconèixer la diversitat, ser una eina efectiva i eficaç per a la construcció de la pau, prioritzar la prevenció dels conflictes. Publicació elaborada amb suport de l’Instituto de las Mujeres. Disponible aquí.

(en castellà)
Agenda

Jornades: “Crisi de seguretat global: dimensions, impactes i propostes d'acció”

Del 07.11.22 al 01.12.22, de 18:00 a 19:30

Amb la participació d’Ivan Navarro, Josep María Royo i María Villellas

Activitat online (xerrades disponibles en línia tota una setmana)

Els investigadors de la ECP, Iván Navarro, Josep Maria Royo i María Villellas participaran en les jornades "Crisis de seguretat global: dimensions, impactes i propostes d'acció", que organitza l'Escola de Cultura de Pau amb l'Institut de Drets Humans de Catalunya i els reporters Patricia Simón i Ricardo Garcia Vilanova, entre altres ponents nacionals i internacionals. En ella s'aborden, a través d'un format interactiu que inclou vídeo lliçons, webinars i materials complementaris, la crisi de seguretat global, escapant d'explicacions simplistes i reduccionistes, i les propostes que s'estan duent a terme per a fer-li front des de la societat civil. Unes jornades per a l'anàlisi i la reflexió crítica sobre els diferents components que afecten la situació de seguretat global, els seus vincles, els reptes principals i les accions de la societat civil, posant el focus en la crisi del Sahel Occidental i Ucraïna. Inscriu-te aquí.

Sessió sobre Síria al curs “Mediterrani: construcció de pau i emergència climàtica”

09.11.22, de 15:30 a 16:30

Activitat online

Amb la participació de Pamela Urrutia

Sessió sobre les interrelacions entre emergència climàtica i conflicte a Síria com part de la formació interuniversitària “Mediterrani: construcció de pau i emergència climàtica” organitzada per NOVACT i FAS UAB en el marc del projecte ASITI. Curs convalidable per 2 crèdits ECTS. Més informació i inscripcions aquí.

Formació en pràctiques restauratives

03.11.22 i 10.11.22

Barcelona

Marina Caireta i Lola Montejo

Formació a professionals de l’empresa PROGESS SL d’equips de gestió de conflictes de Barcelona sobre com usar la metodologia de pràctiques restauratives en les seves intervencions. Amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona en el marc del projecte Barcelona Conviu.

Peace not dead. Què fem als centres educatius? La cultura de la pau a debat.

17.11.22, de 12:30 a 14:00 i 18:00 a 19:30

Sala de Juntes de la FEPTS, UdL, Lleida.

Cécile Barbeito i Marina Caireta

En el marc del conjunt d’activitats “Peace not dead”, l’ECP dinamitza una xerrada i un taller d’aplicació pràctic: “La Pau no és un bolet. Pràctiques educatives quotidianes d’educació per la pau”: per valorar com promoure la pau als centres més enllà del DENIP o dels ’actes simbòlics contra la guerra, com identificar les violències quotidianes i aquelles més estructurals a les aules i als centres educatius, com encarar els conflictes de forma constructiva, i algunes eines que es poden fer servir per promoure la cultura de pau en el dia a dia. Activitats impulsades per la Coordinadora d’ONGs de Lleida i la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL.

Jornada XI Memorial Hortènsia Alonso: Violències masclistes en contextos bèl·lics

23.11.22, de 09:30 a 14:00

Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera, Campus de Cappont – Universitat de Lleida

Amb la participació d’Ana Villellas

Jornada que abordarà les violències masclistes en contextos de guerra, coorganitzada pel Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera de la Universitat de Lleida (UdL), l’Ajuntament de Lleida i Creu Roja de Lleida i en col·laboració amb el Grup Feminista de Ponent i Marea Lila de Lleida. La investigadora de l’ECP Ana Villellas participarà amb una ponència sobre violència sexual en conflictes armats i experiències de suport i resistència. Inscripcions aquí.

Acte “Ciutat educadora, ciutat de pau i oportunitats”

30.11.22, de 16:00 a 19:00

C/Favencia 399, Barcelona

Acte en motiu del Dia Internacional de la Ciutat Educadora, que enguany posa l'accent en l’educació per la pau: ‘Ciutat Educadora, ciutat de pau i oportunitats’. L’acte comença amb un diàleg centrat en l’educació com a eina clau per construir espais i ciutats de pau i per transmetre la importància del respecte, la justícia i el diàleg. Seguidament, també obrirem un diàleg amb joves de la ciutat on des de diferents mirades volem reflexionar sobre les oportunitats i desafiaments existents per la construcció d’una ciutat de pau i oportunitats. Inscriu-te aquí.

Curs d’introducció a l’educació per la pau

16.11.22, 23.11.22, 30.11.22, 14.12.22, 11.01.23 i 08.02.23, de 17:00 a 19:00

Valls

Marina Caireta i Cécile Barbeito

Curs bàsic adreçat a orientar i donar a conèixer recursos al professorat de totes les àrees i nivells educatius respecte a com introduir l’educació per la pau en un centre educatiu. Organitzat amb el CRP de Baix Camp i La Conca de Barberà. Amb el suport de l’ACCD. Més informació aquí.

Formació Teixint Fils d’Emocions Art i Pau Barcelona-Nicaragua

12.01.23 a 15.06.23

Virtual

Neus Bartrolí i Marina Caireta

Inscripcions obertes per a la formació intercultural de cultura de pau des de l’art adreçada a docents i professionals d’atenció a la comunitat de Barcelona i de Nicaragua. Es realitza en col·laboració amb l'Asociación Teixint Fils d’Emocions (Cataluña) i l'Hermanamiento Zaragoza-León (Nicaragua). Amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i reconeixement del Departament d’Educació de la Generalitat de 45h per a docents. Més informació aquí. Pre-inscripcions aquí.

.

L'ECP als mitjans
01.10.22. Crisis de gobernanza en el Sahel. Iván Navarro. En Africaye. (en castellà)
13.09.22. El basurero de la guerra, per Patricia Simón, citant un informe de l’Escola de Cultura de Pau. La Marea. (en castellà)
08.09.22. Necropolítica de la ayuda humanitaria. Iván Navarro. En Africaye. (en castellà)
Publicacions i recursos
Apunts ECP de Conflictes i Pau Núm. 18

Continuïtat i canvi en l’evolució de la conflictivitat internacional: davant d’una nova Guerra Freda?

Apunts ECP de Conflictes i Pau Núm. 18
Octubre de 2022
Josep Maria Royo Aspa

En aquest nou Apunts ECP reflexionem al voltant de l’evolució de la conflictivitat armada actual i l'agenda securitària d'Occident. Aquesta agenda securitària podria haver contribuït a l'increment de la intensitat de la violència durant les darreres dos dècades i a una major complexitat de les guerres i que, junt amb la guerra d’Ucraïna, ens situen davant d'una nova crisi global. Amb el suport de l’ACCD. Descarga la publicación aquí.

Observatori de Conflictes i Construcció de Pau

Observatori de Conflictes i Construcció de Pau
Juliol – Setembre 2022

La publicació periòdica Conflictes i construcció de pau, aporta informació sobre l’evolució de la conflictivitat armada i dels processos de pau al món. En aquest període destaquem: Ruptura de l'alto el foc a Tigré (Etiòpia); la pitjor escalada de violència a Bagdad els darrers anys; l'Exèrcit azerbaidjanès llança una ofensiva aèria contra àrees d'Armènia al centre i sud de la frontera; es registren els pitjors enfrontaments a Trípoli en els darrers dos anys en un context de creixent tensió; s'anuncia el reinici de les negociacions de pau amb l'ELN; les principals parts en conflicte al Iemen acorden estendre la treva per dos mesos més mentre l'ONU intenta consolidar l'alto el foc. Descarrega’t la publicació aquí.

Observatori Conflictes, Pau i Covid-19

Observatori Conflictes, Pau i Covid-19
Juliol – Setembre 2022

L’Observatori Conflictes, pau i COVID-19 és una publicació periòdica amb informació sobre l’evolució de la pandèmia de la Covid-19 en relació a la conflictivitat armada i la construcció de pau al món. Als mesos de juliol-setembre, destaquem que la denuncia de la Unió Africana sobre la injusta repartició de vacunes per afrontar la COVID-19; com la pandèmia redueix desenvolupament humà i agreuja les desigualtats a la regió MENA; i els impactes de les mesures de resposta a la COVID-19 sobre els drets de persones refugiades. Disponible aquí.

Reptes de l'agenda feminista a Palestina en un context de post-pandèmia

Reptes de l'agenda feminista a Palestina en un context de post-pandèmia
Noviembre 2022
Pamela Urrutia

L’informe analitza els impactes del coronavirus a Palestina des d'una mirada de gènere i constata que les reivindicacions feministes de les organitzacions de dones palestines són encara més rellevants i urgents en el context actual. Publicat en castellà al juliol, l’informe està ara disponible en català, anglès i àrab a Tasharuk.cat i a les web de l’ECP i d’Hèlia Dones, organització que lidera el projecte en el marc del qual s’ha desenvolupat aquesta investigació. Amb el suport de l’ACCD.

Ecofeminisme, conflictes armats i pandèmia

Ecofeminisme, conflictes armats i pandèmia

Sistematització de l’experiència d’educació per la pau des l’Ecofeminisme, la pandèmia i els conflictes armats, publicada al Mapa d’experiències d’educació per la Justícia Global de Lafede.cat i presentada a la IV trobada “Canviar l’educació per canviar el món” (14 i 15 d’octubre de 2022). Aquesta experiència s’ha implementat amb 3 grups de 6è de bàsica de l’escola Torres Jonama (Palafrugell) durant el curs 2021-2022. Realitzada amb el suport de l’ACCD. Accedir a la descripció de l’experiència aquí.

Teixint Fils d’Emocions Pau i Art Barcelona-Hondures. Bona pràctica d’educació per la Justícia Global

Teixint Fils d’Emocions Pau i Art Barcelona-Hondures. Bona pràctica d’educació per la Justícia Global

Sistematització de l’experiència d’Educació per la pau des de l’art, Teixint Fils d’Emocions Pau i Art Barcelona-Hondures, publicada al mapa d’experiències d’educació per la Justícia Global de Lafede.cat i presentada en IV trobada “Canviar l’educació per canviar el món” (14 i 15 octubre 2022). En aquesta experiència es van formar 40 docents i lidereses comunitàries de Barcelona, Hondures i altres països llatinoamericans entre gener i juny de 2021 i es van realitzar 15 projectes comunitaris. Aquesta es realitza en el marc del projecte Barcelona Conviu, en col·laboració amb l’Associació Teixint Fils d’Emocions i la Secretaria d’Educació del Govern d’Hondures, i amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona. Accedir a la descripció de l’experiència aquí.

Quan la controvèrsia entra a l’aula: factors per a la (des)polarització de grups

Quan la controvèrsia entra a l’aula: factors per a la (des)polarització de grups
Revista Catalana de Pedagogia, Vol. 22 (2022): Novembre de 2022. p. 71-82.
Cécile Barbeito

Tot i que des de l’àmbit educatiu se sol considerar que l’abordatge de temes controvertits promou la comprensió de l’altre i consegüentment despolaritza els grups, experiments clàssics de psicologia social conclouen, al contrari, que abordar aquests temes genera més polarització, fins i tot quan els grups expressen una pluralitat d’opinions. L’article descriu pràctiques de formació de professorat impulsades a Catalunya des del 2017 i analitza dos tipus de models: tallers i cursos sobre com abordar temes controvertits a l’aula, d’una banda, i diàlegs entre docents en context de polarització, de l’altra, adreçats a prop de dos-cents docents, des d’infantil fins a professorat d’universitat. A partir d’una anàlisi qualitativa comparada d’aquestes pràctiques, s’identifiquen alguns dels factors que poden comportar una major o menor polarització de grup. Accedeix a l’article aquí. .

Presentacions i altres productes digitals destacats
Pensament crític a l’aula (amb entrevistes)

Pensament crític a l’aula (amb entrevistes)

Vídeo d'animació i entrevistes a professorat, alumnat i direccions sobre la importància de promoure el pensament crític a les aules, als centres, i a les polítiques educatives (11 min). Realitzat per Fora de Quadre per a l'Escola de Cultura de Pau, amb el suport de l'ACCD. Visualitza’l aquí.

Pensament crític a l’aula (animació)

Pensament crític a l’aula (animació)

Animació per a promoure el pensament crític a l'aula, als centres, i a les polítiques educatives. Realitzada per Fora de Quadre per a l'Escola de Cultura de Pau, amb el suports de l’ACCD. Visualitza’l aquí.

Controvèrsia a l’aula?

Controvèrsia a l’aula?

Què són els temes controvertits? Per què ens resistim a tractar-los a l'aula? Com abordar els temes controvertits a l'aula? Quin valor té tractar els temes controvertits a l'aula? Vídeo realitzat per Fora de Quadre per a l'Escola de Cultura de Pau, amb el suport de l'ACCD. Visualitza’l aquí.

Activitat de debat: Debat en moviment”

Activitat de debat: Debat en moviment

Exemple de metodologia per a abordar un debat: el Debat en moviment, que permet abordar temes controvertits a l'aula o en altres contextos educatius. Vídeo realitzat per Fora de Quadre, per a l'Escola de Cultura de Pau, amb el suport de l'ACCD, i la participació de l'alumnat del Postgrau en Cultura de Pau de la UAB. Visualitza’l aquí.

Activitat de debat: Passadís de la consciència

Activitat de debat: Passadís de la consciència

Exemple de metodologia per a abordar un debat: el Passadís de la consciència, que permet abordar dilemes sobre temes controvertits a l'aula o en altres contextos educatius. En aquesta activitat preguntem com actuarien, com a educadors i educadores, davant d'un comentari racista. Vídeo realitzat per Fora de Quadre, per a l'Escola de Cultura de Pau, amb el suport de l'ACCD, i la participació de l'alumnat del Postgrau en Cultura de Pau de la UAB. Visualitza’l aquí.

Audiosèrie Dones Constructores de Pau. Episodi 1: L’agenda de dones, pau seguretat

Audiosèrie Dones Constructores de Pau. Episodi 1: L’agenda de dones, pau seguretat

El primer episodi presenta l’agenda internacional de dones, pau i seguretat, iniciada l’any 2000, resultant dels esforços i mobilitzacions de dones d’arreu del món. La Resolució 1325 reconeix els impactes de gènere dels conflictes armats i les aportacions de les dones a la construcció de pau. 5W, l’ECP i diverses dones expertes i activistes apropen a aquesta agenda i els seus reptes. Podcast produït per l’Escola de Cultura de Pau i 5W en el marc d’un projecte amb suport de l’Instituto de las Mujeres. Escolta’l i descarrega-te’l aquí.(en castellà)

Audiosèrie Dones Constructores de Pau. Episodi 2: La participació de les dones als processos de pau

Audiosèrie Dones Constructores de Pau. Episodi 2: La participació de les dones als processos de pau

El segon episodi aborda la dimensió de gènere dels processos i negociacions de pau, els obstacles que afronten les dones a la participació en negociacions de pau, aportacions i avanços. Es conversa més específicament sobre el procés de pau de Colòmbia. 5W, l’ECP i dones de diferents àmbits apropen a aquesta realitat. Podcast produït per l’Escola de Cultura de Pau i 5W en el marc d’un projecte amb suport de l’Instituto de las Mujeres. Escolta’l i descarrega-te’l aquí.(en castellà)

Audiosèrie Dones Constructores de Pau. Episodi 3: Activisme de les dones per la pau

Audiosèrie Dones Constructores de Pau. Episodi 3: Activisme de les dones per la pau

El tercer episodi s’endinsa en el paper de les dones de la societat civil en la construcció de pau. Les organitzacions i moviments de dones per la pau tenen una llarga història de compromís polític i activisme. Amb 5W, l’ECP i diverses dones activistes es donen a conèixer algunes d’aquestes experiències. Podcast produït per l’Escola de Cultura de Pau i 5W en el marc d’un projecte amb suport de l’Instituto de las Mujeres. Escolta’l i descarrega-te’l aquí.(en castellà)

I a més...

• Des del mes de setembre, el grup de docents EduglobalSTEM, que treballa per incorporar l’Educació per la Justícia Global en l’àmbitcientífico-tecnològic (STEM) de l’educació tenen el seu punt de trobada a la seu de l’ECP. Benvinguts.

• L’Escola de Cultura de Pau va ser una de les 481 organitzacions de la societat civil de 92 països que van signar una carta oberta dirigida a tots els Estats membre de la ONU previ al debat obert sobre dones, pau i seguretat del Consell de Seguretat, per reclamar mesures de defensa dels drets de les dones, els drets humans i garantir la plena participació de les dones, diverses, en tots els aspectes de la pau i la seguretat. La carta alerta del moment crític que afronten dones, nenes i persones LGTBI en conflictes i crisis arreu del món, en un context d’escalada de la conflictivitat, atacs contra l’autonomia i la integritat corporal i altres drets humans fonamentals, un deteriorament del multilateralisme i divisions profundes al Consell de Seguretat. Reclama, entre altres mesures, diplomàcia preventiva, respecte del dret internacional humanitari, suport polític i financer per a la plena participació en totes les etapes processos de pau i que els drets de les dones siguin una part central dels acords de pau, reducció de la despesa militar i increment del finançament per a la igualtat de gènere i la resposta humanitària global. Carta i signatures aquí.

• L’ECP acompanya i assessora la Taula de Treball Permanent de Córdoba (Argentina) per reduir la violència en l’esport. Aquesta és impulsada per l’ajuntament de la ciutat, hi participen actors clau de l’esport infantil i juvenil de la ciutat. Aquesta Taula ha nascut arran de la formació sobre “Cultura de pau des de l’esport Barcelona-Argentina" impulsada per l’ECP en col·laboració amb el FC Atlético Talleres, la Universidad Catòlica de Córdoba i la Universidad Provincial de Córdoba (Argentina). Amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.

• L’ECP es va reunir entre el 5 i el 20 d’octubre amb representants dels grups parlamentaris d’ERC, la CUP-NCG, JxCat, ECP i PSC-Units per a reflexionar entorn a les polítiques de pau del Govern de Catalunya, la conflictivitat armada actual, iniciatives de diplomàcia paral·lela i les interrelacions amb l'emergència climàtica així com per compartir les nostres mirades entorn als grans reptes de la situació d’inseguretat global actual i les  eines de recerca que elaborem. Amb el suport de l’ACCD i de l’Ajuntament de Barcelona.

• L’ECP va participar en el projecte Aules contra la Pobresa, que impulsa l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació (ODEC) de la Universitat de Lleida, en el marc del qual l'investigador Josep Maria Royo va fer una sessió virtual sobre conflictivitat i negociació en contextos de conflicte el 26 d'octubre de 2022. La formació es va impartir en l'assignatura de Treball Social del catedràtic de Sociologia, Fidel Molina-Luque, de la UdL. Arran de l'activitat, l'ODEC i l'ECP van estar explorant noves sinergies i futurs espais de col·laboració entre les dues entitats que poden també tenir un efecte multiplicador per a la promoció i transversalització de l'educació per la pau en l'àmbit universitari lleidatà.

• L’ECP col·labora amb el Consell d’Esport Escolar de Barcelona en promoure la cultura de pau en les competicions escolars. El 27 d’octubre la Marina Caireta i n’Andrés Barrientos han presentat la xerrada “Cultura de Pau en la competició escolar. El paper del i la Tutor/a de Joc en el canvi de paradigma” a 300 tutors/es de joc (responsables de l’arbitratge en les competicions) (2h). Amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.

• A l’octubre ha iniciat una col·laboració entre l’Escola de Cultura de Pau, l’àrea de biblioteques del Departament de Cultura de la Generalitat i l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament en el marc del programa Biblioteques sense Fronteres, en el que participen 30 biblioteques catalanes, i que durant el curs 2022-2023 tractarà sobre cultura de pau. En el marc d’aquesta col·laboració, Cécile Barbeito han dinamitzat dues formacions (el 26 d’octubre i el 4 de novembre) adreçades a 32 persones, principalment personal bibliotecari sobre "Llegir els conflictes, crear pau". La col·laboració implicarà altres actuacions, com recomanacions de lectures per a dinamitzar clubs de lectures a les biblioteques, i facilitar altres recursos educatius sobre els conflictes armats i propostes d’accions per la pau.


ESCOLA DE CULTURA DE PAU, Edificio B13, Carrer de la Vila Puig, UAB, 08193 Bellaterra, España Tel. (+34) 93 581 14 14 escolapau@uab.cat - escolapau.uab.cat
FacebookTwitter
Si tens problemes per visualitzar aquest missatge, fes clic aquí o escriu a la barra del teu explorador https://escolapau.uab.cat/newsletter/news77e.html