|
Recursos pel DENIP 2021
Pel Dia Escolar per la Noviolència i la Pau d’enguany, caracteritzat pel context de la Covid-19, recomanem recursos didàctics per a reflexionar sobre quines haurien de ser les prioritats personals i socials, i quines vies existeixen per a fer-ho realitat. Tal i com ha passat a nivell internacional, en que la Covid-19 va afavorir el cessament d’hostilitats a molts països del món en situació de conflicte armat, la situació actual de crisi sanitària interpel·la a revisar les disfuncions del sistema actual i a prendre mesures dràsticament diferents. A mode de reflexió de fons, recomanem la xerrada amb mirada ecofeminista de Yayo Herrero a la darrera Escola d’Estiu EduglobalSTEM, sobre la importància de reconèixer que som persones vulnerables i interdependents, i la urgència de posar a les persones i a la cura del planeta al centre (en castellà). Per a això, també, proposem aquesta activitat lúdica, per a reflexionar sobre quines haurien de ser les prioritats en la despesa dels estats.
Al marge de temes relacionats amb la covid-19, recomanem els materials didàctics Càpsules per a la Justícia Global que conviden a reflexionar sobre altres reptes d’actualitat com són els conflictes armats i el desplaçament forçat, el gènere i la construcció de pau, el paper dels i les joves per la pau, les estratègies de pau a Catalunya i, en definitiva, la cultura de pau. |
|
Agenda
Curso "STEM x Emergencia climática. Un reto social urgente que necesita de conocimiento científicos y tecnológicos"
25.01.21 a 27.02.21
17:00 a 19:30
Amb la participació de Mel-Educació Ambiental, Eduglobalstem, grup GRESC@ (Germán Llerena) i Resilience.Earth (Anna Pujol) i Ecologistes en Acció entre altres.
Curs virtual
Aquest curs ofereix eines i recursos per treballar a les aules de primària i secundària l’emergència climàtica des d’una perspectiva crítica i transformadora. Busca promoure una visió de l’educació ambiental en general, i de l’emergència climàtica en particular, que incorpori els enfocaments de justícia ambiental i justícia global. La formació s’estructura en 6 sessions que es podran realitzar en el seu conjunt (amb reconeixement de crèdits per part del Departament d’Educació) o de forma combinada. Curs co-organitzat entre l’ECP i Edualter, amb la col·laboració del grup de treball EduglobalSTEM.
Inscriu-te al curs aquí (busca el curs amb el Codi 1040301104 a la web del CRP-Les Corts).
|
Grup de treball “Avaluar per transformar”
02.02.21, 16.02.21, 16.03.21, 06.04.21, 04.27.21, 18.05.21
17:00 a 19:30
Amb la participació de Kas Sempere (ReflectAcció), Grup Avaluar per Aprendre de Rosa Sensat, Clara Massip i Mariano Flores (Edualter) i Cécile Barbeito (ECP).
Curs virtual
Grup de Treball adreçat a docents i persones d’entitats, per reflexionar i elaborar conjuntament instruments d’avaluació en els àmbits individual, d’aula, de centre, i d’entorn, en relació a qüestions d'interculturalitat, conflictes-pau, gènere, sostenibilitat ecològica i econòmica, desigualtats, etc. La metodologia consistirà en oferir una càpsula formativa breu (30 minuts) sobre aspectes relatiu al procés d’avaluació del canvi: recollida dades de forma innovadora i creativa (formats visuals, gràfics), anàlisi de les dades (objectivitzar aprenentatges, sistematitzar), devolucions de resultats, etc., i a continuació fer un treball de reflexió i construcció col·lectiva, en petits grups per a crear instruments per avaluar el canvi en un dels 4 àmbits: individual, aula, centre i entorn. La participació, estimada en 15h presencials i 15h de treballa autònom, està reconeguda pel Departament d’Educació. Curs co-organitzat entre l’ECP i Edualter, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.
Inscriu-te al grup de treball (buscar el curs amb el Codi 1040361104 a la web del CRP-Les Corts).
|
Pràctiques restauratives a l’Escola Montserrat Solà
18.02.21, 25.02.21, 04.03.21
Per Marina Caireta
Escola Montserrat Solà, Mataró.
Amb la voluntat de tenir cura de les persones i teixir una xarxa de relacions pacífiques entre la comunitat educativa, l’escola Montserrat Solà organitza diverses pràctiques restauratives amb alumnat, professorat i famílies amb la col·laboració de l’equip de mediació de l’Ajuntament de Mataró i l’ECP. Sessions no obertes al públic.
|
Curs virtual Barcelona-Hondures “Teixint Fils d’Emocions Pau i Art”.
08.01.21 – 04.21
18:00 a 20:00, els dimecres o dijous.
Per Neus Bartrolí, Marina Caireta i Alba Santfeliu
Curs online
Aquesta activitat pretén capacitar un grup de mestres, professionals i líders comunitàries de Barcelona i d’Hondures en continguts, eines i metodologies per educar en i per la pau a través de l’art des dels seus espais educatius i comunitaris. Es tracta d’un curs de formació teòrico-pràctica organitzat en tres fases: un mòdul on-line, un taller presencial i el disseny i l’aplicació pràctica a partir d’un projecte adaptat al grup amb que cada participant intervingui. Formació gratuïta. Més informació: Aquí
.
|
|
|
Publicacions i recursos
Càpsules per a la Justícia Global
Recursos formatius per a entendre el món en relació a les desigualtats globals, els conflictes, les discriminacions i vulneracions de drets, però també les respostes de la societat civil des de la noviolència. Les càpsules han estat desenvolupades pel Servei Civil Internacional, l’Escola de Cultura de Pau, l’Etnogràfica i l’Observatori del deute en la Globalització. Veure el conjunt de càpsules aquí. |
|
|
|
Introducció a la Cultura de Pau
Per Marina Caireta
Amb aquest material et situaràs en per què la situació del món fa tan necessària l’acció per la pau. També clarificaràs els conceptes de pau, conflicte i violència i reflexionaràs sobre com et travessen a tu mateixa. Finalment coneixeràs possibles línies de treball a favor de la pau sobre les quals aprofundir més endavant. Descarrega’t el material didàctic. Visualitza la càpsula en vídeo de resum amb la participació d’Ainhoa Ruiz i Jordi Armadans. |
|
|
|
Conflictes armats i desplaçament forçat
Per Pamela Urrutia
Quina és la situació dels conflictes armats al món? I de quina manera repercuteixen en els desplaçaments forçats de població? En aquesta càpsula obtindràs elements per comprendre quins són els impactes dels conflictes armats sobre la població civil, de quina manera es vinculen les situacions de conflictivitat armada amb els fluxos de población refugiada i desplaçada internament i quin és el panorama actual de població desplaçada a nivell global. El material també t’ajudarà a reflexionar sobre la dimensió de gènere dels desplaçaments forçats de població i sobre alguns dels principals reptes en matèria d’acollida a la població refugiada. Descarrega’t el material didàctic. Visualitza la càpsula en vídeo de resum amb la participació de Gemma Pinyol i Maria del Rosario Vázquez. |
|
|
|
Gènere i construcció de pau
Per Ana Villellas, Maria Villellas i Pamela Urrutia
Què és la perspectiva de gènere i per què és important tenir-la en compte quan parlem de conflictes armats i construcció de pau? Amb aquesta càpsula aprendrem a identificar els impactes específics de gènere en els conflictes, incloent els impactes que afecten a grups de població que fan front a situacions de discriminació prèvies, com les dones i la població lesbiana, gai, trans, bisexual i intersexual (LGTBI). En aquesta unitat també comprendrem com els impactes de gènere de les guerres s’entrecreuen amb altres eixos de desigualtat. I finalment, ens centrarem en les aportacions de les dones a la construcció de la pau. Descarrega’t el material didàctic. Visualitza la càpsula en vídeo de resum amb la participació de Maria Villellas i Helga Flamtermersky. |
|
|
|
El paper dels joves per la pau
Per Cécile Barbeito
¿Quines implicacions té ser jove davant de la violència i de la pau? Amb aquesta càpsula comprendrem quines violències pateixen els i les joves i per què té sentit que aquests siguin impulsors d’un món menys violent i més pacífic. El paper dels joves per la pau pot ser infinit, però en aquesta unitat ens centrarem en algunes problemàtiques concretes: aquelles que afecten específicament la joventut. Descarrega’t el material didàctic. Visualitza la càpsula en vídeo de resum, amb la participació de Romeral Ortiz i de Fabián Torres. |
|
|
|
Estratègies de pau a Catalunya
Per Cécile Barbeito
Es pot dir que hi ha pau a Catalunya? D’acord amb el concepte de pau com un horitzó sempre perfectible, quins serien els principals reptes per a tenir una situació més pacífica a Catalunya? Aquest material vol reflexionar sobre quins són aquests principals reptes per la pau a la Catalunya actual, clarificar-ne algun concepte relacionat i responsabilitzar-se amb les estratègies de pau que podem emprendre des de la ciutadania. Descarrega’t el material didàctic. Visualitza la càpsula en vídeo de resum amb la participació de Sandra Saura i de Cécile Barbeito. |
|
|
|
Presentacions del "Ciclo 20 años de la Agenda Mujeres, Paz y Seguridad: Balance y propuestas para una paz feminista"
Cicle organitzat per diverses entitats en motiu del 20è aniversari de la resolució 1325. En la primera sessió del cicle, el 6 de novembre, María Villellas va compartir la seva anàlisi sobre els avenços i reptes de l’agenda Dones, Pau i Seguretat després de dues dècades d’implementació. Pamela Urrutia va participar a la segona sessió, el 13 de novembre, dedicada a la participació de les dones en la construcció de la pau, amb una reflexió sobre els casos de Síria i Yemen. Sessions disponibles en castellà i anglès al canal youtube de l’ECP. |
|
|
|
Etiòpia i l’ofensiva sobre Tigray. Claus d’una transició en risc
Apunts ECP de Conflictes i Pau
Núm. 9 Desembre 2020
Josep Maria Royo Aspa
Pots accedir a aquest i a altres números de la col·lecció Apunts ECP de Conflictes i Pau aquí. |
|
|
|
|
Les negociacions de pau a l’Afganistan en un any decisiu
Apunts ECP de Conflictes i Pau
Núm. 8 Novembre 2020
María Villellas Ariño
Pots accedir a aquest i a altres números de la col·lecció Apunts ECP de Conflictes i Pau aquí. |
|
|
|
I a més...
• La investigadora de l'ECP Pamela Urrutia va presentar i moderar la sessió "Veus de Dones per la Pau: Experiències de resistència i resiliència a Bòsnia, Colòmbia i Síria" organitzada per l’ICIP el 17 de desembre com un espai per compartir les experiències de dones en contextos de conflicte i reflexionar sobre el dret a la veritat. Sessió completa disponible aquí.
• L'ECP va participar a la Jornada virtual sobre Migracions i Drets Humans organitzada per la Coordinadora d'ONGD de Múrcia el passat 11 de desembre. La investigadora Pamela Urrutia va realitzar una presentació sobre Conflictes armats i desplaçament forçat: panoràmica, reptes i tendències.
• El Global Partnership for the Prevention of Armed Conflict, xarxa d’entitats de la que forma part l’ECP, va co-organitzar amb d’altres entitats filipines el National Civil Society Dialogue on Peace and Human Security per tal d’analitzar, entre d’altres qüestions, les contribucions de la societat civil al procés de pau entre el Govern de Filipines i el National Democratic Front. L’ECP, a través de Jordi Urgell, participa de manera estable al Working Group on Enabling Collaboration de GPPAC, que va co-organitzar aquestes jornades. El diàleg nacional es va dur a terme de manera virtual els dies 8 i 9 de desembre i va culminar altres diàlegs regionals a diverses zones del país que s’havien celebrat prèviament.
• En representació de l'ECP, Pamela Urrutia va participar en les jornades anuals de l'Asociación Española de Investigación para la Paz (AIPAZ). La investigadora va presentar algunes de les principals claus de la feina d'investigació per a la pau amb perspectiva de gènere realitzades per l'ECP i va participar en la clausura de les jornades, celebrades el 26 i 27 de novembre.
• El 26 de novembre, l’Institut Escola La Bernola d’Avinyó va presentar a la comunitat educativa el seu projecte de convivència. L’ECP, a través d’Andrés Barrientos i Marina Caireta, havia format el claustre i assessorat el centre en la definició d’aquest projecte. Felicitats pel resultat, és un projecte molt interessant. Més informació aquí.
• L’investigador Jordi Urgell va participar a la jornada virtual “Comerç d’armes, conflictes i drets humans. Com construïm agendes de pau des dels municipis?”, organitzada conjuntament per l’Escola de Cultura de Pau, el Centre Delàs i l’Institut de Drets Humans de Catalunya el dia 25 de novembre. Jordi Urgell va moderar l’acte i va presentar, juntament amb representants de les altres dues entitats esmentades, l’informe Comerç d’armes, conflictes i drets humans. Anàlisi de les exportacions d’armes europees a països en situació de conflicte armat i vulneracions de drets humans.
• L'ECP va participar en la VIII edició de les Jornades Antimilitaristes i de Memòria Històrica organitzades per Gernika Gogoratuz el passat 18 i 19 de novembre. La investigadora Pamela Urrutia va presentar les principals conclusions de l'informe "Guerra al Iemen: responsabilitats saudites, complicitats europees" elaborat per l'ECP conjuntament amb el Centre Delàs i l'Institut de Drets Humans de Catalunya. Totes les ponències de la jornada disponibles aquí.
• El 17 de novembre l'ECP va presentar les seves publicacions Alerta! Informe sobre conflictes drets humans i construcció de pau i Negociacions de Pau. Anàlisis de tendències i escenaris en una reunió de treball amb personal polític i tècnic del Departament d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència del Govern de la Generalitat, que va cloure la Secretària d'Acció Exterior i de la Unió Europea, Elisabet Nebreda.
• L’ECP ha participat al procés de desplegament del “Protocol per l’abordatge de les violències sexuals a les organitzacions” de la Fede.cat, aprovat per l’Assemblea de Lafede.cat el juny de 2019 i resultat d’un procés participatiu. Més informació sobre el protocol.
|