|
Contra la Guerra a Ucraïna i arreu
L'Escola de Cultura de Pau s'ha sumat al rebuig a la invasió militar de Rússia contra Ucraïna, contrària a dret internacional i que genera greus violacions de drets humans i impactes al territori. L'ECP s'ha involucrat en la resposta a través de l'anàlisi, la sensibilització i l'acompanyament a actors educatius des d'una perspectiva de cultura de pau per a contribuir a enfortir vies de resolució noviolenta. Al mateix temps, l'ECP ha volgut recordar els més de 30 conflictes armats al món, que continuen generant greus conseqüències en seguretat humana. Des de l’inici de la invasió russa, l’Escola de Cultura de Pau ha participat en més de 20 productes comunicatius (articles, podcasts, reculls de recursos educatius, entrevistes a programes de televisió), 6 xerrades, suport a manifestos contra la guerra, reunions d'incidència política, participació en la concentració unitària a Barcelona contra la guerra a Ucraïna i en espais de concertació entre entitats, tal i com es detalla en aquest butlletí. |
Inscripcions obertes al Posgrau de Cultura de Pau
Ja està obert el termini de preinscripció per a la 24ª edició del Postgrau de Cultura de Pau (curs 2022-2023, d’octubre 2022 a juny de 2023). El Postgrau proporciona els coneixements necessaris per a comprendre el concepte d'educació i cultura de pau, així com la transformació de conflictes a nivell micro (relacions interpersonals) i s'adquireixen capacitats per a l'anàlisi dels conflictes a nivell macro (conflictes armats), els processos de negociació y la construcció de pau. Informa’t sobre els continguts aquí. Inscriu-te aquí. |
|
Agenda
Taller "Educar en el conflicte i per la convivència pacífica en entorns educatius"
05.04.22 i 19.04.22
De 15:45 a 17:45
Per Marina Caireta i Andrés Barrientos
Institut Manuel Blancafort, La Garriga
Activitat de formació dirigida a tot l’equip de professorat per a capacitar-lo en recursos per a abordar els conflictes del seu centre de forma educativa.
|
Presentació i taller “Com tractar els conflictes armats a l’aula?”
30.04.22
De 10:00 a 13:00
Per Vicky Moreno (grup de Coeducació de Ca la Dona) i Cécile Barbeito
A Ca la Dona, Carrer Ripoll, 25, de Barcelona
Activitat adreçada a docents i famílies que volen adreçar la qüestió dels conflictes armats amb infants i joves. Constarà d'una part de presentació, més teòrica, i d’una part més participativa, on es compartiran recursos i s’abordaran dubtes i dilemes pràctics. Taller obert a les persones del grup de Coeducació de Ca La Dona, i a tota persona interessada. Inscripcions a la web de Ca La Dona.
|
Taller “Abordar el conflicte a l’aula amb perspectiva de gènere"
07.05.22
De 11:30 a 13:00
Per Cécile Barbeito
A l’Escola Paco Candel: c/ Aprestadora, 125 de L’Hospitalet de Llobregat
Taller programat en el marc de les III Jornades vers les Escoles Feministes, on s’introduirà com afecten diferentment els conflictes i la violència als nois i les noies als centres escolars, i com abordar els conflictes de forma sensible a les especificitats de gènere. Inscriu-te gratuïtament a les jornades aquí.
|
Taller “L’Escala de provenció. Un recurs per a l’acció tutorial”
14.06.22 i 16.06.22
De 12:00 a 14:00
Per Marina Caireta
UAB
Taller de formació en la metodologia de l’escala de provenció. Adreçat al professorat de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB.
|
Jornades “Avaluar per transformar”
17.06.22 i 18.06.22
De 16:30 a 20:00 i de 09:30 a 14:00
Associació de Mestres Rosa Sensat, Av. De les Drassanes, 3, de Barcelona
Jornades internacionals de tancament del projecte “Avaluar per transformar”, en les que es presentaran criteris i instruments i bones pràctiques per a l’avaluació educativa i transformadora, amb criteris de justícia global. Projecte amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD). |
|
|
L'ECP als mitjans
08.03.22. Article Una más uno, Radio Autonómica de Canarias, amb entrevista a Ana Villellas. (en castellà)
|
|
|
Publicacions i recursos
|
|
COVID-19 i processos de pau: impactes de la pandèmia en la negociació de conflictes
Núm. 16 Febrer de 2022
Jordi Urgell García
El següent informe analitza alguns dels principals impactes de la pandèmia de la COVID-19 en els processos de pau, com el retard, l’alentiment o la paràlisi d’algunes negociacions de pau; la transició a processos de diàleg a distància, que comporta la virtualització de la comunicació, un protagonisme més gran de l’anomenada “mediació interna” i una major agència dels actors locals; l’impacte en els processos de pau de la crida del secretari general de les Nacions Unides a un alto el foc global; i la influència de la resolució 2532 (2020) del Consell de Seguretat de l’ONU sobre la reconfiguració i ampliació del concepte de seguretat internacional i de les funcions i competències del Consell de Seguretat per preservar la pau i la seguretat internacionals. Descarrega la publicació aquí. Infografia aquí. |
|
|
|
COVID-19 i vulneració de drets humans
Nº 15 Desembre 2021
Iván Navarro Millán
En març de 2020 l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va declarar el nivell de pandèmia mundial per a la propagació del virus de la COVID-19 i va sol·licitar als governs que prenguessin les mesures pertinents per contenir la seva propagació. Des d’aquell moment s’han adoptat múltiples mesures per a controlar la pandèmia que han tingut efectes positius en la contenció de la malaltia, però també han afectat al exercici dels drets de les persones en nombrosos àmbits de la seva vida: accés a serveis bàsics, treball, circulació, educació, reunió pacífica, privacitat, vida familiar, religió, etc. En múltiples ocasions, les mesures decretades, lluny d’aplicar-se amb l’objectiu de salvaguardar la salut pública, han sigut instrumentalitzades per a reprimir o discriminar a grups específics, reduir l’espai cívic i censurar veus crítiques, així com per a violar els drets de diferents col·lectius. Descarrega l'informe aquí. Infografia aquí. |
|
|
|
Observatori conflictes, pau i COVID-19
Gener-Febrer 2022
Aquesta publicació ofereix informació sobre la relació entre la pandèmia de la COVID-19, la conflictivitat armada i la construcció de pau a l'Àfrica, el Mediterrani, l'Orient Mitjà, Mesoamèrica i la Regió Andina. (en castellà) |
|
|
|
Conflictes i construcció de pau
Gener-febrer 2022
Conflictes i construcció de pau és una publicació bimensual amb informació sobre l’evolució de la conflictivitat armada i dels processos de pau al món en el marc del projecte “Eines i capacitats per a la prevenció de conflictes i la construcció de la pau amb enfocament de gènere en temps de reptes globals”, amb el suport de l’ACCD. Descarrega’t la publicació aquí. |
|
|
|
Llibre “Cultura de pau en l’esport”, ara disponible en e-book
Marina Caireta, Andrés Barrientos
Què es la cultura de pau en l’esport? Com construir-la en ambients bel·ligerants o competitius? Sovint, els camps d’esport fan visibles tensions iniciades fora, abans de començar o durant la classe o l’entrenament. Aleshores toca decidir: deixem passar un conflicte o l’aprofitem? Aquesta guia pràctica és aplicable per a tots els escenaris on es practica esport. S’ha elaborat en el marc de la línia de treball d’esports i pau que l’ECP desenvolupa mitjançant el projecte “Barcelona Conviu, pràctiques de cultura de pau” finançat per l’Ajuntament de Barcelona i en col·laboració amb la Fundació Esport i Educació de Barcelona. Més informació aquí. |
|
|
|
Analitzar per transformar. Estat de la qüestió del pensament crític i la justícia global als centres escolars a Catalunya.
Gener 2022
Cécile Barbeito
Tot i que el reconeixement de la importància d’educar en el pensament crític no és recent, en els darrers anys diferents esdeveniments i factors han posat sobre la taula la necessitat d’impulsar les destreses crítiques amb més determinació. Aquests factors, de més locals a més globals, reclamen un major protagonisme al pensament crític en tots els àmbits educadors, i en concret en el sistema educatiu. L’informe fa un diagnòstic de les principals fortaleses i debilitats de l'ensenyament del pensament crític amb enfocament de justícia global al sistema educatiu a Catalunya, amb l'objectiu de ressaltar les oportunitats per reforçar-ne les polítiques educatives. Descarrega l'informe aquí. |
|
|
|
Article “Cultura de pau en l’àmbit educatiu: qüestions de continguts, metodologia, coherència i estructura”
Revista Cultura de Paz, Vol.25, Núm. 78 (2021)
Cécile Barbeito
Amb l'objectiu d'explorar diferents àmbits en què l'educació pugui promoure la cultura de pau, aquest article identifica diferents formes de l'àmbit acadèmic –escolar i universitari– en quatre de les seves dimensions: en els continguts pedagògics, en la metodologia docent, en la coherència amb la resta de persones i entorn, i en l’estructura de l’aula i del centre educatiu. A través d'una anàlisi qualitativa basada en experiències pràctiques i en recerca empírica, l'article argumenta la necessitat que l'educació per a una cultura de pau no se cenyeixi a la formació en valors, actituds i comportaments, sinó també canvis estructurals de les institucions educatives i de l’entorn. Descarrega l’article aquí. (en castellà)
|
|
|
|
Article “Promoure la cultura de pau en entorns comunitaris”
Revista Cultura de Paz, Vol.25, Núm. 78 (2021)
Marina Caireta
Amb l'objectiu d'indagar sobre estratègies per desenvolupar la cultura de pau a nivell comunitari, l’article parteix de troballes que la recerca empírica per a la pau ha realitzat, i de l'experiència en educació per a la pau que l'Escola de Cultura de Pau ha desenvolupat des d'una anàlisi qualitativa, concloure que construir relacions cooperatives apareix com a element clau per teixir xarxes de suport mutu i transformar de manera pacífica els conflictes a nivell comunitari. Per assolir-la identifica dues estratègies metodològiques en el treball comunitari de construcció de pau: la provenció, eina de construcció de comunitat que escala set esglaons fins a la cooperació; i les pràctiques restauratives, metodologia que parteix de la transformació restaurativa del conflicte amb participació, no només de les parts afectades, sinó també de la comunitat afectada. Descarrega l’article aquí. (en castellà)
|
|
|
|
Presentacions i altres productes digitals destacats
|
|
Diàleg online "Ucraïna. Reflexions sobre la guerra des del feminisme pacifista”
Diàleg online organitzat per WILPF-Espanya "Ucraïna. Reflexions sobre la guerra des del feminisme pacifista”, celebrat el 3 de març, amb una taula rodona virtual amb Carmen Magallón, Manuela Mesa, María Villellas, Tica Font i Ana Villellas, i diàleg amb el públic participant. Més informació, resum i vídeo de l’acte aquí.(en castellà) |
|
|
|
|
|
|
|
Taula rodona “Guerra a Ucraïna. Conflicte, Refugi, Drets Humans i Pau”
Taula organitzada per Fundipau el 24 de març, que aborda la situació de conflicte a Ucraïna i els reptes de la construcció de pau, els impactes en drets humans, incloent-hi el desplaçament forçat de població així com les mobilitzacions contra la guerra dins de Rússia. A la taula hi van participar Carme Suñé, Gemma Pinyol-Jiménez, Marina Ketlerova i Ana Villellas. Més informació aquí. |
|
|
|
Xerrada “Educar en la Cultura de pau i la resolució de conflictes”
Xerrada realitzada per Andrés Barrientos i Marina Caireta, adreçada a docents del Col·legi de Professorat d’Educació Física de Catalunya, per aportar eines d’educació per la pau i de resolució de conflictes en l’àmbit esportiu. Organitzada el 02 de març, conjuntament amb el COPLEF. Accedeix a la presentació aquí. (en castellà) |
|
|
|
Xerrada “El llenguatge de la Pau, de l'aula al món”
Presentació, a càrrec de Neus Bartroli i Cécile Barbeito, sobre metodologies (provenció, diàlegs controvertits, comunicació noviolenta, etc.) i aplicacions pràctiques de l'educació per la pau a l'aula. La xerrada forma part de les Càpsules de medi, organitzades pel Cesire, especialment adreçades a professorat de primària de l'àmbit de medi. Accedeix a la presentació aquí. |
|
|
|
I a més...
• L’Escola de Cultura de Pau s’ha mudat! Ens trobareu al Xalet, edifici B-13, al Camí de Vilapuig s/n de la Universitat Autònoma de Barcelona, a 5 minuts de l’estació de tren de Bellaterra.
• L’equip del programa d’Educació per la Pau de l’ECP s’ha reunit, el 21 de febrer, amb el Director General d’Innovació, Recerca i Cultura General del Departament, Joan Cuevas, per a incidir en la importància de promoure el pensament crític i l’abordatge de temes controvertits als centres escolars. La reunió ha permès acordar algunes línies de col·laboració, per a seguir promovent el pensament crític en els centres escolars.
• L’ECP ha participat a la campanya comunicativa a xarxes socials de la Global Partnership for the Prevention of Armed Conflict (GPPAC) de suport a les dones d’Ucraïna afectades per la invasió de Rússia i en defensa dels seus drets humans i de la construcció de pau, amb motiu del Dia internacional de les dones.
• L’ECP ha estat una de les entitats impulsores de la concentració unitària del 2 de març a Barcelona contra la invasió de Rússia a Ucraïna i en defensa de la protecció de la població civil i sortides pacífiques al conflicte. Més de 400 entitats, entre les quals l’ECP, es van adherir al manifest unitari. Més informació aquí.
• L’ECP ha participat en dues reunions organitzades pel Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030, el 28 de gener i el 3 de març, per a abordar la situació a Ucraïna. També hi van assistir altres centres i entitats de l’àmbit de construcció de pau, ajuda humanitària i drets humans de l’Estat espanyol.
• L’investigador de l’ECP Iván Navarro va participar en el seminari “Proposades de la societat civil per a la promoció de la seguretat humana i de l'espai cívic i polític al Sahel”, com a moderador de la taula “Mesa 1. El nexe de seguretat i desenvolupament en la política exterior espanyola i europea al Sahel. Valoració, reptes, aprenentatges i oportunitats de canvi per al respecte dels DD.HH.” El seminari va ser co-organitzat per Intermon-Oxfam amb Aliança per la Solidaritat i el Grup d'Estudis Africans (GEA) entre l'1 de febrer i l'1 de març de 2022.
• L’ECP ha participat en un espai de diàleg obert organitzat per la Fundació Autònoma de Solidària sobre propostes de pau de la societat civil davant la invasió militar contra Ucraïna, el 16 de març a la plaça cívica de la UAB. L’acte ha consistit amb una taula rodona, amb participació de l’Ana Villellas, investigadora de l’ECP, Felip Daza de Novact, i amb la facilitació de la investigadora de l’ECP Marina Caireta, i ha a acabat amb un debat obert amb estudiants i personal de la UAB. Més informació aquí.
• L’ECP ha participat a la fila zero de l’acte “Les esquerres davant Ucraïna: camins per a la desescalada”, organitzat per l’Institut Sobiranies el 16 de març a l’Auditori del CIEMEN, que va comptar amb una taula rodona amb Jorge Tamames (Real Instituto Elcano), Tica Font (Centre Delàs d’Estudis per la Pau) i Rafael Grasa (UAB).
• Per altra banda, l’ECP també ha participat en una reunió convocada per l’eurodiputada Idoia Villanueva amb organitzacions europees de pau i drets humans, el 18 de març.
• La investigadora de l’ECP Ana Villellas ha participat en un espai de diàleg intern sobre la situació a Ucraïna i reptes en el marc d’un ordre internacional en reconfiguració organitzat per Cristianisme i Justícia el 31 de març. Va compartir taula amb la investigadora del CIDOB Carme Colomina, amb moderació d’Oscar Mateos, membre de l'àrea social de CJ. professor de relacions internacionals de Blanquerna-URL.
• La investigadora de l’ECP Ana Villellas ha participat com a moderadora el seminari virtual “Posar fi a la guerra” el 5 d’abril, organitzat per IECAH sobre les perspectives de sortida negociada a la crisi a Ucraïna, amb taula rodona on participen Mariano Aguirre i Mabel González Bustelo i moderada per la investigadora de l’ECP Ana Villellas. Més informació aquí.
• La investigadora de l’ECP Marina Caireta ha participat en la taula rodona “Canvi climàtic, conflictes armats i pandèmia” el dimarts 5 d’abril a l’Escola Torres Jonama de Palafrugell. A la Taula hi han participat també la Milena Montoya, alumna del Postgrau de Cultura de Pau de l’ECP, la Nerea Huertas (tutora de l’alumnat de 6è del centre), l’Enric Serrat de SOS Costa Brava i el Marc Blasco de Naturalistes de Girona. Activitat programada en el marc del projecte d’aula “Ecofeminisme, pandèmia i conflictes armats”, amb el suport de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament.
|
|