Català | Castellano
Butlletí de l’ECP, Num.78

Destacats

En motiu del Dia Escolar per la Noviolència i la Pau (DENIP), el 30 de gener, l’ECP participa a diferents actes relacionats amb l’educació per la pau i el conflicte armat a Ucraïna. En destaca un acte al Parlament de Catalunya, la I Jornada de la Pau del Parlament de Catalunya “Justícia, Pau i Democràcia. El rol de la societat civil en el marc de la invasió d'Ucraïna”, coorganitzada pel Parlament, Lafede.cat, l’ICIP i el Consell Català de Foment de la Pau (CCFP). Hi participen tres iniciatives premiades amb el guardó Nobel de la Pau 2022: el Centre per les Llibertats Civils (Ucraïna), el Centre de Drets Humans Memorial (Rússia) i el Centre de Drets Humans Viasna (Belarús) i organitzacions socials catalanes que treballen per la pau i la justícia global, entre elles l’Escola de Cultura de Pau. També destaquem, en motiu del DENIP, la presentació del llibre Cultura de Paz en el deporte, i recursos d’aula, de la col·lecció Experiències de pensament crític a l’aula, que mostren experiències d’aula de tres centres catalans reflexionant sobre diferents impactes dels conflictes armats.

Agenda

Tallers en “Educació en el conflicte” al Màster de professorat de Secundària de la UAB

09, 10, 16, 17.01.23 de 08:00 a 10:00 i 10:30 a 12:30

Facultat d’Educació de la UAB.

Facilitats per Marina Caireta i Cécile Barbeito

Tallers adreçat als estudiants del Màster de Professorat de Secundària de la UAB per a capacitar amb coneixements bàsics per a gestionar els conflictes de forma constructiva als centres educatius. Les formacions formen part de l’esforç per a transversalitzar l’educació en el conflicte a la facultat d’educació de la UAB, en el marc del projecte “Eines i capacitats per a la prevenció de conflictes i la construcció de la pau” finançat per l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD). (Tallers adreçats exclusivament a alumnat del Màster de Professorat de la UAB).

Formació “Teixint Fils d’Emocions des de l’Art i la Pau” Barcelona-Nicaragua

12.01.23 a 15.06.23 de 18:00-19:30

Virtual

Neus Bartrolí i Marina Caireta

Formació intercultural de cultura de pau des de l’art, adreçada a docents i professionals d’atenció a la comunitat de Barcelona i de Nicaragua. Es realitza en col·laboració amb l'Asociación Teixint Fils d’Emocions (Cataluña) i l'Hermanamiento Zaragoza-León (Nicaragua). Amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i reconeixement del Departament d’Educació de la Generalitat de 45h per a docents. Informa’t aquí. Inscriu-te aquí.

Curs “Cultura de pau dins l’aula: educar pel diàleg controvertit i la transformació de conflictes”

28.01.23 i 04.02.23 de 10:00-14:00

Servei educatiu de l’Alt Empordà, Av. Maria Àngels Anglada, 13, Figueres.

Marina Caireta i Cécile Barbeito

La formació pretén reflexionar sobre conceptes clau al voltant del conflicte facilitar eines pràctiques d’intervenció davant el conflicte i abordar diàlegs controvertits a l’aula. Està adreçada a professorat de primària i de secundària, és gratuïta, i se’n reconeixen 10h. Informa't i inscriu-te aquí.

I Jornada de la Pau del Parlament de Catalunya “Justícia, Pau i Democràcia. El rol de la societat civil en el marc de la invasió d'Ucraïna”

30.01.23 a les 16.00

Palau del Parlament de Catalunya

En el marc del Dia Escolar per la Noviolència i la Pau, el 30 de gener el Parlament de Catalunya acull la I Jornada de la Pau del Parlament de Catalunya “Justícia, Pau i Democràcia. El rol de la societat civil en el marc de la invasió d'Ucraïna”, coorganitzada pel Parlament, Lafede.cat, l’ICIP i el Consell Català de Foment de la Pau (CCFP). S’hi presenten tres iniciatives que han estat premiades amb el guardó Nobel de la Pau 2022: el Centre per les Llibertats Civils (Ucraïna), el Centre de Drets Humans Memorial (Rússia) i el Centre de Drets Humans Viasna (Belarús). A la jornada també participaran organitzacions socials catalanes que treballen per la pau i la justícia global, entre elles l’Escola de Cultura de Pau. Més informació aquí.

Presentació del llibre Cultura de Pau en l’esport

31.01.23 a les 17:00

Museu Olímpic Joan Antoni Samaranch (Av. de l’Estadi, 60. Barcelona).

Amb la participació de Marina Caireta i Andrés Barrientos.

El llibre vol ser una guia pràctica per ajudar a persones que dirigeixen activitats esportives amb infants i joves, i que sovint viuen situacions de conflicte pròpies de l’activitat esportiva, que poden esdevenir oportunitats de creixement personal dels esportistes. S’ha elaborat en el marc de la línia de treball d’esports i pau que l’ECP desenvolupa mitjançant el projecte “Barcelona Conviu, pràctiques de cultura de pau” finançat per l’Ajuntament de Barcelona i en col·laboració amb la Fundació Esport i Educació de Barcelona i el Consell d’Esport Escolar de Barcelona. Acte organitzat pel Consell d’Esport Escolar de Barcelona. Informa’t de la guia didàctica aquí. Inscriu-te a l’acte aquí.

Xerrada “Educació per la pau davant de la guerra a Ucraïna

11.02.23 de 10:00 a 13:00

Casa de la Reconciliació, L’Hospitalet de Llobregat

Amb la participació de Martí Olivella, Pere Brunet, Francesc Tubau i Cécile Barbeito

En el marc de la Trobada anual del “Llegat Jaume Botey”, l’acte reflexionarà sobre els reptes que desperta la guerra a Ucraïna en l’educació per la pau, la noviolència i la crida contra la guerra. Acte obert a tothom, no cal inscripció prèvia.

Curs “Conflictes, vulneració de drets humans i participació política”

Del 20.02.2023 a 02.04.23 a les 18:00 (60 hores)

Curs en línia

Organitza: ACP i IAP. Amb la participació de Josep Maria Royo

L’Associació Catalana per la Pau i International Action for Peace llancen la tercera edició del curs ‘Conflictes, vulneració de drets humans i participació política’, dins de la seva Escola Permanent de Formació Online. El curs té com a objectiu explorar i analitzar, des del punt de vista geopolític, els factors de la conflictivitat i de les violacions de drets humans, així com de la participació política ciutadana sota totes les seves possibles formes. Aquesta nova edició actualitza els seus continguts i incorpora un nou mòdul sobre el Kurdistan, que s'afegeix als de Colòmbia, Palestina, República Democràtica del Congo, el Sahel i Filipines. Informa’t aquí. Inscriu-te abans del 17 de febrer a: defensores@acpau.org.

Curs de postgrau Cultura de Paz. Despolarizació i recuperació de convivència amb enfocament psicosocial.

Del 17.02.23 al 06.06.23 - Divendres i dissabtes de 8:00 a 12:00.

Virtual y presencial, Universidad UNICA (Managua, Nicaragua)

Curs de postgrau per promoure la capacitació com a constructors/es de pau de professionals nicaragüencs que treballen en l’àmbit educatiu i comunitari. Curs organitzat per Asociación Hermanamiento Zaragoza-Leon i ECP. Amb el suport d’AECID.

Publicacions i recursos
Apunts ECP de Conflictes i Pau, Núm.23

Claus i reptes de la transició a Txad (2): esperances frustrades amb el procés de pau i el diàleg nacional.

Apunts ECP de Conflictes i Pau, Núm.23 - Desembre de 2022
Josep Maria Royo Aspa

Segona part de l’Apunts ECP de Conflictes i Pau Núm. 19, novembre de 2022, en el que s’aprofundeix en les iniciatives de diàleg dutes a terme entre el Govern de transició txadià i l’oposició política i social del país i les iniciatives de negociació entre el Govern de transició i els grups armats d’oposició celebrades a Qatar. A més a més, s’analitza l’escalada de la violència i el complex context polític i social posterior a la celebració d’aquestes iniciatives de diàleg i negociació amb la perllongació de la transició en el país. Llegeix la publicació aquí.

Apunts ECP de Conflictes i Pau, Núm.22

Emergència climàtica i conflictes: reptes per a la pau a la regió MENA.

Apunts ECP de Conflictes i Pau, Núm.22 - Desembre de 2022
Pamela Urrutia Arestizábal

El canvi climàtic actua com un multiplicador de riscos que pot agravar situacions de conflicte o tensió i afectar especialment a poblacions en situació de vulnerabilitat. Aquest informe explora les interrelacions entre emergència climàtica i conflictes a la regió MENA i identifica alguns temes clau per a la pau a la zona. Llegeix la publicació aquí.

Apunts ECP de Conflictes i Pau, Núm. 21

Recursos naturals i conflictivitat armada: una relació complexa.

Apunts ECP de Conflictes i Pau, Núm. 21 - Novembre de 2022
Iván Navarro Milián

Comprendre quines són les causes que originen el desplegament de la violència a gran escala en els societats ha estat una de les principals preocupacions dels estudis sobre conflictivitat armada i construcció de pau. Aquesta publicació presenta una anàlisi sobre el paper que exerceixen els recursos naturals en la conflictivitat armada. Llegeix la publicació aquí.

Apunts ECP de Conflictes i Pau, Núm. 20

La situació de les dones a l’Afganistan. Entre l’opressió i la resistència.

Apunts ECP de Conflictes i Pau, Núm. 20 - Novembre de 2022
María Villellas Ariño

L’agost del 2021 es va produir la presa del poder a l’Afganistan per part dels talibans, després d’anys de conflicte armat i la intensificació dels enfrontaments en els mesos previs a diferents zones del país i finalment la captura de Kabul. El fracàs dels intents de negociació entre el Govern i els talibans, i la marxa del país del president Ghani i d’alguns dels seus col·laboradors més propers, van donar pas a la reinstauració del règim talibà, 20 anys després de la seva caiguda després de la invasió nord-americana del país, institucionalitzant-se la completa exclusió de les dones de l’àmbit públic i la violació sistemàtica dels seus drets humans. No obstant això, les dones han protagonitzat diferents actes de protesta i resistència dins i fora del país davant de la misogínia i violació sistemàtica dels seus drets. Llegeix la publicació aquí.

Apunts ECP de Conflictes i Pau, Núm. 19

Claus i reptes de la transició al Txad (1) Canvi climàtic, inestabilitat i conflicte.

Apunts ECP de Conflictes i Pau, Núm. 19 - Novembre de 2022
Josep Maria Royo Aspa

Sovint classificat com un dels països més vulnerables del món al canvi climàtic, el Txad enfronta un ampli, complex i interrelacionat ventall de reptes i elements de fragilitat i inestabilitat en les darreres dècades. Aquest clima d’inestabilitat es va agreujar amb la mort del president Idriss Déby l’abril del 2021 i el subsegüent cop d’Estat militar, cosa que va situar el país a punt de l’abisme. En aquest informe analitzem aquesta situació introduint la dimensió de l’emergència climàtica que pateix el país. Llegeix la publicació aquí.

La crisis en Ucrania y la necesidad de políticas de prevención de conflictos y desarme

La crisi a Ucraïna i la necessitat de polítiques de prevenció de conflictes i desarmament.

Novembre de 2022
VVAA, entre les quals Ana Villellas.

Article sobre la invasió russa contra Ucraïna, tendències del panorama actual de conflictivitat armada i desafiaments globals i aprenentatges per la construcció de pau. L’article, de la investigadora de l’ECP Ana Villellas, forma part de la publicació Aprenentatges pendents arran de la guerra a Ucraïna, editada per Fundipau i d’autoria col·lectiva. Llegeix l’article aquí.

Conflictes armats i ecofeminisme. Guia pedagògica i experiència d’aula. Escola Torres Jonama.

Conflictes armats i ecofeminisme. Guia pedagògica i experiència d’aula. Escola Torres Jonama.

Novembre de 2022
Nerea Huertas, Marina Caireta i María Villellas.

Aquesta guia (nº1 de la col·lecció Experiències de pensament crític a l’aula) sorgeix de la voluntat de l’ECP d’acompanyar al professorat i els centres compromesos amb l’educació per a la pau, a fer projectes innovadors que puguin ser exemple per a altres centres i col·legues. S’estructura en tres apartats: Una introducció als continguts teòrics clau sobre la interrelació entre canvi climàtic, pandèmia i conflictes armats (1); Una introducció a la metodologia de diàleg controvertit a l’aula com a estratègia educativa per gestionar la discrepància davant temes socialment controvertits i fomentar el pensament crític (2); i La descripció d’una experiència didàctica que recull l’experiència de l’escola Torres Jonama (Palafrugell) impulsant el projecte “Ecofeminisme, conflictes armats i pandèmia” amb l’alumnat dels tres grups de sisè (curs 2021-2022) (3). La guia s’acompanya del vídeo de suport “Conflictes armats i canvi climàtic en temps de pandèmia”. Llegeix la guia aquí.

La gran guerra. Conflictes armats i dimensió de gènere en temps de pandèmia. IES Ca N’Oriac

La gran guerra. Conflictes armats i dimensió de gènere en temps de pandèmia. IES Ca N’Oriac.

Desembre de 2022
Mireia Mas Giménez, Marina Caireta Sampere y Ana Villellas Ariño.

Aquesta guia (nº 2 de la col·lecció Experiències de pensament crític a l’aula) sorgeix de la voluntat de l’ECP d’acompanyar al professorat i els centres compromesos amb l’educació per a la pau a fer projectes innovadors que puguin ser exemple per a altres centres i col·legues. S'estructura en tres apartats: Una introducció als continguts teòrics clau sobre la interrelació entre conflictes armats, pandèmia i dimensió de gènere (1); Una introducció a la metodologia de diàleg controvertit a l’aula com a estratègia educativa per gestionar la discrepància i fomentar el pensament crític (2); i La descripció d’una experiència didàctica que recull l’experiència de l’IES Ca N’Oriac (Sabadell) impulsant el projecte “La Gran Guerra” amb l’alumnat dels dos grups de 4t d’ESO (curs 2021-2022) (3). La guia s’acompanya del vídeo “Conflictes armats i dimensió de gènere en temps de pandèmia” com a material complementari. Llegeix la guia aquí.

Projecte refugi: conflictes armats, desplaçament forçat i pandèmia. Guia pedagògica i experiència d’aula. Institut Escola Sant Esteve.

Projecte refugi: conflictes armats, desplaçament forçat i pandèmia. Guia pedagògica i experiència d’aula. Institut Escola Sant Esteve.

Desembre de 2022
Mireia Mas Giménez, Marina Caireta Sampere i Ana Villellas Ariño.

Aquesta guia (nº 3 de la col·lecció Experiències de pensament crític a l’aula) sorgeix de la voluntat de l’ECP d’acompanyar el professorat i els centres compromesos amb l’educació per a la pau, a fer projectes innovadors que puguin ser exemple per a altres centres i col·legues. S'estructura en tres apartats: Una introducció als continguts teòrics clau sobre la interrelació entre pandèmia, conflictes armats i desplaçaments forçats de persones en cerca de refugi (1); Una introducció a la metodologia de diàleg controvertit a l’aula com a estratègia educativa per gestionar la discrepància davant temes socialment controvertits i fomentar el pensament crític (2), i La descripció d’una experiència didàctica, la de l’Institut Escola Sant Esteve (Castellar del Vallès) impulsant el projecte “Refugi” amb l’alumnat dels dos grups de segon d’ESO (curs 2021-2022). La guia s’acompanya del vídeo “Conflictes armats i desplaçament forçat en temps de pandèmia”.. Llegeix la guia aquí.

Presentacions i altres productes digitals destacats
Violències masclistes en contextos bèl·lics

Violències masclistes en contextos bèl·lics

Vídeo de l’acte del XIè Memorial Hortènsia Alonso “Violències masclistes en contextos bèl·lics”, jornada coorganitzada al novembre pel Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera de la Universitat de Lleida (UdL), l’Ajuntament de Lleida i la Creu Roja de Lleida i en col·laboració amb el Grup Feminista de Ponent i Marea Lila de Lleida. La investigadora de l’ECP Ana Villellas hi va participar amb una ponència sobre violència sexual en conflictes armats i experiències de suport i resistència. Visualitza’l aquí.

Espai web “Pensament crític per la pau i la justícia global”

Espai web “Pensament crític per la pau i la justícia global”

’espai web amb recursos per a docents per a promoure el pensament crític als centres educatius, ha estat actualitzada amb nous materials (vídeos sobre pensament crític, recursos d’aula, etc.). Consulta’ls aquí.

L'ECP als mitjans
07.01.23 El mapa de los conflictos en 2023, Programa Punto de Fuga, Cadena Ser, amb entrevista a les investigadores de l’ECP María Villellas i Pamela Urrutia. (en castellà)
01.12.22. Barcelona i l’esperit de la pau, per Ana Basanta. Blog Barcelona educa, Diari de l’Educació.
24.11.22 El diálogo, ¿en retroceso frente al uso de la fuerza en el escenario internacional?, per Josep Maria Royo. Blog Planeta Desarmado, El Salto Diario. (en castellà)
10.11.22 Aumentan las tensiones entre República Democrática del Congo y su vecino Ruanda, per Josep Maria Royo, France 24 Español. (en castellà)
08.11.22 Acuerdo de paz en Etiopía: ¿La capitulación de Tigré?, per Josep Maria Royo, blog Africaye.
I a més...

• Entre el 30 de setembre i el 10 d’octubre, la investigadora Pamela Urrutia ha estat a Palestina per a fer recerca en terreny en el marc de projectes que l’ECP desenvolupa de la mà de l’Associació Hèlia i en el que participen les ONG palestines Women's Studies Center, Family Defense Society i Health Work Committees.

• Jordi Urgell ha impartit una sessió de formació sobre la situació política a Filipines, organitzada per l’Associació Catalana per la Pau i l’International Action for Peace, el 26 d’octubre de 2022.

• Al novembre 2022, l’ECP ha participat en el procés de consulta per a l’elaboració del proper Pla Director de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Barcelona. S’hi s’han valorat alguns punts que es consideren millor assolits (com els esforços per la coherència de polítiques) i els més pendents (com la definició d’una estratègia de Cultura de Pau) de la implementació de l’actual Pla Director (2018-2022). També s’han formulat algunes propostes, com incorporar als objectius de la cooperació el fet de limitar el paper de les empreses (militars o civils) que es lucren dels conflictes armats, o com fer referència al paper de les dones (resolució 1325 de les NNUU) i dels joves (resolució 2250 de les NNUU) en la construcció de pau. També s’ha proposat mesures més tècniques, com la creació d’una línia de construcció de pau en les línies de projectes de cooperació;  seguir afavorint els projectes en agrupació; o valorar el grau de sensibilitat al conflicte en els barems de valoració de projectes de cooperació.

• L’ECP ha participat a les Jornades d’AIPAZ 2022 celebrades entre el 10 i el 12 de novembre a Saragossa i en les que es va commemorar el 25 aniversari d’aquesta xarxa espanyola d’investigació per la pau. En representació de l’ECP, la investigadora Pamela Urrutia ha participat en els actes institucionals i a l’assemblea general d’AIPAZ. També ha moderat la taula “La urgencia de la paz: recorridos, retos y claves para el contexto actual” que ha comptat amb la participació de Carmen Magallón, Tica Font i la periodista Olga Rodríguez com a ponent principal.

• En motiu del Dia Mundial de les ciutats educadores, la Cécile Barbeito ha participat, el 30 de novembre, en una taula rodona sobre els reptes de la pau positiva a les ciutats, junt amb l’editora Mar Valldeoriola, l’il·lustrador Bernat Oliveres i la periodista Montse Santolino. A l’acte s’hi ha presentat el llibre “L’Arcadi al país de les Oliveres”, que acompanya un dia del professor i activista l’Arcadi Oliveres i s’ha ressaltat que l’educació per la pau positiva busca fomentar unes relacions igualitàries i unes condicions estructurals justes a la ciutat. Una segona taula ha ressaltat el paper de joves activistes a la ciutat.

• L’ECP, conjuntament amb l'Institut de Drets Humans de Catalunya i el mitjà de comunicació La Marea, han celebrat, entre el 7 de novembre i 2 de desembre, les jornades de reflexió en línia: Crisi de Seguretat Global: dimensions, impactes i propostes d'acció.

• L’ECP ha participat a l’assemblea general extraordinària de la Fede.cat, celebrada l’1 de desembre en format híbrid i on van participar una seixantena d’entitats. L’assemblea va comptar amb una espai de reflexió conjunt sobre la cooperació feminista als plans directors i sobre cooperació feminista decolonial.

• L’ECP s’ha afegit a la Carta oberta del 2022 als representants permanents davant les Nacions Unides abans del debat obert anual sobre Dones, Pau i Seguretat a l’octubre de 2022, signada per 481 organitzacions de la societat civil de 92 països i impulsada pel NGO Working Group on Women, Peace and Security.

• La investigadora de l’ECP, María Villellas, ha participat a les jornades “La Seguridad Humana Frente a las Nuevas y Viejas Amenazas”, organitzades per IECAH i la Secretaria d’Estat per a l’Agenda 2030, amb una ponència sobre Seguretat Feminista l’1 de desembre a la Universidad Carlos III.

• L’investigador Jordi Urgell ha impartit la sessió “Conflictes armats, tensions sòcio-polítiques i processos de pau en el món actual” al Seminari Permanent en Ciència Política de la Universitat de Girona, el 12 de desembre.

• La investigadora de l’ECP Ana Villellas ha presentat dues sessions sobre el conflicte armat a Ucraïna i reptes per la pau a la Universitat Rovira i Virgili, amb dos grups de 65 i 70 alumnes de grau de Periodisme, Comunicació Audiovisual i Publicitat i Relacions Públiques, el 15 de desembre. Les sessions impartides formen part del projecte “Eines i capacitats per a la prevenció de conflictes i la construcció de la pau amb enfocament de gènere en temps de reptes globals”, amb suport de l’ACCD.

• Jordi Urgell ha impartit una sessió sobre la conflictes armats i processos de pau a Filipines al curs “Filipinas: cuando defender los derechos humanos tiene un coste demasiado alto”, organitzat per l’Associació Catalana per la Pau i l’International Action for Peace, el 19 de desembre.

• La investigadora de l’ECP Pamela Urrutia ha participat a la formació interuniversitària “Mediterrani: construcció de pau i emergència climàtica” amb una sessió sobre les interrelacions de la emergència climàtica i el conflicte armat a Síria. El curs estava organitzat per NOVACT i FAS UAB i ha comptat amb la participació d’una trentena d’estudiants i activistes de ONG de la Mediterrània.

• El 12 de desembre l’Escola de Cultura de Pau ha organitzat un seminari online per compartir els resultats de dos recerques amb entitats de joventut de Barcelona i de justícia global, la primera sobre els conflictes i l'emergència climàtica a la regió MENA, realitzada per la investigadora Pamela Urrutia, i la segona sobre la relació entre l'explotació dels recursos naturals i els conflictes armats, realitzada per Iván Navarro. Aquesta activitat ha comptat amb la participació de personal tècnic d’entitats de joventut com el CJB, Agència Catalana de Joventut, i d'entitats de Lafede.cat com la FAS, ESF, ACP, SCI-Cat, Interred, Ecologistes en Acció i NOVACT. Aquesta activitat fou organitzada amb el suport de l'ajuntament de Barcelona.

• La investigadora de l’ECP Pamela Urrutia ha participat el 14 de desembre al cinefòrum del documental “The return: life after ISIS” d’Alba Sotorra. L’acte ha omplert el cinema de la UAB i ha estat organitzat per la FAS-UAB en el marc d’un projecte conjunt amb l’ECP.

• L’ECP participarà en el projecte europeu “360 Degrees of Democracy. Discussing the past, Questioning the Present, Shaping the Future", impulsat per l’associació EuroClio-Associació Europea d’Educadors d’Història i finançat per la Comissió Europea, mitjançant la línia de finançament European Remembrance. El projecte, d’abril 2023 al març de 2025, inclou la recollida de testimonis amb visions discrepants el període de transició després del franquisme a l’Estat espanyol, la recerca, l’elaboració de materials didàctics i la formació de professorat sobre com tractar temes històrics amb visió controvertida.


ESCOLA DE CULTURA DE PAU, Edificio B13, Carrer de la Vila Puig, UAB, 08193 Bellaterra, España Tel. (+34) 93 581 14 14 escolapau@uab.cat - escolapau.uab.cat
FacebookTwitter
Si tens problemes per visualitzar aquest missatge, fes clic aquí o escriu a la barra del teu explorador https://escolapau.uab.cat/newsletter/news78c.html