Pensament crític per la pau i la justícia global
Amb aquesta pàgina de recursos per a docents us convidem a promoure el pensament crític als vostres centres. Concebem un pensament crític lligat als valors de la justícia global, i que promogui les competències d’una educació compromesa. Un pensament crític que promogui la comprensió de l’altre i la transformació de les desigualtats i altres violències. JUSTIFICACIÓ Fins a quin punt es promou el pensament crític a Catalunya? Quines metodologies s’utilitzen principalment? Quins són els impediments més habituals i els reptes a superar? En parlem als següents diagnòstics:
RECURSOS METODOLÒGICS El pensament crític es pot promoure des de metodologies ben diverses. Us en recomanem algunes: TEMES CONTROVERTITS |
||
Analitzar per transformar. Estat de la qüestió del pensament crític i la justícia global als centres escolars a Catalunya. Descarrega’t l’informe aquí. |
||
Abordar temes Controvertits Les qüestions socialment vives o temes controvertits són temàtiques que no tenen respostes fàcils i que impliquen emocions fortes. Es poden abordar a través de metodologies i estratègies diverses, però sovint requereixen una mirada interdisciplinar i consciència de les pròpies creences, identitat i biaixos. S’han abordat des de les ciències o les ciències socials. En trobareu algunes activitats aquí. |
||
Aprenentatge basat en el pensament Des dels anys ’80, l’aprenentatge basat en el pensament (o TBL, Thinking-Based Learning), promou tècniques per ensenyar a pensar, mitjançant eines com els organitzadors gràfics, els proverbis, els termes analítics, els termes dispositius o les estratègies conjuntes, i fer així més explícits els procediments reflexius i infusionar-los al procés educatiu. |
||
Filosofia per infants, o Filosofia 3/18 La metodologia “Philosophy for Children” creada als EUA per Matthew Lipman i Anne Margareth Sharp a finals dels anys ’60, promou el pensament crític, creatiu i de la cura, a través de detonadors inicials (contes, curts), a partir de les quals es formulen preguntes i respostes en “comunitats d’indagació”. A Catalunya l’impulsa el Grup Iref. |
||
I més… FORMACIÓ Us voleu formar en pensament crític per a la justícia global? Us informem de les oportunitats formatives obertes: – Amix Crítix – grup de treball sobre pensament crític i justícia global: Grup de treball, creat al 2021, reconegut pel Departament, adreçat principalment a professorat de Coneixement del Medi, Ciències Socials, Valors i Ciutadania. L’objectiu és experimentar entre docents activitats a classe, compartir recursos, seguir formant-nos i compartir neguits, dificultats, èxits i alegries, tot creant comunitat. Bloc d’Amix Crítix. – Formacions obertes a professorat: Programació de properes formacions, co-organitzades amb diferents moviments de renovació pedagògica del territori: – Assessorament a centres educatius: Formacions puntuals o assessoraments a llarg termini adreçades a centres educatius per incorporar el pensament crític de forma més significativa a la docència. Més informació aquí. EL PROJECTE ALS MITJANS 30.10.19. Article “Cómo abordar temas sociales controvertidos en las aulas”. Educaweb. (en castellà) 28.10.19. Article “Mestres contra l’autocensura” per Virtudes Pérez amb entrevista a Cécile Barbeito. El Punt Avui. 21.10.19. Reportatge “Què hem de fer si estem preocupats?” Programa InfoK, TV3. 21.10.19. Article “Com afrontar el que està passant al carrer? Kit d’emergència de l’Escola de Cultura de Pau” Catalunya plural. 01.05.19. Article “Donem la benvinguda a la discrepància!” Blog de Roser Batlle (en castellà). 23.04.19. Article “‘Discrepància benvinguda’: eines per afrontar debats controvertits a l’aula sense caure en un diàleg de sords”. Catalunya Plural. Per Sandra Vicente, amb entrevista a Cécile Barbeito i Marina Caireta. 05.12.18. Article “La urgència de recuperar els matisos”. Per Patricia Simón, amb entrevista a Cécile Barbeito (en castellà). La Marea. (en castellà) 29.11.18. Article i infografia “Com em preparo per tractar un tema controvertit a l’aula?”. Per Marina Caireta i Cécile Barbeito. Bloc Edubaròmetre, de la Fundació Bofill. 11.10.18. Article “Set de cada deu docents creuen que han de parlar del ‘procés’ a classe”. Per Carina Farreras, amb entrevista a Cécile Barbeito. La Vanguardia. 10.10.18. Article “Un terç dels professors s’autocensuren a causa de la situació política a Catalunya”. Per Laia Vicenç, amb entrevista a Cécile Barbeito. Diari Ara. 10.10.18. Article “El 30% de docents s’autocensuren a l’hora de tractar l’actualitat social i política a l’aula, segons l’Edubaròmetre” Catalunya Plural. Per Sandra Vicente, amb entrevista a Cécile Barbeito. 22.11.2017. Diàleg sense tabús o com fer de la realitat una enia de diàleg crític i empàtic. Per Cécile Barbeito, Diari de l’educació.
SUPORT INSTITUCIONAL Aquesta pàgina és un dels canals de disseminació del projecte “Enfortim el pensament crític en temps de pandèmia, construïm cultura de pau ”. Aquest projecte és possible gràcies la col·laboració de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, i el suport de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i Ep! – Moviment de Renovació Pedagògica de l’Alt Empordà i l’Ajuntament de Barcelona. |