|
 |
|
Recull d'eines creades a partir del debat entre teoria i pràctica, amb l'objectiu d'ajudar els i les professionals en les intervencions en els conflictes. |
|
1. Afrontar els dilemes de la participació. Processos participatius i els dilemes de la participació (gènere, representativitat, representació, moments, actors...) “Es podria identificar certs temors per part de l’administració per tractar els conflictes de manera participativa. Quan es donen, els processos participatius estan dissenyats? Entre les diferents qüestions que cal tenir en compte quan fem la interlocució amb els actors, sobresurten: de qui traiem la informació i amb qui negociem (és només la veïna que sempre es queixa, o tenim un panorama ampli de la opinió dels veïns? Estem incloent les dones? Etc.)”. |
2. Centrar-se en les necessitats: la comunicació noviolenta Què passa amb els lideratges que són negatius. En relació al punt anterior, també hi pot haver dificultats quan els interlocutors tenen lideratges negatius, que volen imposar les seves posicions per la força, o que s’atorguen una representativitat que no és real. En aquests casos, és important buscar i apoderar lideratges alternatius, així com qüestionar quina legitimitat real tenen. |
3. Avançar en la provenció
La importància dels processos de provenció: “En tot conflicte és útil haver treballat i veure com dur a terme processos de provenció: generació de coneixement i confiança entre els veïns, habilitats personals d’escolta, etc. Aquesta idea es connecta amb la importància de generar vincles: entre les persones dels barris, buscar elements connectors entre les parts polaritzades”. |
|
5. Superar la imatge de l’enemic
La imatge de l’enemic: "Molts casos impliquen un component de discurs de l'odi, rumors... cal veure com treballar amb això (confrontar els veïns o no, intentar estirar del fil per desmuntar els seus arguments, etc.). Es valoren positivament les formacions sobre anti-rumors". |
6. Implicar tots els actors
La importància de conèixer tots els actors implicats: "Cal tenir identificats tots els actors, i no només tenir clar quina funció compleixen (aproximació utilitarista de per a què em pot servir cada actor), sinó també quins són els seus interessos, i com es pot treballar conjuntament". |
7. Diagnosticar el contextA on sóc jo? “La intervenció en el conflicte suposa, també, analitzar quin és el rol que juguem com a “operadores” del conflicte. Aquesta anàlisi cal fer-la, entre d’altres, en termes de poder, d’oportunitats i àrees d’influència, etc.” |
|
|
10. Avaluar les intervencionsAvaluació: "Es important avaluar els processos per valorar com s'està fent i com es podria reforçar la intervenció en el conflicte en els serveis d'atenció a les persones." |
11. Teoria de canviCalen metodologies d’anàlisis i de generació de propostes aplicable al conflicte, la teoria de canvi n’és una. |
|
|
|
|
|
|
|
Amb el suport de:

|
|