El móvil que no financia guerras, entrevista a Josep Maria Royo.

Josep Maria Royo, Investigador de la Escola de Cultura de Pau, Universitat Autònoma de Barcelona.
ebredigital.cat.

El tortosí Josep Maria Royo, investigador de l’Escola de Cultura de Pau de la Universitat Autònoma de Barcelona, és un dels impulsors a Catalunya del Fairphone, un telèfon mòbil que segueix el model del comerç just i sostenible perquè intenta evitar l’ús de minerals extrets de zones en conflicte.

Amb el Mobile World Congress de Barcelona acaparant gairebé tota l’atenció mediàtica , Royo denuncia que moltes empreses del sector segueixen afavorint econòmicament guerres a l’Àfrica i assegura que hi ha alternatives.

L’investigador tortosí argumenta que darrera la lluminosa imatge de la publicitat dels anomenats telèfons intel·ligents s’amaguen productes tecnològics que depenen de la cadena de subministrament africana de minerals com el coltan, un superconductor gairebé imprescindible, escàs i que en gran proporció es troba en zones de conflicte. L’extracció i comerç del coltan permet, perpetua i finança conflictes armats en països com la República Democràtica del Congo, on algunes fonts apunten que es podria concentrar el 80% de les reserves mundials de coltan.

Una campanya de diverses ONG holandeses que va començar el 2010 per denunciar aquesta injustícia que aporta milers de milions d’euros a grans multinacionals ha acabat tenint una resposta pràctica i alternativa en la creació d’un telèfon mòbil que intenta evitar els anomenats minerals de sang. Així va néixer Fairphone, que acaba de llançar el seu segon model al mercat, equiparable a la majoria de mòbils de gamma mitja-alta.

Minerals de sang

Fairphone “certifica que part dels minerals usats no estan extrets de zones on s’estiguin violant els drets humans” ni “grups armats estiguin rebent ingressos pel control de la regió on es troben les mines”, assegura Royo, que reconeix que encara no es pot garantir que tots els elements que integren el mòbil procedeixin de llocs lliures de conflicte a causa de la complexitat del mercat tecnològic i les seues cadenes de subministrament.

“Que els nostres diners per comprar un mòbil no serveixin per continuar finançant una guera com la de la República Democràtica del Congo, que ha causat més de cinc milions de víctimes mortals, milions de persones desplaçades i es parla de centenars de milers de dones violades”. Royo, investigador especialitzat en països africans com la R. D. del Congo, Burundi, Kènia, Ruanda, Uganda o Djibuti, creu que “com a consumidors tenim la responsabilitat d’exigir a les empreses i als nostres governs un respecte pels drets humans”. I afegeix que “perquè les multinacionals canvien és necessari demostrar-los que és possible, que hi ha alternatives i que una empresa petita està jugant a la mateixa lliga”.

Com a membre de la Xarxa d’Entitats per la R.D. del Congo, Josep Maria Royo també ha exposat els avantatges del Fairphone tant al Govern com a l’alcaldessa de Barcelona, demanant-los que siguin pioners en l’ús d’aquesta tecnologia “neta”.

La força de la llei

Una altra de les grans batalles és la que ara mateix s’està jugant en l’àmbit legislatiu. Estats Units ja ha fet els primers passos per regular el mercat i la Comissió Europea ha de determinar com s’implementa una llei aprovada l’any passat pel Parlament Europeu que obligaria les empreses europees a estar segures que els seus proveidors de minerals respecten els drets humans. A més, la Xina està començant a aplicar unes directives que permeten visualitzar un mercat cada cop més responsable.

Segons Royo, actualment hi ha “300 empreses europees implicades directament i 800.000, indirectament, que haurien de prendre mesures per certificar que no estan participant en aquest negoci sagnant”.

Más información: http://www.ebredigital.cat/

Las causas de las guerras en África: tristes tópicos.

Iván Navarro, Investigador de la Escola de Cultura de Pau, Universitat Autònoma de Barcelona.africaye.org En …