L'educació per a la pau i la convivència, un projecte de centre.

Eines per a dissenyar el projecte de convivència.

11 - Com aprofitem els espais informals del centre?

Els espais informals dels centres també poden complir una funció educativa. En aquest apartat ens referirem principalment al pati, espai particularment important perquè és on l'alumnat més es manifesta i actua de forma lliure i espontània entre iguals.

Constatem sovint en els centres on treballem que el pati és el temps escolar on emergeixen més conflictes, juntament amb els passadissos. És interessant revisar aquests espais, tan des d’una mirada de convivència com pedagògica, per assegurar-nos que siguin espais pacífics, inclusius i educatius.

Centre

1. Cuidar el pati com a espai educatiu permet observar com fan servir els infants i adolescents les competències d’abordatge del conflicte que els hem ensenyat. Alhora els poden ajudar a millorar-les a partir de les nostres orientacions, suport i modelatge.

1. Redefinir el pati com espai inclusiu i pacífic perquè sigui lúdic per a tothom: És convenient organitzar el pati per tal que sigui un espai que reculli les necessitats de totes i tots.

Com?

• Diversificant les activitats, amb propostes lúdiques, creatives i amb reptes: obrint un racó de lectura, jocs de taula, joc simbòlic, etc. que permeti que tothom trobi el seu espai i activitat.
    • Fent propostes guiades, com jocs cooperatius o contes, per aquell alumnat que voluntàriament vulgui participar-hi.
    • Fent partícip l’equip de menjador del Projecte Educatiu de Centre (PEC): donant-lo a conèixer, compartint criteris educatius i de transformació de conflictes, o convidant-lo a participar a les formacions docents útils també per a l’espai de migdia (resolució de conflictes, atenció a la diversitat, etc.).
  2.

3. 2. Posar en funcionament les reformes estructurals de centre necessàries per garantir que el pati respongui als criteris pedagògics recollits en el PEC. Fer un bon projecte de transformació del pati.

Com?

• A través d’un procés participatiu on l’alumnat faci propostes.
    • Buscant el suport i complicitat de la comunitat educativa, l’entorn i el municipi.
    • Des d’una mirada inclusiva i amb perspectiva de gènere.
    • Garantint que sigui còmode, funcional i amb una distribució equilibrada d’espais per diversificar les activitats.
    • Introduint plantes, terra, fusta i altres elements que permetin a l’alumnat el contacte amb la natura.
  4. Escola
  5.

6. 3. El pati com a aula a l’aire lliure: els patis també poden ser espais en els que, en horari normal, es desenvolupin activitats curriculars. La seva estructura i condicionament poden ajudar a conquerir un nou espai per a la realització d'activitats.

Com?

• o Canviant l'escenari d'aprenentatge habitual, l'aula, per un altre a l'aire lliure. Això pot contribuir a realitzar algunes activitats de forma més distesa i alhora mes creativa: exercicis d'expressió oral, dramatitzacions o expressió artística. També pot ser un espai de taller pràctic per a assignatures com matemàtiques, física o biologia.
  7.

8. 4. Cuidar els altres espais informals: A més dels patis, també pot ajudar aprofitar els passadissos i espais morts per fer-ne racons agradables on poder conviure, estar i, perquè no, fer-hi activitats. La distribució dels espais reflecteix el model pedagògic i n’és un recurs que cal aprofitar.

Com?

• Pactant normes per al seu ús amb l’alumnat.
    • Planificant espais per reunions en petit grup (tutories individuals, treball cooperatiu, descans si algú necessita sortir de l’aula, etc.).
    • Condicionant espais acollidors, còmodes i estètics (amb coixins, sofàs, llibres, etc.), ajuda a facilitar el bon ambient.

Experiències

Pràctics