11 - Com aprofitem els espais informals del centre?
Els espais informals dels centres també poden complir una funció educativa. En aquest apartat ens referirem principalment al pati, espai particularment important perquè és on l'alumnat més es manifesta i actua de forma lliure i espontània entre iguals.
Constatem sovint en els centres on treballem que el pati és el temps escolar on emergeixen més conflictes, juntament amb els passadissos. És interessant revisar aquests espais, tan des d’una mirada de convivència com pedagògica, per assegurar-nos que siguin espais pacífics, inclusius i educatius.
Centre
-
Cuidar el pati com a espai educatiu permet observar com fan servir els infants i adolescents les competències d’abordatge del conflicte que els hem ensenyat. Alhora els poden ajudar a millorar-les a partir de les nostres orientacions, suport i modelatge.
1. Redefinir el pati com espai inclusiu i pacífic perquè sigui lúdic per a tothom: És convenient organitzar el pati per tal que sigui un espai que reculli les necessitats de totes i tots.
Com?
- Diversificant les activitats, amb propostes lúdiques, creatives i amb reptes: obrint un racó de lectura, jocs de taula, joc simbòlic, etc. que permeti que tothom trobi el seu espai i activitat.
- Fent propostes guiades, com jocs cooperatius o contes, per aquell alumnat que voluntàriament vulgui participar-hi.
- Fent partícip l’equip de menjador del Projecte Educatiu de Centre (PEC): donant-lo a conèixer, compartint criteris educatius i de transformació de conflictes, o convidant-lo a participar a les formacions docents útils també per a l’espai de migdia (resolució de conflictes, atenció a la diversitat, etc.).
-
2. Posar en funcionament les reformes estructurals de centre necessàries per garantir que el pati respongui als criteris pedagògics recollits en el PEC. Fer un bon projecte de transformació del pati.
Com?
- A través d’un procés participatiu on l’alumnat faci propostes.
- Buscant el suport i complicitat de la comunitat educativa, l’entorn i el municipi.
- Des d’una mirada inclusiva i amb perspectiva de gènere.
- Garantint que sigui còmode, funcional i amb una distribució equilibrada d’espais per diversificar les activitats.
- Introduint plantes, terra, fusta i altres elements que permetin a l’alumnat el contacte amb la natura.
-
3. El pati com a aula a l’aire lliure: els patis també poden ser espais en els que, en horari normal, es desenvolupin activitats curriculars. La seva estructura i condicionament poden ajudar a conquerir un nou espai per a la realització d'activitats.
Com?
- o Canviant l'escenari d'aprenentatge habitual, l'aula, per un altre a l'aire lliure. Això pot contribuir a realitzar algunes activitats de forma més distesa i alhora mes creativa: exercicis d'expressió oral, dramatitzacions o expressió artística. També pot ser un espai de taller pràctic per a assignatures com matemàtiques, física o biologia.
-
4. Cuidar els altres espais informals: A més dels patis, també pot ajudar aprofitar els passadissos i espais morts per fer-ne racons agradables on poder conviure, estar i, perquè no, fer-hi activitats. La distribució dels espais reflecteix el model pedagògic i n’és un recurs que cal aprofitar.
Com?
- Pactant normes per al seu ús amb l’alumnat.
- Planificant espais per reunions en petit grup (tutories individuals, treball cooperatiu, descans si algú necessita sortir de l’aula, etc.).
- Condicionant espais acollidors, còmodes i estètics (amb coixins, sofàs, llibres, etc.), ajuda a facilitar el bon ambient.
Experiències
-
Victòria Oliveres (2017) Repensar els patis, canviar les relacions. El diari de l’educació. Reflexió sobre l’ús educatiu del pati escolar acompanyat de tres experiències (escoles l’Arenal de Llevant, Sadako i IES Quatre Catons)
https://elnousafareig.org/. Un espai de diàleg i comunicació sobre els infants i la natura. Web amb reflexions, propostes i experiències sobre l’espai exterior de les escoles com a espai educatiu
La mirada estètica dels espais, un valor afegit (Xtec.cat). Web amb reflexions, orientacions i experiències de diversos centres.
Recursos
Pràctics
- Barcelona fixa els criteris que ha de tenir un pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari. Article que descriu els 6 criteris que proposa l’Ajuntament de Barcelona.
- Cortés, E; Truñó, M & Carranza, M (2022) Barcelona i l’aposta per naturalitzar espais educatius: patis verds i transformats com a refugis climàtics per estimular més educació i joc a l’aire lliure. Barcelona: Institut -Infancia i Adolescència. Reflexió sobre els patis escolars urbans com espais educatius i inclusius i refugis climàtics i del paper dels ajuntaments en potenciar-los.
- Col·lectiu Punt 6 y Coeducacció (2020) Patis coeducatius. Guia per a la transformació feminista dels espais Educatius. Guia per orientar en com transformar els patis a coeducatius, espais dissenyats físicament i concebuts col·lectivament que promouen les relacions igualitàries des d’una mirada feminista.
Teòrics
- VVAA (s.d.) Guia d’intervenció per a espais de migdia en centres educatius. Proposta de millora de la convivència a través de la mirada #mediadora.. Mediam-Avalon. Guia amb indicacions per a fer un diagnòstic de les necessitats i els conflictes als patis, propostes d’intervenció (amb més de 15 idees de bones pràctiques i seguiment).
- Marin et alt (2010) Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatives. Fundació Bofill i IPA Espanya, Associació Internacional pel Dret dels Infants a Jugar. Estudi sobre els patis escolars com a espai educatiu, amb una anàlisi sobre la situació dels patis a partir de 40 centres i propostes de transformació.
Departament d’Educació (2022) Nous aprenentatges, nous espais. guia per als projectes de construcció i transformació de centres educatius públics. Resultat d’una reflexió compartida entre docents, arquitectes i la resta de la comunitat educativa.