L'educació per a la pau i la convivència, un projecte de centre.

Eines per a dissenyar el projecte de convivència.

08 - Com fem una bona acollida?

L’hospitalitat i l’acollida són molt més que virtuts morals individuals;

són el context relacional necessari per esdevenir ésser humà.

Francesc Carbonell

Tot i que l’acollida és una actitud continuada en les relacions i una mirada a l’acompanyament educatiu de l’altra persona vinculada al respecte, l’escolta i la cura, també és cert que hi ha moments on agafa especial importància: en l’inici de qualsevol nova etapa, particularment a l’arrancada d’un nou curs o a l’arribada d’algú a un nou centre. És per això que cal donar una estructura que faciliti l’acollida. Aquest és l’objectiu del Pla d’Acollida, part integrant del Projecte de Convivència.

Segons el Projecte de Convivència i Èxit Educatiu “L’acollida és el conjunt sistemàtic d’actituds i actuacions que el centre educatiu posa en funcionament per acompanyar els nous membres de la comunitat escolar, o els que s’incorporen després de processos d’absència, en la vida i la cultura del centre i, alhora, fer-los partícips dels projectes que s’hi desenvolupen”.

Una bona acollida, doncs, ha de permetre, d’una banda fer sentir les persones acceptades i ben tractades, i de l’altra donar-los claredat respecte a com funciona el centre (l’equip, la matèria, les normes, etc.), i a què s’espera d’elles (com s’espera que treballin, participin i contribueixin).

Centre

• L’acollida ha de considerar totes les persones, i per tant tots els col·lectius que conformen la comunitat educativa: alumnat, professorat, famílies i personal no docent. Alhora ha de preveure diversos objectius:

• Situar les persones en tot allò que necessitin per iniciar el curs còmodament (conèixer espais, objectius, persones, horaris, etc.)

• Revisar el sentir de cada persona respecte expectatives i temors per encarar la nova etapa.
      • Generar un bon clima de grup i de centre, treballar la cohesió de grup.
      • Establir i consensuar pautes de convivència pacífica i positiva.
      • Establir, consensuar i entrenar pautes per a l’abordatge del conflicte.
    • Sovint observem com dedicar els primers dies a un bon pla d’acollida, tot i que pugui retardar l’inici de classes, és una bona inversió per facilitar un bon clima de treball i aconseguir uns bons resultats acadèmics i educatius per al curs.

1. 1. Referent a l'alumnat:

Com?

• Treballant la cohesió de grup, dedicant temps els primers dies a l’escala de provenció. A més, això ens facilita l'entrada de l'alumnat nouvingut al grup.
    • Dialogant i consensuant una bon acord inicial entre el grup i l’equip docent respecte a com volem estar junts i què farem perquè això passi.
    • Practicant, a partir de simulacions, les eines d’abordatge del conflicte que hàgiu acordat. És important fer-ho perquè tothom tingui clar com haurà d’actuar quan esclati el conflicte. Les crisis són el pitjor moment per començar a practicar.
    • Donant a conèixer tota aquella informació que l’alumnat necessiti per ubicar-se en com anirà el curs i què s’espera d’ell (conèixer espais, objectius, professorat, horaris, etc.). Posant atenció durant les primeres setmanes a observar allò que no ha quedat clar per reforçar-ho.
    • És interessant dedicar moltes hores al Pla d’Acollida les dues primeres setmanes per generar un bon clima, això ens permetrà recuperar el temps després. Cal assentar el treball dels primers dies fent revisió periòdica de la vida de grup i dels acords inicials en el marc del Pla d’Acció Tutorial.
  2.

3. 2. Referent al professorat i altres professionals cal preveure dos tipus d’acollida: del professorat nouvingut, i de l’inici d’un nou curs per al conjunt de l’equip.

Com?

• Al personal nouvingut l’ajudarà:cohesió de grup

• Facilitant-li la trobada amb la resta de companys en un ambient de confiança, respecte i corresponsabilitat.
      • Fent-li conèixer l'organització escolar de les aules i del centre.
      • Tenint el suport d’algú que l’apadrini i assessori durant les primeres setmanes d’adaptació.
    • A l’equip de professorat l’ajudarà preparar el curs treballant la provenció des de tres perspectives:

1. De coneixement de les expectatives i temors respecte com encarar el nou curs (pròpies i de la resta de persones de l’equip).
      2. De generar apreci i confiança entre col·legues per cohesionar l’equip (amb alguna dinàmica, algun espai de distensió i trobada, algun detall de benvinguda, etc.).
      3. Construint bones Aliances Inicials entre el conjunt de professorat i la direcció, en cada equip docent i en cada departament.
  4.

5. 3. Referent a les famílies:

Com?

• Facilitant una bona entesa entre el professorat i les famílies, sol•licitant col•laboració i corresponsabilitat en el procés educatiu. Contribuint a la creació d'un ambient de confiança i respecte entre famílies i professorat.
    • Donant a conèixer l'organització escolar de les aules i del centre, així com els objectius i metodologia pedagògica prevista.
    • Recaptant informació per conèixer aspectes de l'alumnat en el seu context familiar.
    • Recollint suggeriments de les famílies sobre l'educació dels seus fills i filles en el context escolar.
    • Promovent l’acompanyament a les noves famílies, ja sigui des del professorat o des d’altres famílies.
    • Utilitzant tots els recursos que tinguem a l’abast per garantir una bona comunicació: entrevistes, reunió de pares, entrades i sortides escolars, correu electrònic, web, etc.

Experiències

Teòrics