Logo de la escuela de Cultura de paz

L'educació per a la pau i la convivència, un projecte de centre.

Eines per a dissenyar el projecte de convivència.

15 - Com fem que els alumnes participin?

S'entén per participació la implicació activa de l'alumnat en el funcionament quotidià del centre, tant en la gestió com en l'organització d'activitats.

La participació de l'alumnat en la vida del centre és fonamental per aconseguir els objectius de l'educació per a la pau i la convivència. La participació fomenta la responsabilitat, el compromís social i la democràcia. No és possible crear una cultura de pau i convivència en la qual els alumnes no se sentin partícips ni tinguin capacitat d'influència en la vida del centre.

La participació té dos nivells: el que s'estableix formalment a través dels òrgans de gestió del centre (consell escolar, delegats, etc.) i el que s'estableix de manera informal (associacions d'alumnes, comissions de treball, etc.). De la mateixa manera que és important la participació dels alumnes a nivell de centre, també ho és la que es pot generar a l'aula.

Els alumnes han d'aprendre a participar per si mateixos, sentint la capacitat que tenen d'influir en les decisions que es prenen, de manera que el sentiment de pertinença al centre escolar es reforci.

  1. Promoure la participació democràtica i inclusiva de tot l'alumnat. La participació no és una cosa innata, sinó que s'aprèn. Com qualsevol altre aprenentatge, requereix una progressió i no és el mateix demanar la participació de l'alumnat de primer cicle de primària que el de secundària, que ja hauria d'haver adquirit les capacitats de diàleg i consens.

    Com?

    • Aplicant metodologies d'aprenentatge cooperatiu.
    • Creant i dinamitzant l'assemblea de classe, d'acord amb el Projecte Educatiu de Centre.
    • Creant un sistema de delegats de classe fortament cohesionat i format, que actuï com a grup motor de la vida de centre.
    • Creant comissions de treball amb alumnat per a temes clau (comissió de convivència, comissió d'extraescolars, comissió de festes, etc.)
    • Garantint la presència de l'alumnat al Consell Escolar i altres òrgans de gestió.
    • Potenciant i donant suport a l'Associació d'Alumnes del Centre (si n'hi ha).
    • Organitzant un sistema de mediació a través d'alumnes ajudants o altres propostes.
  2. Garantir la presència d'alumnat de tots els grups, en la mesura del possible, a tots els òrgans de participació.

    Com?

    • A través de les figures dels delegats i subdelegats.
    • Garantint que les comissions de treball puguin comptar amb representació de tots els grups i cicles del centre.
  3. Formar l'alumnat en tècniques de diàleg, debat i consens.

    Com?

    • A través de les hores de tutoria i de temes transversals a l'aula.
    • A través de formacions específiques per a tots els alumnes que participen en òrgans de gestió del centre.
    • Garantint que el professorat també es formi en aquestes habilitats.

Recursos

  • La organización escolar: práctica y fundamentos, (capítol 3) Serafín Antúnez i Joaquín Gairín. editorial Graó. Recull textos de fonamentació teòrica, experiències de centres escolars i propostes de treball per desenvolupar les pròpies anàlisis i aplicacions.
  • Processos de comunicació, participació democràtica i consens a l'escola. Material elaborat pel Seminari Permanent d'Educació per a la Pau de Badalona per treballar el tema de la democràcia i la participació a l'escola, arran del DENIP 2004.
  • L'Organització del treball i les relacions socials a l'aula. Participació o domesticació. Monogràfic de la revista Illacrua, núm. 31, Dossier.