03 - Què podem fer quan hi ha un cas d’assetjament a classe?
No és valent qui nega la por, sinó qui ho reconeix i, amb consciència dels perills, fa el que toca, amb mesures de prevenció i assumint vulnerabilitats.
Nelson Mandela
Els gravíssims casos d' assetjament escolar que han aflorat en els darrers temps en centres educatius obliguen a reflexionar i repensar les mesures de convivència d' aquestes institucions per tal de prevenir-los i intervenir.
Entenem l'assetjament com una conducta d' abús de poder i violència d' alguns alumnes sobre un company o companya de forma reiterada i intencionada en un context que permet que això passi.
Persona
- Tot i que en alguns casos distingir entre alumnat agressor i agredit pot ser reduccionista, és important fer actuacions diferents en funció de les persones a les quals ens dirigim. Tal com proposen alguns mètodes d' intervenció sobre l' assetjament es poden distingir tres tipus de rols, i tres tipus d' intervenció.
-
1. Intervenir amb l' alumnat agressor.
Com?
- No tolerant conductes violentes i intimidatòries ni deixant-les impunes:
-
- - Tenint un sistema de disciplina intel·ligent i aplicant-lo amb fermesa amorosa, límits clars i congruència amb aquest perfil d'alumnat.
- - Tenint un llindar exigent de tolerància a la violència. No naturalitzem conductes violentes de baixa intensitat (insults, comentaris discriminatoris, etc.).
- - Desacreditant davant el grup aquest tipus de comportaments intervenint quan apareguin, mostrant que no són acceptables i oferint comportaments alternatius. Podem convertir-lo en una situació d'aprenentatge conscient i de pensament crític.
- Treballant l 'empatia i les habilitats socials i emocionals
-
- - En activitats programades d'autoconeixement i creixement personal en el pla d'acció tutorial i en altres moments (educació física, sortides, efemèrides, etc.).
- - Promovent situacions en què pugui tenir experiències controlades en les quals posar en joc i entrenar habilitats socials.
- - Donant atenció i reconeixement als comportaments positius de qualsevol alumne per incentivar-los en el grup.
- Demanant suport i orientació als equips psicopedagògics i a la persona COCOBE.
-
2. Intervenir amb l’alumnat víctima.
Com?
- Observant atentament comportaments d’aïllament i submissió.
- Treballant les habilitats socials i emocionals a partir d'activitats programades.
-
- - Promovent situacions i estratègies que facilitin l’apoderament d’aquest alumnat.
- - Tenint expectatives positives, tant vers la persona afectada com vers les tasques que li demanem. Transmetent-les-hi explícitament.
- Demanant suport i orientació als equips psicopedagògics i a la persona COCOBE.
-
3. Intervenir amb l’alumnat testimoni
Com?
- Treballant amb l’alumnat silenciós que n’és testimoni si emergeix algun cas a classe. Si aquest col·lectiu pren consciència de l’impacte de l’agressió i hi actua en contra, l’alumnat agressor no rep el reconeixement que busca com a benefici i fàcilment l’atura.
- Sensibilitzant a TOT l’alumnat preventivament per a que sigui capaç de detectar casos d’assetjament, dins i fora de l’escola, tan per a que pugui verbalitzar a la resta de grup el seu desacord, com per animar-se a avisar-ho a adults de referència.
- Treballant amb el grup. Dedicar temps a la cura i cohesió del grup per cultivar vincles saludables com a eina de prevenció. Dos recursos clau son l’escala de provenció i programar espais de diàleg periòdics i segurs de revisió de la convivència i de possibles malestars a tutoria.
Centre
Tot i haver-hi 6 protocols diferents lligats a l’assetjament escolar i a la violència i un Projecte de Convivència que s’ha de definir i implementar obligatòriament, hi ha vegades que no funcionen. Per què, tot i saber que implica conseqüències tan greus com suïcidis, el sistema ens falla? Identifiquem alguns factors a nivell de centre que hi poden incidir: a) la manca de coneixement dels equips sobre com actuar tot i que hi hagi mesures previstes; b) l’aplicació insuficient de les mesures aprovades i/o c) la inadequació de les condicions als centres.
-
4. Assegurar el coneixement dels equips sobre com actuar. Cal haver-se preparat bé per garantir prou claredat en saber reconèixer casos d’assetjament, detectar-los en estadis inicials i aplicar les mesures previstes.
Com?
- Decidint una política de centre clara i desplegant-la: podem optar per un model d’intervenció (alguns exemples son #aquiproubullying, TEI antibulling o KIVA) i dedicar atenció i esforç en aplicar-lo.
- Formant-se. Fent un bon treball d’equip per assegurar, no només que tothom coneix les mesures de detecció i intervenció, sinó que té desenvolupades les competències necessàries per saber actuar amb agilitat.
-
5. Construir l’estructura necessària perquè el sistema funcioni. Els protocols que orienten les intervencions s’adrecen sobretot a casos greus, deixant fora la resta de casos, a més, sovint es basen en donar molt pes a la direcció i la inspecció educativa, rols amb molta càrrega, per tant amb poques possibilitats de dedicació per aportar-hi la resposta més adequada. Sovint, les respostes més compromeses i encertades parteixen de les professionals més properes als casos d’assetjament.
Com?
- Optant per un Projecte de Convivència fort i ben estructurat que garanteixi un ambient relacional saludable i segur.
- Enfortint l’acció tutorial. Un Pla d’Acció Tutorial sòlid que prevegi espais periòdics i continuats de diàleg en el grup i de tutories personalitzades.
- Incrementant les figures amb perfil de suport socioemocional i atenció a la diversitat als centres i serveis educatius (Tècnics d’Integració Social, educadors emocionals, etc.).
- Preparant adequadament a figures referents (coordinadora de coeducació, convivència i benestar) amb temps, espai i reconeixement per acompanyar en aquestes situacions.
- Enfortint la comissió de convivència del centre per apoderar un equip dinàmic i divers, que compti amb el reconeixement i temps necessaris, per actuar de forma eficient a partir del que observi, escolti i rebi per desactivar a temps situacions detonants d’assetjament i dinamitzar una bona política de convivència.
-
6. Canviar l’enfocament en el professorat. Com a docent, prendre consciència i optar per practicar aquelles actituds i comportaments que més ajuden al grup, que hi condicionen el bon funcionament de les mesures previstes.
Com?
- Practicant i donant exemple des de la coherència: adquirir habilitats de pau és complex i cal entrenar a fons, habilitats com: posar límits de forma ferma alhora que respectuosa, l’escolta profunda, la serenitat davant les pròpies emocions, saber fer bones preguntes o mantenir la calma en moments de crisis, entre altres. És molt recomanable practicar-les en moments de calma per tal de saber reaccionar en situacions més sensibles.
- Observar i escoltar profundament l’alumnat per detectar malestars abans que esdevinguin conflictes, comunicar-s’hi de manera clara i assertiva alhora que amorosa. Activar recursos diversos, com identificar figures de confiança entre l’alumnat, una bústia anònima, l’amic invisible o d’altres, per facilitar a l’alumnat denunciar casos d’abús i donar suport a la persona afectada.
- Evitant minimitzar els casos: ja sigui per manca d’eines de detecció, manca de temps, dificultat en sostenir la incomoditat que ens provoca o altres condicionants. Els centres han de vetllar per aplicar el màxim estàndard de protecció dels menors, i investigar cada cas per l’impacte i el dolor que generen en els infants i joves.
-
7. Recollir dades i avaluar les mesures de convivència. Fer-ho de forma sistemàtica a nivell d'aula i de centre, tan en casos de comportaments negatius i de forma reincident, com per reforçar allò què funciona bé.
Com?
- Creant un petit observatori de convivència. Recollint indicadors de seguiment que permetin reportar resultats al final de curs per fer-ne difusió, promoure la reflexió de tota la comunitat i prendre decisions per a la millora.
Món
-
8. Sumar-se a activitats i campanyes a nivell mundial de denúncia i sensibilització de l’assetjament escolar. Aquestes son oportunitats, per reflexionar-hi, per millorar les mesures internes de centre, per fer sensibilització social a la comunitat, i/o per fer incidència política a l’administració i altres responsables.
Com?
- Aprofitant el dia mundial contra l’assetjament escolar, per fer activitats de sensibilització entre l’alumnat, i d’aquest a la comunitat.
- Afegint-nos a campanyes que institucions i entitats especialitzades impulsin.
-
9. Construir situacions d’aprenentatge aprofitant estudis i dades sobre assetjament a nivell mundial per entendre l’impacte de les desigualtats entre països, així com el valor de fer polítiques públiques contra la violència.
Com?
- Com a recurs, des dels àmbits i matèries, per incrementar el suport a l’abordatge de situacions d’assetjament viscudes al centre o prevenir-les.
- Com a oportunitat per crear situacions d’aprenentatge que fàcilment treballin la competències personal i social i la ciutadana.
- Partint dels informes d’UNESCO o d’altres entitats de referència (veure apartat recursos).
Recursos
Pràctics
- Protocol d'actuació davant de qualsevol tipus de violència en l'àmbit educatiu. Orientacions i recursos que proposa el Departament d’Educació als centres si hi emergeix algun cas. (setembre 2023)
- #aquiproubullying. Programa d’innovació pedagògica de prevenció i abordatge de l’assetjament escolar. (Departament d’Educació)
- https://bullying.cat/. web que pretén ajudar a comprendre el fenomen, propostes didàctiques i orientacions per treballar des de l’escola i des de casa.
- Mètode KIVA.
- Programa TEI antibulling Programa de convivència per a la prevenció de la violència i l'assetjament escolar.
- Pla Les escoles lliures de violència (Departament d’Educació). Recursos formatius, normatius i protocols que ofereix el Departament. Un d’ells és la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència, servei de suport a les persones i centres afectats.
Teòrics
- UNESCO (2019) Más allá de los números: Poner fin a la violencia y el acoso en el ámbito escolar. Informe sobre l’estat de l’assetjament escolar al món, amb dades i recomanacions.
- Informes sobre assetjament de la Fundación Anar. Informes periòdics sobre l’evolució de l’assetjament escolar a diversos Comunitats Autònomes.
- Assetjament escolar: què passarà si no canviem res? Article d’opinió al Diari de l’Educació. (Abril, 2023).