L'educació per a la pau i la convivència, un projecte de centre.

Eines per a dissenyar el projecte de convivència.

03 - Què podem fer quan hi ha un cas d’assetjament a classe?

No és valent qui nega la por, sinó qui ho reconeix i, amb consciència dels perills, fa el que toca, amb mesures de prevenció i assumint vulnerabilitats.

Nelson Mandela

Els gravíssims casos d' assetjament escolar que han aflorat en els darrers temps en centres educatius obliguen a reflexionar i repensar les mesures de convivència d' aquestes institucions per tal de prevenir-los i intervenir.

Entenem l'assetjament com una conducta d' abús de poder i violència d' alguns alumnes sobre un company o companya de forma reiterada i intencionada en un context que permet que això passi.

Persona

  1. Tot i que en alguns casos distingir entre alumnat agressor i agredit pot ser reduccionista, és important fer actuacions diferents en funció de les persones a les quals ens dirigim. Tal com proposen alguns mètodes d' intervenció sobre l' assetjament es poden distingir tres tipus de rols, i tres tipus d' intervenció.
  2. 1. Intervenir amb l' alumnat agressor.

    Com?

    • No tolerant conductes violentes i intimidatòries ni deixant-les impunes:
      • - Tenint un sistema de disciplina intel·ligent i aplicant-lo amb fermesa amorosa, límits clars i congruència amb aquest perfil d'alumnat.
      • - Tenint un llindar exigent de tolerància a la violència. No naturalitzem conductes violentes de baixa intensitat (insults, comentaris discriminatoris, etc.).
      • - Desacreditant davant el grup aquest tipus de comportaments intervenint quan apareguin, mostrant que no són acceptables i oferint comportaments alternatius. Podem convertir-lo en una situació d'aprenentatge conscient i de pensament crític.
    • Treballant l 'empatia i les habilitats socials i emocionals
      • - En activitats programades d'autoconeixement i creixement personal en el pla d'acció tutorial i en altres moments (educació física, sortides, efemèrides, etc.).
      • - Promovent situacions en què pugui tenir experiències controlades en les quals posar en joc i entrenar habilitats socials.
      • - Donant atenció i reconeixement als comportaments positius de qualsevol alumne per incentivar-los en el grup.
    • Demanant suport i orientació als equips psicopedagògics i a la persona COCOBE.
  3. 2. Intervenir amb l’alumnat víctima.

    Com?

    • Observant atentament comportaments d’aïllament i submissió.
    • Treballant les habilitats socials i emocionals a partir d'activitats programades.
      • - Promovent situacions i estratègies que facilitin l’apoderament d’aquest alumnat.
      • - Tenint expectatives positives, tant vers la persona afectada com vers les tasques que li demanem. Transmetent-les-hi explícitament.
    • Demanant suport i orientació als equips psicopedagògics i a la persona COCOBE.
  4. 3. Intervenir amb l’alumnat testimoni

    Com?

    • Treballant amb l’alumnat silenciós que n’és testimoni si emergeix algun cas a classe. Si aquest col·lectiu pren consciència de l’impacte de l’agressió i hi actua en contra, l’alumnat agressor no rep el reconeixement que busca com a benefici i fàcilment l’atura.
    • Sensibilitzant a TOT l’alumnat preventivament per a que sigui capaç de detectar casos d’assetjament, dins i fora de l’escola, tan per a que pugui verbalitzar a la resta de grup el seu desacord, com per animar-se a avisar-ho a adults de referència.
    • Treballant amb el grup. Dedicar temps a la cura i cohesió del grup per cultivar vincles saludables com a eina de prevenció. Dos recursos clau son l’escala de provenció i programar espais de diàleg periòdics i segurs de revisió de la convivència i de possibles malestars a tutoria.

Centre

  1. Tot i haver-hi 6 protocols diferents lligats a l’assetjament escolar i a la violència i un Projecte de Convivència que s’ha de definir i implementar obligatòriament, hi ha vegades que no funcionen. Per què, tot i saber que implica conseqüències tan greus com suïcidis, el sistema ens falla? Identifiquem alguns factors a nivell de centre que hi poden incidir: a) la manca de coneixement dels equips sobre com actuar tot i que hi hagi mesures previstes; b) l’aplicació insuficient de les mesures aprovades i/o c) la inadequació de les condicions als centres.

  2. 4. Assegurar el coneixement dels equips sobre com actuar. Cal haver-se preparat bé per garantir prou claredat en saber reconèixer casos d’assetjament, detectar-los en estadis inicials i aplicar les mesures previstes.

    Com?

    • Decidint una política de centre clara i desplegant-la: podem optar per un model d’intervenció (alguns exemples son #aquiproubullying, TEI antibulling o KIVA) i dedicar atenció i esforç en aplicar-lo.
    • Formant-se. Fent un bon treball d’equip per assegurar, no només que tothom coneix les mesures de detecció i intervenció, sinó que té desenvolupades les competències necessàries per saber actuar amb agilitat.
  3. 5. Construir l’estructura necessària perquè el sistema funcioni. Els protocols que orienten les intervencions s’adrecen sobretot a casos greus, deixant fora la resta de casos, a més, sovint es basen en donar molt pes a la direcció i la inspecció educativa, rols amb molta càrrega, per tant amb poques possibilitats de dedicació per aportar-hi la resposta més adequada. Sovint, les respostes més compromeses i encertades parteixen de les professionals més properes als casos d’assetjament.

    Com?

    • Optant per un Projecte de Convivència fort i ben estructurat que garanteixi un ambient relacional saludable i segur.
    • Enfortint l’acció tutorial. Un Pla d’Acció Tutorial sòlid que prevegi espais periòdics i continuats de diàleg en el grup i de tutories personalitzades.
    • Incrementant les figures amb perfil de suport socioemocional i atenció a la diversitat als centres i serveis educatius (Tècnics d’Integració Social, educadors emocionals, etc.).
    • Preparant adequadament a figures referents (coordinadora de coeducació, convivència i benestar) amb temps, espai i reconeixement per acompanyar en aquestes situacions.
    • Enfortint la comissió de convivència del centre per apoderar un equip dinàmic i divers, que compti amb el reconeixement i temps necessaris, per actuar de forma eficient a partir del que observi, escolti i rebi per desactivar a temps situacions detonants d’assetjament i dinamitzar una bona política de convivència.
  4. 6. Canviar l’enfocament en el professorat. Com a docent, prendre consciència i optar per practicar aquelles actituds i comportaments que més ajuden al grup, que hi condicionen el bon funcionament de les mesures previstes.

    Com?

    • Practicant i donant exemple des de la coherència: adquirir habilitats de pau és complex i cal entrenar a fons, habilitats com: posar límits de forma ferma alhora que respectuosa, l’escolta profunda, la serenitat davant les pròpies emocions, saber fer bones preguntes o mantenir la calma en moments de crisis, entre altres. És molt recomanable practicar-les en moments de calma per tal de saber reaccionar en situacions més sensibles.
    • Observar i escoltar profundament l’alumnat per detectar malestars abans que esdevinguin conflictes, comunicar-s’hi de manera clara i assertiva alhora que amorosa. Activar recursos diversos, com identificar figures de confiança entre l’alumnat, una bústia anònima, l’amic invisible o d’altres, per facilitar a l’alumnat denunciar casos d’abús i donar suport a la persona afectada.
    • Evitant minimitzar els casos: ja sigui per manca d’eines de detecció, manca de temps, dificultat en sostenir la incomoditat que ens provoca o altres condicionants. Els centres han de vetllar per aplicar el màxim estàndard de protecció dels menors, i investigar cada cas per l’impacte i el dolor que generen en els infants i joves.
  5. 7. Recollir dades i avaluar les mesures de convivència. Fer-ho de forma sistemàtica a nivell d'aula i de centre, tan en casos de comportaments negatius i de forma reincident, com per reforçar allò què funciona bé.

    Com?

    • Creant un petit observatori de convivència. Recollint indicadors de seguiment que permetin reportar resultats al final de curs per fer-ne difusió, promoure la reflexió de tota la comunitat i prendre decisions per a la millora.

Món

  1. 8. Sumar-se a activitats i campanyes a nivell mundial de denúncia i sensibilització de l’assetjament escolar. Aquestes son oportunitats, per reflexionar-hi, per millorar les mesures internes de centre, per fer sensibilització social a la comunitat, i/o per fer incidència política a l’administració i altres responsables.

    Com?

    • Aprofitant el dia mundial contra l’assetjament escolar, per fer activitats de sensibilització entre l’alumnat, i d’aquest a la comunitat.
    • Afegint-nos a campanyes que institucions i entitats especialitzades impulsin.
  2. 9. Construir situacions d’aprenentatge aprofitant estudis i dades sobre assetjament a nivell mundial per entendre l’impacte de les desigualtats entre països, així com el valor de fer polítiques públiques contra la violència.

    Com?

    • Com a recurs, des dels àmbits i matèries, per incrementar el suport a l’abordatge de situacions d’assetjament viscudes al centre o prevenir-les.
    • Com a oportunitat per crear situacions d’aprenentatge que fàcilment treballin la competències personal i social i la ciutadana.
    • Partint dels informes d’UNESCO o d’altres entitats de referència (veure apartat recursos).

Recursos

Pràctics

Teòrics