16 - Val la pena fer actes i activitats per a la pau?
La majoria de centres educatius celebren anualment el Dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP) o d’altres dates internacionals. Aquestes celebracions, per si mateixes, no asseguren que es creï una cultura de pau al centre. La pau i la convivència han de ser presents de manera transversal en la vida diària. No obstant això, ben plantejades i contextualitzades, aquestes activitats complementen el treball de l’Educació per a la Pau que es duu a terme a l’aula i al centre.
Un dels objectius que persegueix l’Educació per a la Pau és sensibilitzar la comunitat educativa sobre la importància de transformar els conflictes i aconseguir un món més just i sostenible. Quan l'activitat en qüestió és una acció puntual i desconnectada del Projecte Educatiu de Centre, es corre el risc de banalitzar la pau i confondre conceptes (pau negativa vs. pau positiva), amb el que, la seva celebració, es pot convertir en una pèrdua de temps.
Les activitats de sensibilització tenen un valor molt important ja que permeten mobilitzar, compartir coneixements i emocions, i generar alternatives. D'altra banda, també contribueixen a generar un sentiment de comunitat i de cohesió.
-
L'acte/activitat ha de ser el resultat d'un procés de treball previ a l'aula o al centre.
Com?
- Recollint propostes i inquietuds de l'alumnat.
- Vinculant l'activitat a continguts treballats a l'aula.
- Fomentant el debat i el consens en el grup respecte el significat de la pau, de la noviolència, etc.
- Evitant que l'activitat sigui el resultat d'un treball exclusiu del professorat, buscant la participació de l'alumnat.
-
L'acte/activitat ha de ser participativa.
Com?
- Evitant activitats que redueixin els participants a simples espectadors.
- Garantint que les activitats, si és el cas, s'adaptin a la realitat del centre (espais, temps, recursos, etc.)
- Promovent la celebració d'activitats de convivència.
-
L'acte/activitat ha d'incorporar valors, habilitats i coneixements relacionats amb l'Educació per a la Pau.
Com?
- Evitant missatges simplistes.
- Fent-lo extensible a tota la comunitat educativa (claustre, famílies, serveis, etc.)
-
L'acte/activitat ha de tenir continuïtat.
Com?
- Aprofitant el dia de la celebració per establir compromisos de futur.
- Incorporant els compromisos en el Projecte de Convivència.
- Realitzant una avaluació a posteriori de l'activitat i els aprenentatges adquirits.
-
L'acte/activitat ha d'assegurar la diversitat d’aprenentatge.
Com?
- Garantint que el desenvolupament de l'activitat incorpori valors i emocions, habilitats i procediments, i continguts.
- Tenint en compte els diferents estils d’aprenentatge de l’alumnat.
Recursos
- Dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP). Pàgina que recull informació sobre el seu origen, objectius i propostes d'activitats.
- Què poden fer les escoles per la noviolència i la pau davant la guerra a Ucraïna? Recull de reflexions i propostes per abordar la guerra a l'aula.
- Diguem prou als estereotips! (VVAA). Revista electrònica de l'organització de joves i estudiants per l'alliberament dels pobles (GJEEP), que recull propostes d'activitats per treballar el concepte d'estereotip.
- L'Alternativa del Joc I. Recull de jocs i dinàmiques d'educació en i per al conflicte.
- L'Alternativa del Joc II. Recull de jocs i dinàmiques d'educació en i per al conflicte.
- Material per a la realització d'actes a favor de la pau: Guia de l’Escola de Cultura de Pau amb materials per a la realització d’actes. Inclou definicions de conceptes concrets relacionats amb els conflictes armats i la pau, així com accions per aconseguir-los.
- BARBEITO, C; CAIRETA, M (2019) “Discrepància Benvinguda! Guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula”. Cerdanyola del Vallès: UAB-ECP. Guia amb reflexions, criteris i activitats per abordar el diàleg de temes difícils a l’aula, tan quan emergeixen de forma espontània, com per educar en aquestes capacitats.
- Jocs i dinàmiques. Banc de recursos. Recull d'activitats d'educació per a la pau, educació en el conflicte, educació intercultural i educació per comprendre el món.
