Logo de la escuela de Cultura de paz

L'educació per a la pau i la convivència, un projecte de centre.

Eines per a dissenyar el projecte de convivència.

02 - Com enfrontem els conflictes interculturals?

"La capacitat de veure una situació des de la perspectiva de l'altra és una de les necessitats

humanes més importants en els temps actuals."

Dalai Lama

La diversitat cultural és una realitat de les nostres societats. La convivència en espais de diversitat suposa una oportunitat per aprendre de l'altre i ens fa crèixer com a societat, però també suposa un repte.

La Cultura de Pau passa per la capacitat de reconeixer i valorar la pluralitat i la diferència. Quan aquesta diversitat esdevé motiu de confrontació, es produeixen conflictes interculturals. Cal transformar les situacions de conflicte que sorgeixen per motius de diversitat cultural, i fer-ho de manera positiva. Alhora, cal educar en la interculturalitat, per tal de generar un clima de convivència que ajudi a prevenir-los. Què podem fer al centre per afrontar els conflictes interculturals i educar en la interculturalitat?

  1. 1. Treballar l’autoconeixença i la identitat pròpia i de l’altre.

    El primer pas de l'educació per a la pau és l'autoconeixença i el coneixement de l'altre. D'aquesta manera podrem construir relacions de confiança i gestionar els prejudicis i estereotips que sovint portem amb nosaltres sense adonar-nos-en. Cal evitar la construcció de la imatge de l'enemic.

    Com?

    • Jocs i dinàmiques d'educació intercultural amb l'alumnat a l'acció tutorial o en activitats i festes al centre.
    • Des de les àrees de coneixement, fer explícits els estereotips i prejudicis i desconstruir-los.
    • Fomentant la relació entre l'alumnat de diferents cultures i origen.
    • Fomentant l'acollida al centre i a l'aula (veure fitxa 8).
    • Formant el professorat en educació intercultural.
  2. 2. Treballar les habilitats d'empatia i comunicació.

    Per abordar els conflictes interculturals, igual que qualsevol conflicte, cal capacitar les persones involucrades per a comunicar-se de manera constructiva, tenint en compte les peculiaritats culturals de l'altra persona.

    Com?

    • Jocs i dinàmiques de comunicació per a l'acció tutorial (veure fitxa 1).
    • Donant l'oportunitat de sentir-se escoltat i reconegut a la persona, sigui a l'aula o al centre.
    • Ajudant a expressar les necessitats no cobertes o les causes del malestar.
    • Fent explícites les diferències culturals de comunicació, d'ús de l'espai, etc., que poden generar malentesos.
  1. 3. Elaborar un reglament de convivència democràtic i respectuós amb la diversitat cultural.

    Cal tenir en compte les diferents visions del món que cohabiten al centre, per tal de garantir la pluralitat, la llibertat d'expressió i el respecte mutu.

  2. 4. Disposar d'un bon clima de convivència que garanteixi la confiança i el respecte mutu.

    Amb un bon clima de convivència la diversitat cultural s'afronta des de la curiositat i no des de la por. Això facilita l'aprenentatge mutu i l'enriquiment de la comunitat educativa.

  1. 5. Formar l’alumnat sobre les migracions i la diversitat cultural.

    Cal introduir continguts sobre diversitat cultural i migracions en el currículum de manera transversal, per tal de capacitar l'alumnat per comprendre el seu entorn i les causes dels conflictes interculturals i per promoure la participació democràtica i inclusiva.

    Com?

    • Des de les àrees de coneixement, incorporant la perspectiva de la diversitat cultural en la història, la llengua, la literatura, la geografia, l'art, etc.
    • Organitzant activitats com xerrades amb persones immigrades, visites a centres d'acollida o la celebració de festes i tradicions d'altres cultures.
  2. 6. Promoure la participació democràtica de tots els actors al centre.

    La participació de l'alumnat i les famílies en el projecte educatiu i la vida del centre és clau per aconseguir un clima de convivència intercultural. Fomentar la participació de les famílies amb diversitat cultural de manera que tinguin veu i vot en els òrgans de decisió del centre, facilita la integració i prevé conflictes.

Experiències

  • Transformació de conflictes interculturals

    Experiència del Centre d’Intervenció en Conflictes Interculturals de l'IES Les Corts (Barcelona).

    Vídeo resum (3’28)

  • Experiències d'educació intercultural

    Experiència de l'Escola Els Til·lers (Barcelona) on es treballa l'educació intercultural a través de l'art:

    Vídeo resum (2’05)

Recursos