L’Arcadi al país de les Oliveres. Guia didàcticaJuny 2023 – Cécile BarbeitoGuia didàctica de l’àlbum il·lustrat “L’Arcadi al país de les Oliveres” que narra la història d’un dia a la vida d’Arcadi Oliveres en el seu afany per crear un món més just. La guia permet conèixer l’Arcadi i comprendre temàtiques com el decreixement; el frau fiscal; les migracions; el pacifisme, etc.
Descarrega’t L’Arcadi al país de les Oliveres. Guia didàctica. |
||
Guia didàctica: One minute (Un minut)2022A partir del curtmetratge One Minute, la guia proposa reflexionar sobre els impactes dels atacs militars a Gaza, entendre la importància de diferenciar els objectius civils dels militars en un conflicte armat i Valorar el compliment de les regles essencials del Dret Internacional Humanitari.
Descarrega’t la guia didàctica One Minute. |
||
Guia didàctica: The Present (el Regal)2022La guia proposa reflexionar sobre les possibilitats de resistència en context de conflicte i ocupació com el que afecta a Palestina, reflexionar sobre el concepte – i els límits – de la resistència noviolenta en un context d’ocupació.
Descarrega’t la guia. |
||
Guia didàctica: Bloody Basil (Alfàbrega sagnant)2022A partir del curtmetratge, la guia proposa reflexionar sobre els impactes econòmics i territorials del conflicte armat i l’ocupació a Palestina: Conèixer impactes econòmics i territorials del conflicte armat i l’ocupació a Palestina (assentaments, explotació, accés desigual a l’aigua), i reflexionar a partir de dades relatives a canvis demogràfics i a distribucions desiguals de recursos.
Descarrega’t la guia. |
||
PROJECTE REFUGI: conflictes armats, desplaçament forçat i pandèmia. Guia pedagògica i experiència d’aula. Institut Escola Sant Esteve.Mireia Mas Giménez, Marina Caireta Sampere i Ana Villellas AriñoAquesta guia (nº 3 de la col·lecció Experiències de pensament crític a l’aula) sorgeix de la voluntat de l’ECP d’acompanyar el professorat i els centres compromesos amb l’educació per a la pau, a fer projectes innovadors que puguin ser exemple per a altres centres i col·legues. Hi trobareu tres apartats:
1. Una introducció als continguts teòrics clau sobre la interrelació entre pandèmia, conflictes armats i desplaçaments forçats de persones en cerca de refugi. |
||
LA GRAN GUERRA. Conflictes armats i dimensió de gènere en temps de pandèmia. IES Ca n’OriacMireia Mas Giménez, Marina Caireta Sampere i Ana Villellas AriñoAquesta guia (nº 2 de la col·lecció Experiències de pensament crític a l’aula) sorgeix de la voluntat de l’ECP d’acompanyar al professorat i els centres compromesos amb l’educació per a la pau a fer projectes innovadors que puguin ser exemple per a altres centres i col·legues. Hi trobareu tres apartats:
1. Una introducció als continguts teòrics clau sobre la interrelació entre conflictes armats, pandèmia i dimensió de gènere. |
||
Conflictes armats i ecofeminisme. Guia pedagògica i experiència d’aula. Escola Torres JonamaNerea Huertas, Marina Caireta i María VillellasAquesta guia (nº1 de la col·lecció Experiències de pensament crític a l’aula) sorgeix de la voluntat de l’ECP d’acompanyar al professorat i els centres compromesos amb l’educació per a la pau, a fer projectes innovadors que puguin ser exemple per a altres centres i col·legues. Hi trobareu tres apartats: 1. Una introducció als continguts teòrics clau sobre la interrelació entre canvi climàtic, pandèmia i conflictes armats. |
||
L’escala de provenció. Guia pràctica per abordar el conflicte amb perspectiva de gènere a l’aula universitàriaCécile Barbeito, Eugènia Boada i Marina CairetaL’Escala de Provenció, un recurs procedent de l’educació per la pau que, a través de 7 passos consecutius, facilita la creació d’un clima de convivència positiu i participatiu, alhora que prepara al grup i docents per a la transformació positiva del conflicte i la construcció de relacions saludables. Descarrega’t la guia |
||
Cultura de pau en l’esport. Guia práctica per transformar conflictes en oportunitatsAndrés Barrientos Triay; Marina Caireta SampereQui llegeixi aquesta obra trobarà les respostes a totes aquestes preguntes aprenent com, a més de fer una bona tasca didàctica i esportiva, influir al mateix temps en el jovent per a crear una societat més justa i pacífica. | ||
Introducció a la Cultura de PauPer Marina CairetaAmb aquest material et situaràs en per què la situació del món fa tan necessària l’acció per la pau. També clarificaràs els conceptes de pau, conflicte i violència i reflexionaràs sobre com et travessen a tu mateixa. Finalment coneixeràs possibles línies de treball a favor de la pau sobre les quals aprofundir més endavant. Descarrega’t el material didàctic. Visualitza la càpsula en vídeo de resum amb la participació d’Ainhoa Ruiz i Jordi Armadans. |
||
Conflictes armats i desplaçament forçatPer Pamela UrrutiaQuina és la situació dels conflictes armats al món? I de quina manera repercuteixen en els desplaçaments forçats de població? En aquesta càpsula obtindràs elements per comprendre quins són els impactes dels conflictes armats sobre la població civil, de quina manera es vinculen les situacions de conflictivitat armada amb els fluxos de población refugiada i desplaçada internament i quin és el panorama actual de població desplaçada a nivell global. El material també t’ajudarà a reflexionar sobre la dimensió de gènere dels desplaçaments forçats de població i sobre alguns dels principals reptes en matèria d’acollida a la població refugiada. Descarrega’t el material didàctic. Visualitza la càpsula en vídeo de resum amb la participació de Gemma Pinyol i Maria del Rosario Vázquez. |
||
Gènere i construcció de pauPer Ana Villellas, Maria Villellas i Pamela UrrutiaQuè és la perspectiva de gènere i per què és important tenir-la en compte quan parlem de conflictes armats i construcció de pau? Amb aquesta càpsula aprendrem a identificar els impactes específics de gènere en els conflictes, incloent els impactes que afecten a grups de població que fan front a situacions de discriminació prèvies, com les dones i la població lesbiana, gai, trans, bisexual i intersexual (LGTBI). En aquesta unitat també comprendrem com els impactes de gènere de les guerres s’entrecreuen amb altres eixos de desigualtat. I finalment, ens centrarem en les aportacions de les dones a la construcció de la pau. Descarrega’t el material didàctic. Visualitza la càpsula en vídeo de resum amb la participació de Maria Villellas i Helga Flamtermersky. |
||
El paper dels joves per la pauPer Cécile Barbeito¿Quines implicacions té ser jove davant de la violència i de la pau? Amb aquesta càpsula comprendrem quines violències pateixen els i les joves i per què té sentit que aquests siguin impulsors d’un món menys violent i més pacífic. El paper dels joves per la pau pot ser infinit, però en aquesta unitat ens centrarem en algunes problemàtiques concretes: aquelles que afecten específicament la joventut. Descarrega’t el material didàctic. Visualitza la càpsula en vídeo de resum, amb la participació de Romeral Ortiz i de Fabián Torres. |
||
Estratègies de pau a CatalunyaPer Cécile BarbeitoEs pot dir que hi ha pau a Catalunya? D’acord amb el concepte de pau com un horitzó sempre perfectible, quins serien els principals reptes per a tenir una situació més pacífica a Catalunya? Aquest material vol reflexionar sobre quins són aquests principals reptes per la pau a la Catalunya actual, clarificar-ne algun concepte relacionat i responsabilitzar-se amb les estratègies de pau que podem emprendre des de la ciutadania. Descarrega’t el material didàctic. Visualitza la càpsula en vídeo de resum amb la participació de Sandra Saura i de Cécile Barbeito. |
||
Discrepància benvinguda! Guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula2019, Marina Caireta i Cécile BarbeitoAmb l’objectiu de promoure el diàleg ciutadà, i especialment sobre els temes que puguin resultar més delicats de tractar, aquesta guia aporta eines, experiències i reflexions per professorat, entre d’altres educadors, sobre com abordar temes controvertits a l’aula. La guia inclou recomanacions pràctiques i 25 activitats per practicar debats i diàlegs a l’aula. Visualitza un vídeo que mostra una de les activitats de debat. | ||
Barcelona, ciutat de pau 2018, Marina Caireta i Cécile BarbeitoProposta pedagògica sobre cooperació per a la pau, que convida a reflexionar sobre com, des de l’Ajuntament i des de la societat civil, es pot construir la pau. Després de reflexionar sobre conceptes bàsics, el material convida a reflexionar i actuar sobre accions com el desarmament, l’explotació responsable de recursos, prevenir el desplaçament forçat, la desarticulació de l’discurs de l’odi, la protecció de persones amenaçades, i el reforç de el paper de les dones en les negociacions de pau. El material va orientar la XXVI Audiència Pública dels nois i les noies de la ciutat de Barcelona (2018-2019). Descarrega’t el dossier de l’alumnat, descarrega’t el dossier del professorat. | ||
Diferències que enriqueixen la vida2018, Alicia BarberoConjunt de recursos didàctics per a educadores que es proposin deconstruir la imatge de l’altra persona com a enemiga amb els seus grups. El seu objectiu és contribuir a fer entendre els processos que porten a percebre a altres persones com a enemigues, per a saber reconèixer-los i transformar-los. El material s’estructura en un breu marc teòric per a contextualitzar i dues propostes didàctiques: una amb 2 activitats si es disposa de poc temps i una altra amb 21 dinàmiques per si es vol aprofundir. | ||
Barcelona, ciutat refugi 2016, Cécile BarbeitoConjunt de recursos didàctics per educadores que es proposin deconstruir la imatge de l’altra persona com enemiga amb els seus grups. El seu objectiu és contribuir a fer entendre els processos que porten a percebre a altres persones com enemigues, per saber reconèixer-los i transformar-los. El material s’estructura en un breu marc teòric per contextualitzar i dues propostes didàctiques: un amb 2 activitats per si es disposa de poc temps i una altra amb 21 dinàmiques per si es vol aprofundir. | ||
Janadesh. People’s verdict.2011, Míriam Acebillo Baqué, Cécile Barbeito i Marina CairetaAquest material didàctic acompanya el documental Janadesh, que descriu la campanya de lluita no violenta a l’Índia per exigir una redistribució justa de les terres. El documental, produït per Quepo, es pot veure aquí. La guia didàctica del documental convida a comprendre el concepte de la no-violència, fer visible el conflicte social derivat de la manca d’accés a la terra, a reflexionar sobre la lluita noviolenta com a estratègia de transformació social i sobre el paper de la societat civil en la participació política. Aquí una breu explicació audiovisual del documental i de la guia. | ||
Mai més i enlloc! Guia per treballar l’impacte de la Guerra Civil. 2010, Cécile Barbeito, Marina Caireta i Carles VidalGuia dirigida que nois i noies s’apropin a la realitat de la guerra civil a partir de la visita a refugis antiaeris (basat en el Refugi 307, que mostra la resistència pacífica al veïnat de barri del Poble Sec de Barcelona). La guia proposa conèixer els refugis antiaeris als centres educatius, augmentar el coneixement sobre els impactes de la guerra civil espanyola i relacionar-los amb els conflictes actuals (conflictes armats i conflictes a l’aula). Material realitzat en col·laboració amb el Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona i el Memorial Democràtic. | ||
(Deconstruir) la imatge de l’enemic2005, Alicia Barbero, Carles Vidal; Cécile Barbeito i Irene SantiagoEn aquest material reflexionem sobre aquelles condicions (personals i de el context) i mecanismes (percepcions esbiaixades, emocions i dinàmiques intergrupals) que activen la imatge de l’altre com a enemic, i com superar-los. Així, els objectius d’aquest quadern són ajudar a entendre les implicacions que té la imatge de l’enemic a les nostres percepcions i com incideix en el conflicte i proposar formes de deconstruir aquesta imatge de l’enemic. | ||
Introducció de conceptes: pau, violència, conflicte2005, Marina Caireta i Cécile BarbeitoAquest quadern convida a reflexionar sobre els valors personals i socials, i la relació entre uns i altres; a analitzar el concepte de pau i l’ús que en fem; a conèixer els conceptes de violència directa, violència estructural i violència cultural; i a entendre la perspectiva positiva del conflicte. | ||
Construïm la pau: Tinc dues orelles per escoltar mejor.6-8 anys2004, Carles VidalAquest monogràfic introdueix els conceptes de pau, violència i conflicte, i reflexiona sobre ells. També reflexiona sobre les actituds que prenem davant els conflictes i ofereix eines per afavorir el diàleg i la cooperació. A través d’un exemple pràctic, pretén despertar la creativitat i la imaginació en la recerca de solucions. Finalment, el testimoni de Roberto, de Moçambic, serveix per apropar l’alumnat a la realitat d’un país que va viure una guerra i a les estratègies i els programes, com el d’intercanvi d’armes per eines, que serveixen per construir la pau. Descarrega’t el material aquí. | ||
Construïm la pau: Donem la volta al conte! 8-10 anys2004, Carles VidalA partir de contes populars, com el de la Caputxeta Vermella, aquest monogràfic introdueix els conceptes de pau, violència i conflicte, i reflexiona sobre ells. També reflexiona sobre les actituds que prenem davant els conflictes i ofereix eines per afavorir el diàleg i la cooperació. A través d’un exemple pràctic, pretén despertar la creativitat i la imaginació en la recerca de solucions. Finalment, el testimoni de Roberto, de Moçambic, serveix per apropar l’alumnat a la realitat d’un país que va viure una guerra i a les estratègies i els programes, com el d’intercanvi d’armes per eines, que serveixen per construir la pau. Descarrega’t el material aquí. | ||
Construïm la pau: L’altra cara de les pel·lícules bèl·liques. 10-12 anys2004, Cécile BarbeitoA partir de l’anàlisi de dos col·lectius enfrontats, propers a l’alumnat, el material analitza els elements que determinen la cultura de la violència i ofereix alternatives. Així mateix, dóna a conèixer diferents tipus d’armes, com les mines antipersona. A través d’un concurs, pretén que l’alumnat s’informi sobre el comerç d’armes i prengui consciència de les seves conseqüències. Finalment, presenta experiències de ‘construcció de pau’ i reconeix la no-violència com a alternativa real a la guerra. Descarrega’t el material aquí. | ||
Construïm la pau: desarmant la por. 12-16 anys2004, Cécile BarbeitoA partir d’el Dia Escolar per la No Violència i la Pau (DENIP), el monogràfic comença amb una reflexió al voltant de la cultura de pau i la necessitat que aquesta es treballi cada dia. A continuació, i mitjançant l’anàlisi de diferents mitjans (videoclips, pel·lícules …), repassa els elements que determinen la cultura de la violència. Aquest monogràfic pretén també fer entendre els mecanismes que reforcen la imatge de l’enemic, i reflexiona sobre les causes i les conseqüències de l’ús de les armes, posant al descobert que el seu comerç està fora de control. Descarrega’t el material aquí. | ||
Educar en y para el conflicto(Educar en i per al conflicte)2003, Paco CascónEl conflicte i la seva transformació no violenta són l’eix vertebrador de la construcció de pau. En aquest document Paco Cascón planteja les bases de l’educació en i per al conflicte. Els seus objectius són mostrar el conflicte com a oportunitat, reflexionar sobre les actituds davant el conflicte i proposar un plantejament educatiu de com intervenir-hi (la provenció, l’anàlisi, la negociació i la mediació). (en castellà) | ||
Com ens relacionem a la ciutat? Propostes per una convivència pacífica2003, Míriam Acebillo i Baqué, Cécile Barbeito, Marina Caireta, Cristina Gascón i Carles VidalEl material part de la ciutat com a escenari de convivència, com un espai on conflueixen punts de vista i cultures diverses, per convidar a reflexionar sobre quines són les condicions que hauria de tenir una ciutat per afavorir la cultura de pau i la interculturalitat. La publicació, material de base per a la IX Audiència Pública als nois i noies de la ciutat, convida a nens i joves a fer propostes a l’ajuntament per millorar el clima de pau i convivència a la ciutat. Descarrega’t el material aquí. |