![]() |
PROJECTE REFUGI: conflictes armats, desplaçament forçat i pandèmia. Guia pedagògica i experiència d’aula. Institut Escola Sant Esteve.
Mireia Mas Giménez, Marina Caireta Sampere i Ana Villellas Ariño Aquesta guia (nº 3 de la col·lecció Experiències de pensament crític a l’aula) sorgeix de la voluntat de l’ECP d’acompanyar el professorat i els centres compromesos amb l’educació per a la pau, a fer projectes innovadors que puguin ser exemple per a altres centres i col·legues. Hi trobareu tres apartats: 1. Una introducció als continguts teòrics clau sobre la interrelació entre pandèmia, conflictes armats i desplaçaments forçats de persones en cerca de refugi. |
|
|
||
![]() |
LA GRAN GUERRA. Conflictes armats i dimensió de gènere en temps de pandèmia. IES Ca n’Oriac
Mireia Mas Giménez, Marina Caireta Sampere i Ana Villellas Ariño Aquesta guia (nº 2 de la col·lecció Experiències de pensament crític a l’aula) sorgeix de la voluntat de l’ECP d’acompanyar al professorat i els centres compromesos amb l’educació per a la pau a fer projectes innovadors que puguin ser exemple per a altres centres i col·legues. Hi trobareu tres apartats: 1. Una introducció als continguts teòrics clau sobre la interrelació entre conflictes armats, pandèmia i dimensió de gènere. |
|
|
||
![]() |
Conflictes armats i ecofeminisme. Guia pedagògica i experiència d’aula. Escola Torres Jonama Nerea Huertas, Marina Caireta i María Villellas Aquesta guia (nº1 de la col·lecció Experiències de pensament crític a l’aula) sorgeix de la voluntat de l’ECP d’acompanyar al professorat i els centres compromesos amb l’educació per a la pau, a fer projectes innovadors que puguin ser exemple per a altres centres i col·legues. Hi trobareu tres apartats: 1. Una introducció als continguts teòrics clau sobre la interrelació entre canvi climàtic, pandèmia i conflictes armats. |
|
|
||
![]() |
L’escala de provenció. Guia pràctica per abordar el conflicte amb perspectiva de gènere a l’aula universitària
Cécile Barbeito, Eugènia Boada i Marina Caireta L’Escala de Provenció, un recurs procedent de l’educació per la pau que, a través de 7 passos consecutius, facilita la creació d’un clima de convivència positiu i participatiu, alhora que prepara al grup i docents per a la transformació positiva del conflicte i la construcció de relacions saludables. |
|
|
||
![]() |
Cultura de pau en l’esport. Guia práctica per transformar conflictes en oportunitats
Andrés Barrientos Triay; Marina Caireta Sampere Qui llegeixi aquesta obra trobarà les respostes a totes aquestes preguntes aprenent com, a més de fer una bona tasca didàctica i esportiva, influir al mateix temps en el jovent per a crear una societat més justa i pacífica. |
|
|
||
![]() |
Introducció a la Cultura de Pau
Per Marina Caireta Amb aquest material et situaràs en per què la situació del món fa tan necessària l’acció per la pau. També clarificaràs els conceptes de pau, conflicte i violència i reflexionaràs sobre com et travessen a tu mateixa. Finalment coneixeràs possibles línies de treball a favor de la pau sobre les quals aprofundir més endavant. |
|
|
||
![]() |
Conflictes armats i desplaçament forçat
Per Pamela Urrutia Quina és la situació dels conflictes armats al món? I de quina manera repercuteixen en els desplaçaments forçats de població? En aquesta càpsula obtindràs elements per comprendre quins són els impactes dels conflictes armats sobre la població civil, de quina manera es vinculen les situacions de conflictivitat armada amb els fluxos de población refugiada i desplaçada internament i quin és el panorama actual de població desplaçada a nivell global. El material també t’ajudarà a reflexionar sobre la dimensió de gènere dels desplaçaments forçats de població i sobre alguns dels principals reptes en matèria d’acollida a la població refugiada. |
|
|
||
![]() |
Gènere i construcció de pau
Per Ana Villellas, Maria Villellas i Pamela Urrutia Què és la perspectiva de gènere i per què és important tenir-la en compte quan parlem de conflictes armats i construcció de pau? Amb aquesta càpsula aprendrem a identificar els impactes específics de gènere en els conflictes, incloent els impactes que afecten a grups de població que fan front a situacions de discriminació prèvies, com les dones i la població lesbiana, gai, trans, bisexual i intersexual (LGTBI). En aquesta unitat també comprendrem com els impactes de gènere de les guerres s’entrecreuen amb altres eixos de desigualtat. I finalment, ens centrarem en les aportacions de les dones a la construcció de la pau. |
|
|
||
![]() |
El paper dels joves per la pau
Per Cécile Barbeito ¿Quines implicacions té ser jove davant de la violència i de la pau? Amb aquesta càpsula comprendrem quines violències pateixen els i les joves i per què té sentit que aquests siguin impulsors d’un món menys violent i més pacífic. El paper dels joves per la pau pot ser infinit, però en aquesta unitat ens centrarem en algunes problemàtiques concretes: aquelles que afecten específicament la joventut. |
|
|
||
![]() |
Estratègies de pau a Catalunya
Per Cécile Barbeito Es pot dir que hi ha pau a Catalunya? D’acord amb el concepte de pau com un horitzó sempre perfectible, quins serien els principals reptes per a tenir una situació més pacífica a Catalunya? Aquest material vol reflexionar sobre quins són aquests principals reptes per la pau a la Catalunya actual, clarificar-ne algun concepte relacionat i responsabilitzar-se amb les estratègies de pau que podem emprendre des de la ciutadania. |
|
|
||
![]() |
Discrepància benvinguda! Guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula
2019, Marina Caireta i Cécile Barbeito Amb l’objectiu de promoure el diàleg ciutadà, i especialment sobre els temes que puguin resultar més delicats de tractar, aquesta guia aporta eines, experiències i reflexions per professorat, entre d’altres educadors, sobre com abordar temes controvertits a l’aula. La guia inclou recomanacions pràctiques i 25 activitats per practicar debats i diàlegs a l’aula. Aquí un vídeo que mostra una de les activitats de debat. |
|
|
||
![]() |
Barcelona, ciutat de pau
2018, Marina Caireta i Cécile Barbeito Proposta pedagògica sobre cooperació per a la pau, que convida a reflexionar sobre com, des de l’Ajuntament i des de la societat civil, es pot construir la pau. Després de reflexionar sobre conceptes bàsics, el material convida a reflexionar i actuar sobre accions com el desarmament, l’explotació responsable de recursos, prevenir el desplaçament forçat, la desarticulació de l’discurs de l’odi, la protecció de persones amenaçades, i el reforç de el paper de les dones en les negociacions de pau. El material va orientar la XXVI Audiència Pública dels nois i les noies de la ciutat de Barcelona (2018-2019). Dossier de l’alumnat, dossier de professorat. |
|
|
||
![]() |
Diferències que enriqueixen la vida
2018, Alicia Barbero Conjunto de recursos didácticos para educadoras que se propongan deconstruir la imagen de la otra persona como enemiga con sus grupos. Su objetivo es contribuir a hacer entender los procesos que llevan a percibir a otras personas como enemigas, para saber reconocerlos y transformarlos. El material se estructura en un breve marco teórico para contextualizar y dos propuestas didácticas: una con 2 actividades por si se dispone de poco tiempo y otra con 21 dinámicas por si se quiere profundizar. (en catalán) |
|
|
||
![]() |
Barcelona, ciutat refugi (Barcelona, ciudad refugio)
2016, Cécile Barbeito Conjunt de recursos didàctics per educadores que es proposin deconstruir la imatge de l’altra persona com enemiga amb els seus grups. El seu objectiu és contribuir a fer entendre els processos que porten a percebre a altres persones com enemigues, per saber reconèixer-los i transformar-los. El material s’estructura en un breu marc teòric per contextualitzar i dues propostes didàctiques: un amb 2 activitats per si es disposa de poc temps i una altra amb 21 dinàmiques per si es vol aprofundir. |
|
|
||
![]() |
Janadesh. People’s verdict.
2011, Míriam Acebillo Baqué, Cécile Barbeito i Marina Caireta Aquest material didàctic acompanya el documental Janadesh, que descriu la campanya de lluita no violenta a l’Índia per exigir una redistribució justa de les terres. El documental, produït per Quepo, es pot veure aquí. La guia didàctica del documental convida a comprendre el concepte de la no-violència, fer visible el conflicte social derivat de la manca d’accés a la terra, a reflexionar sobre la lluita noviolenta com a estratègia de transformació social i sobre el paper de la societat civil en la participació política. Aquí una breu explicació audiovisual del documental i de la guia. |
|
|
||
![]() |
Mai més i enlloc! Guia per treballar l’impacte de la Guerra Civil.
2010, Cécile Barbeito, Marina Caireta i Carles Vidal Guia dirigida que nois i noies s’apropin a la realitat de la guerra civil a partir de la visita a refugis antiaeris (basat en el Refugi 307, que mostra la resistència pacífica al veïnat de barri del Poble Sec de Barcelona). La guia proposa conèixer els refugis antiaeris als centres educatius, augmentar el coneixement sobre els impactes de la guerra civil espanyola i relacionar-los amb els conflictes actuals (conflictes armats i conflictes a l’aula). Material realitzat en col·laboració amb el Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona i el Memorial Democràtic. |
|
|
||
![]() |
(Deconstruir) la imatge de l’enemic
2005, Alicia Barbero, Carles Vidal; Cécile Barbeito i Irene Santiago En aquest material reflexionem sobre aquelles condicions (personals i de el context) i mecanismes (percepcions esbiaixades, emocions i dinàmiques intergrupals) que activen la imatge de l’altre com a enemic, i com superar-los. Així, els objectius d’aquest quadern són ajudar a entendre les implicacions que té la imatge de l’enemic a les nostres percepcions i com incideix en el conflicte i proposar formes de deconstruir aquesta imatge de l’enemic. |
|
|
||
![]() |
Introducció de conceptes: pau, violència, conflicte
2005, Marina Caireta i Cécile Barbeito Aquest quadern convida a reflexionar sobre els valors personals i socials, i la relació entre uns i altres; a analitzar el concepte de pau i l’ús que en fem; a conèixer els conceptes de violència directa, violència estructural i violència cultural; i a entendre la perspectiva positiva del conflicte. |
|
|
||
![]() |
Construïm la pau: Tinc dues orelles per escoltar mejor.6-8 anys
2004, Carles Vidal Aquest monogràfic introdueix els conceptes de pau, violència i conflicte, i reflexiona sobre ells. També reflexiona sobre les actituds que prenem davant els conflictes i ofereix eines per afavorir el diàleg i la cooperació. A través d’un exemple pràctic, pretén despertar la creativitat i la imaginació en la recerca de solucions. Finalment, el testimoni de Roberto, de Moçambic, serveix per apropar l’alumnat a la realitat d’un país que va viure una guerra i a les estratègies i els programes, com el d’intercanvi d’armes per eines, que serveixen per construir la pau. Descarrega’t el material aquí. |
|
|
||
![]() |
Construïm la pau: Donem la volta al conte! 8-10 anys
2004, Carles Vidal A partir de contes populars, com el de la Caputxeta Vermella, aquest monogràfic introdueix els conceptes de pau, violència i conflicte, i reflexiona sobre ells. També reflexiona sobre les actituds que prenem davant els conflictes i ofereix eines per afavorir el diàleg i la cooperació. A través d’un exemple pràctic, pretén despertar la creativitat i la imaginació en la recerca de solucions. Finalment, el testimoni de Roberto, de Moçambic, serveix per apropar l’alumnat a la realitat d’un país que va viure una guerra i a les estratègies i els programes, com el d’intercanvi d’armes per eines, que serveixen per construir la pau. Descarrega’t el material aquí. |
|
|
||
![]() |
Construïm la pau: L’altra cara de les pel·lícules bèl·liques. 10-12 anys
2004, Cécile Barbeito A partir de l’anàlisi de dos col·lectius enfrontats, propers a l’alumnat, el material analitza els elements que determinen la cultura de la violència i ofereix alternatives. Així mateix, dóna a conèixer diferents tipus d’armes, com les mines antipersona. A través d’un concurs, pretén que l’alumnat s’informi sobre el comerç d’armes i prengui consciència de les seves conseqüències. Finalment, presenta experiències de ‘construcció de pau’ i reconeix la no-violència com a alternativa real a la guerra. Descarrega’t el material aquí. |
|
|
||
![]() |
Construïm la pau: desarmant la por. 12-16 anys
2004, Cécile Barbeito A partir d’el Dia Escolar per la No Violència i la Pau (DENIP), el monogràfic comença amb una reflexió al voltant de la cultura de pau i la necessitat que aquesta es treballi cada dia. A continuació, i mitjançant l’anàlisi de diferents mitjans (videoclips, pel·lícules …), repassa els elements que determinen la cultura de la violència. Aquest monogràfic pretén també fer entendre els mecanismes que reforcen la imatge de l’enemic, i reflexiona sobre les causes i les conseqüències de l’ús de les armes, posant al descobert que el seu comerç està fora de control. Descarrega’t el material aquí. |
|
|
||
![]() |
Educar en y para el conflicto(Educar en i per al conflicte)
2003, Paco Cascón El conflicte i la seva transformació no violenta són l’eix vertebrador de la construcció de pau. En aquest document Paco Cascón planteja les bases de l’educació en i per al conflicte. Els seus objectius són mostrar el conflicte com a oportunitat, reflexionar sobre les actituds davant el conflicte i proposar un plantejament educatiu de com intervenir-hi (la provenció, l’anàlisi, la negociació i la mediació). (en castellà) |
|
|
||
![]() |
Com ens relacionem a la ciutat? Propostes per una convivència pacífica
2003, Míriam Acebillo i Baqué, Cécile Barbeito, Marina Caireta, Cristina Gascón i Carles Vidal El material part de la ciutat com a escenari de convivència, com un espai on conflueixen punts de vista i cultures diverses, per convidar a reflexionar sobre quines són les condicions que hauria de tenir una ciutat per afavorir la cultura de pau i la interculturalitat. La publicació, material de base per a la IX Audiència Pública als nois i noies de la ciutat, convida a nens i joves a fer propostes a l’ajuntament per millorar el clima de pau i convivència a la ciutat. Descarrega’t el material aquí. |