alertaeAlerta 2012! Informe sobre conflictes, drets humans i construcció de pau és un anuari que analitza l’estat del món en termes de conflictivitat i construcció de pau a partir de cinc eixos: conflictes armats, tensions, processos de pau, crisis humanitàries i dimensió de gènere en la construcció de pau. A partir d’aquestes temàtiques, Alerta 2012! pretén oferir una radiografia de la situació mundial apuntant tendències i dinàmiques a escala global pel que fa a les característiques i evolució dels conflictes armats, les tensions i els processos de pau i les crisis humanitàries, com també la dimensió de gènere d’aquests fenòmens. La comparació d’aquestes dades amb les d’anys anteriors dóna a l’informe un caràcter d’alerta preventiva sobre algunes tendències generals o sobre la situació de determinats països, el que pot resultar útil, entre altres coses, per a la formulació de les polítiques d’exterior, de cooperació al desenvolupament i de transferències d’armes, com també per a l’elaboració de polítiques de prevenció de conflictes armats que permetin consolidar processos de pau i de rehabilitació postbèl•lica al món.

Hugh Miall,
Professor de Relacions Internacionals i Director del Conflict Analysis Research Centre, University of Kent

En aquesta edició els autors de l’Escola de Cultura de Pau realitzen una vegada més una valuosa aportació per a totes les persones interessades en les tendències actuals en l’àmbit de la prevenció de conflictes, la construcció de la pau i els drets humans. L’informe Alerta 2012! es distingeix perquè se centra no només en els conflictes armats, sinó també en la reducció de la violència, les oportunitats per a la pau i l’estat de les negociacions de pau. L’informe es pot utilitzar per identificar les primeres alertes de conflictes que poden iniciar-se o augmentar, però també, de manera més positiva, per identificar possibles oportunitats per a la pau. Amb el seu enfocament en les negociacions, les crisis humanitàries i la dimensió de gènere, aquest informe és un valuós complement d’altres anuaris sobre els conflictes armats.

Elisabeth Decrey Warner,
Presidenta de Geneva Call

A principis del 2012, l’àmbit dels conflictes afronta nombrosos dubtes i interrogants. La naturalesa dels conflictes està canviant; l’enemic no sempre és fàcil d’identificar ni pertany a una categoria específica; les armes i les persones que les usen són sovint noves i inesperades; i la lluita contra el terrorisme pot obrir la porta als pitjors abusos. El panorama dels conflictes s’ha tornat borrós i difícil de predir. Però una cosa és segura: els civils atrapats enmig de la violència armada, dones i nens en particular, pateixen innecessàriament. S’hauria de fer tot el possible per ajudar-los i protegir-los i, per a això, la informació fidedigna és necessària i de vital importància. L’informe Alerta 2012! és una valuosa font que proporciona una radiografia de les situacions de conflicte, la seva evolució, els actors involucrats i el que està passant sobre el terreny. En aquest sentit, el treball realitzat per l’Escola de Cultura de Pau és essencial per a totes les persones involucrades en la protecció de la població civil en conflictes armats, així com per a aquells que treballen en una solució política per restablir la pau.

Norbert Ropers,
Director de programes, Berghof Foundation, Berlín / Bangkok

Alerta 2012! ofereix de nou un panorama impressionant de les tendències actuals en els conflictes, drets humans i la consolidació de la pau. La seva força especial resideix en el fet que combina l’anàlisi qualitativa amb la identificació i documentació de les tendències quantitatives. Ofereix tant a acadèmics com a professionals de la construcció de pau una mirada inspiradora sobre lliçons per acabar amb la violència i promoure la pau i els drets humans.

Cynthia Cockburn,
Centre for the Study of Women and Gender, University of Warwick

Felicitats a l’Escola de Cultura de Pau en la seva onzena edició d’aquest anuari. Aquest minuciós informe sobre les tendències mundials i casos concrets de conflictes, crisis i construcció de la pau hauria d’estar a la taula de qualsevol Ministeri de Relacions Exteriors o de Defensa. Una vegada més hi ha una sòlida secció sobre el gènere que serà també útil tant a la nova agència ONU Dones com a les nombroses organitzacions no governamentals locals, nacionals i regionals que, davant de tantes inèrcies, promouen activament el compliment de la Resolució 1325. Les dones agrairan l’atenció que l’informe presta a la violència sexual, una amenaça escandalosa que es produeix en temps de pau i de guerra.