En aquesta pàgina – en construcció – trobareu recursos associats al document de propostes “Conviure (amb la polarització) als centres educatius”. Al llarg dels propers dies anirem enriquint aquesta pàgina amb recursos didàctics pel professorat per a donar resposta a la situació actual.
Recursos per cuidar-nos
En moments de tensió cal prioritzar el valor de les relacions i la convivència. Dediquem temps a activitats de cura (activitats de confiança en el grup, estima cap a l’altre, diversitat…).
· Banc de recursos de Jocs i dinàmiques (provenció): Activitats de provenció, per a treballar el coneixement, l’estima, la confiança, la comunicació, la cooperació.
· Article “10 consells per cuidar-se en temps de protestes i tensió política” publicat per Ivan Giménez al diari El Crític el 14/10/2019.
Recursos per parlar de tot
Mantenir silencis enquistats no ajuda a canalitzar les diferències. L’escola ha de ser un espai que permeti parlar de tot, sobretot dels temes més delicats. Tot i així, en els moments més tensos, cal fer-ho en condicions que no polaritzin: usar normes de diàleg, apel·lar al respecte i donar veu a les persones amb opinions menys polaritzades.
· Discrepància Benvinguda. Guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula, de Marina Caireta i Cécile Barbeito. La guia aporta recomanacions pràctiques, metodologies i activitats per tractar temes controvertits a l’aula i com a projecte de centre.
· Article “10 consells per explicar la repressió i l’actualitat política als més petits” publicat per Elisenda Soriguera al diari El Crític el 10/04/2018.
Recursos per treballar l’escolta
Preservar l’atenció envers la diversitat de punts de vista, en especial si hi ha minories (mitjançant els torns de paraula, fent d’advocat del diable, parafrasejant les opinions menys compartides, etc).
Recursos per expressar-se des dels sentiments
Quan ens dominen emocions fortes, cal donar-los espai. Alhora, és més fàcil apropar-se a l’altre des de l’empatia que des de les idees. Crear les condicions per expressar-se i destensar, com per exemple proposar a l’alumnat escriure com se senten o treballar des de l’art.
Recursos per treure el focus dels plantejament identitaris i centrar-se en les necessitats compartides
Tot i que és desitjable que tothom pugui expressar la seva diversitat ideològica a través de símbols, la polarització actual fa que puguin ser motiu de tensió. Valorar amb la comunitat educativa el pes que hi tenen el símbols i quines mesures es volen prendre al respecte.
Recursos per fer reflexionar sobre el valor de la noviolència
· El mite de la violència justiciera: Vídeo d’animació que qüestiona mites de qui defensa mitjans violents i aporta contra-arguments. Vegeu també altres vídeos a Mou la noviolència.
· Baròmetre de valors: Activitat de diàleg per a debatre on estan els límits de la violència. Per aplicar aquesta activitat al debat sobre la noviolència, podeu dinamitzar aquesta activitat demanant que l’alumnat s’hagi de posicionar d’un cantó o de l’altre de l’aula en funció de si consideren que una acció és violenta o no. Exemples de situacions per a que l’alumnat es posicioni poden ser: “Cremar contenidors és violència?”, “empresonar líders socials i polítics és violència?”, “exposar símbols identitaris pot generar violència?” etc. Tingueu en compte que aquesta pot ser una activitat polaritzadora i que és recomanable utilitzar-la només en grups amb un grau elevat de confiança i experiència de debat en la diversitat. Per a més informació sobre activitats adients o no en contextos polaritzats, remeteu-vos a la Guia Discrepància Benvinguda.
· Resistencia civil noviolenta per Erika Chenoweth: Presentació Ted-Talk de la investigadora Erika Chenoweth que demostra quantitativament amb dades de més de 250 exemples històrics de resistència civil (violenta i noviolenta) que la resistència civil noviolenta és més efectiva que la violenta.
Recursos sobre la imatge de l’altre com a enemic
· “(Deconstruir) la imatge de l’enemic”: Recurs didàctic que permet comprendre els mecanismes que hi ha al darrera dels processos de polarització. Inclou activitats. Per Carles Vidal, Alicia Barbero, Irene Santiago i Cécile Barbeito.
· “Diferències que enriqueixen la vida. Recursos didàctics per superar la imatge de l’altra persona com a enemiga amb infants i adolescents a partir dels 10 anys”, d’Alicia Barbero.
Recursos per marcar límits
És recomanable marcar límits en com i en què diem. La llibertat d’expressió no pot anar en detriment del respecte a l’altre, ni molt menys caure en el discurs de l’odi.
Recursos sobre la diversitat de perspectives
· Per conèixer diferents perspectives respecte del conflicte català, podeu llegir arguments a diferents debats de la plataforma digital Kialo, com per exemple: “Se debe independizar Cataluña de España?
· “Declaració de FundiPau davant la imminent sentència del Tribunal Suprem i la situació política actual” que convida a obrir-se a altres veritats.
Agraïm a les educadores per la pau Neus Bartrolí i Susana Harillo per haver contribuït a enriquir aquest recull.
2 comentarios
Pingback: Conviure (amb la polarització) als centres educatius – Escola de Cultura de Pau
Pingback: GUIA > Guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula – ESCOLES FEMINISTES