caenes

Jocs i Dinàmiques

Entenem l’educació per a la pau com “un procés dinàmic, continu i permanent, fonamentat en els conceptes de pau positiva y en la perspectiva creativa del conflicte, i que, a través de l’aplicació d’enfocaments socio-afectius i problematitzadors, pretén desenvolupar una nova cultura, la cultura de la pau, que ajudi a les persones a observar críticament la realitat situant-s’hi enfront i actuar en conseqüència…” (Xesús Jares. Educación para la paz. Editorial Popular. Madrid, 1999) 

En educació per a la pau la coherència entre els continguts i els mètodes emprats i les estructures són essencials.

Actitud: l’actitud de l’educador i de l’educand han de concordar amb els valors que es volen transmetre: l’educador/a ha de practicar el no autoritarisme, l’equitat, mentre que l’educand ha de tenir una actitud participativa, crítica i propositiva.

Metodologia: es treballa amb la metodologia socio-afectiva, a partir de la vivència individual i els sentiments que aquesta ens genera, per poder arribar a una reflexió i, si és el cas, a una transformació: Sentir > Reflexionar > Actuar

Estructures: és important que l’establiment de les normes de relació entre les persones d’un grup siguin conegudes i acceptades per totes. Això requereix que aquestes normes s’hagin debatut i consensuat. És important, també, que les decisions es prenguin de forma inclusiva, tenint en compte totes les veus i prenent cura que la decisió final sigui el més representativa possible.

• Continguts: Alguns dels continguts de l’educació per a la pau són l’educació per al desarmament, l’educació per als drets humans, l’educació intercultural. Ens centrem en l’educació per al conflicte perquè creiem que és connatural a les relacions entre les persones, i que és transversal a totes les altres “educacions per a…”. Partim del reconeixement de la subjectivitat de les persones, i per això, eduquem per a una consciència crítica, a través dels conceptes de pau, violència, conflicte, etc.