caenes

Eines metodològiques

En l’educació per la pau la metodologia i la didàctica és un element fonamental. Des de l’ECP plantegem l’educació per la pau des d’una perspectiva socio-crítica, això implica donar una rellevància molt gran a aspectes metodològics. Entenem que a més de transmetre continguts de pau, cal fer viure experiències significatives que ens ajudin a entendre i integrar millor aquests continguts, per poder-los transferir posteriorment en altres contextos socials i personals generant acció per la pau. El com fem les coses esdevé un contingut en si mateix: aprenem a dialogar dialogant, a abordar conflictes en la pràctica dels propis conflictes, a conviure convivint, etc.

En aquest sentit promovem una metodologia socioafectiva, problematitzadora i activa, on a través de joc i dinàmiques, diàlegs, testimonis, visites, etc. les persones connecten amb el tema, l’experimenten, amplien coneixements, hi reflexionen críticament i n’extreuen nous aprenentatges que poden aplicar i transferir al seu entorn.

També reivindiquem l’avaluació, una avaluació formadora que ens ajudi a autoregular-nos, créixer, evolucionar i tenir més capacitat d’acció per la pau, tant local com global.

En aquest apartat recopilem eines adreçades a persones educadores. Abordem dos temàtiques:

– La facilitació de diàleg en temes controvertits: tan per poder tractar la controvèrsia plantejada, com per aprendre a dialogar.
– L’avaluació com a eina d’aprenentatge i pràctica reflexiva, no només de validació de resultats.

Altres recursos
Publicacions
  • Barbeito, C.; Caireta, M. (2025) La pau s’aprèn. Com cultivar les relacions i les condicions per una escola pacífica. Barcelona: Octaedro. Llibre d’orientació pedagògica sobre com ser proactius per construir i educar per la pau i reduir violències a les escoles. Inclou apartats sobre metodologia i avaluació.

Ver también

Educar pel diàleg controvertit

El diàleg (més enllà del debat) és aquella conversa o discussió entre dues persones o …