caenes

Educació en i per al conflicte i la convivència



Definim el conflicte com “aquella situació de disputa o divergència en què hi ha una contraposició d’interessos o necessitats antagòniques entre dues o més parts”. (CASCÓN, Paco. Educar en y para el conflicto)

El fet d’associar la idea de conflicte amb la manera que tradicionalment hem vist de resoldre’ls, la violència, fa que sovint es consideri un concepte amb connotacions negatives. Però si tenim en compte que:

– és una forma de respectar la diversitat d’opinions i percepcions, és a dir, la diversitat de persones que conviuen juntes
– pot permetre buscar solucions satisfactòries i innovadores per a totes les parts, i que
– pot ser un mitjà de transformació de la societat vers models millors, el concepte de conflicte pot prendre connotacions molt positives.

Partint del reconeixement de que el conflicte és inherent a les relacions humanes, l’educació en el conflicte convida a tenir una actitud activa i afrontar el conflicte, buscant evitar la submissió, l’evasió o la competició a favor de la negociació i la cooperació, per això proposa treballar un seguit d’aptituds i habilitats per a treballar tant la relació amb una mateixa i amb les altres persones (provenció) com la capacitat d’analitzar, negociar i buscar vies de transformació d’un conflicte.

Exercicis i Dinàmiques de l’Escola de Cultura de Pau
Perspectiva positiva del conflicte El baròmetre de Valors
Els nostres conflictes diaris
Nosaltres i els conflictes
Actitud davant del conflicte Exploradors i exploradores d’actituds en el conflicte [Nou]
I tu, pots participar?
Quina pel•lícula anem a veure?
Unes vacances conflictives
Llegint el diari
Recuperem la calma
Eines de transformació de conflictes Passadís de l’observació [Nou]
Organització de la convivència Les normes de classe
Millorem la convivència
Nosaltres som institut
Pau al cau
La ciutat del caos
Terra, mar i cel
Què decidim?
El racó dels conflictes
Altres recursos
Publicacions
  • Albertí, M;  Hernández, L.; Ponce, M.; Torres, J. (2024) Comunicació no violenta. Una actitud i un llenguatge de pau.  Barcelona: Departament Educació Generalitat de Catalulnya. Guia de Comunicació No Violenta per a centres educatius i famílies.
  • Barrientos, A; Caireta, M. (2021). Cultura de paz en el deporte. Guia práctica para transformar conflictos en oportunidades. Cerdanyola del Vallès: INDE. Manual per a l’educació en el conflicte en grups educatius o esportius, amb estratègies, exemples i activitats d’autoaprenentatge.
  • Cascón, P. (2001). Educar en y para el conflicto. Barcelona: Càtedra UNESCO per la Pau i els Drets Humans de la UAB. Manual senzill on es resumeixen tots els continguts bàsics de l’educació en i per al conflicte.
  • Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya (s.d.)  Enfocament restauratiu global. Petit manual d’ús. (Web recuperada el 28 de juliol de 2025). Hi trobareu quatre dossiers molt útils on s’explica com integrar les pràctiques restauratives de forma globalitzada en un centre educatiu.
  • Departament d’Educació Generalitat de Catalunya. Web Projecte de convivència.  (Recuperada el 28 de juliol de 2025)  Orientacions i materials del Departament per elaborar el projecte de convivència escolar.
  • Schmitz, J. (2018) Prácticas restaurativas para la prevención y gestión de conflictos en el ámbito educativo.  La Paz: Progettomondo.mlal. Llibre sobre la metodologia de pràctiques restauratives.
  • ECP (s.d.)  Educar per a la pau i la convivència, un projecte de centre.  Web on a partir de 17 preguntes que sovint ens fa el professorat, responem a com estructurar una escola des d’una perspectiva de pau.