Entenem per conflicte armat, el que col·loquialment anomenem guerres, com “tot enfrontament protagonitzat per grups armats regulars o irregulars amb objectius percebuts com incompatibles en què l’ús continuat i organitzat de la violència:
- provoca un mínim de 100 víctimes mortals en un any i/o un greu impacte en el territori (destrucció d’infraestructures o de la natura) i la seguretat humana (població ferida o desplaçada, violència sexual i de gènere, inseguretat alimentària, impacte en la salut mental i en el teixit social o disrupció dels serveis bàsics, etc.);
- pretén la consecució d’ objectius diferenciables dels de la delinqüència comuna i normalment vinculats a:
- demandes d’ autodeterminació i autogovern, o aspiracions identitàries;
- oposició al sistema polític, econòmic, social o ideològic d’un Estat o a la política interna o internacional d’un govern, la qual cosa en ambdós casos motiva la lluita per accedir o erosionar el poder;
- o control dels recursos o del territori”(Escola de Cultura de Pau, 2025).
Aquests factors es retroalimenten amb d’altres com la possibilitat de comprar i vendre armes i material de doble ús,la utilització dels recursos naturals, i la indústria civil que es lucra amb les guerres (interessos econòmics).
A més de les seqüeles més directes de la violència armada, com les morts o les persones ferides i les destruccions d’infraestructura, cal afegir altres tipus de conseqüències que poden marcar les poblacions durant molt temps. Molts conflictes armats generen grans desplaçaments de població, el reclutament d’actors armats,sovint persones menors d’edat, o l’increment de la violència sexual, factors que generen grans impactes psicosocials en les comunitats afectades i aprofundeixen l’odi entre les poblacions enfrontades (impactes psicosocials).

Exercicis i Dinàmiques de l’Escola de Cultura de Pau | ||||
Els conflictes armats en general |
La guerra. Star-Spangled Banner La pau negativa Mapamundi dels conflictes Conflictes recordats No hi ha dret! |
|||
Causes dels conflictes armats | ||||
Actors armats |
Escacs Dibuixa l’animal que mes t’agradi Narració pautada Soldat forçat o voluntari Escacs desplaçats Jo vull ser… |
|||
Armes |
El preu i el cost justos? A transformar! Una mina contamina Jimmdu |
|||
Economia de guerra |
Comerç de guerra Bitlle(t)s La seguretat a la regió de Xitifajroa Jo vull ser… |
|||
Conseqüències | ||||
Dels conflictes armats |
Els infants i la guerra Explica’m com va ser… Camp de batalla |
|||
Desplaçaments de població | Escacs desplaçats | |||
L’impacte de les guerres |
[No]violència a Israel-Palestina? [Nou] Els nens i la guerra Explica’m com va ser… Camp de batalla Imagina una llarga desfilada Creuar el riu Què desenvolupament? La festa del consum Fem cooperativa La seguretat a la regió de Xitifajroa Bitlles per bitllets |
|||
Altres recursos | ||||
Publicaciones |
|
|||
Mapes i infografies |
|
|||
Materials pedagògics |
|