Persona. Cal confrontar les percepcions que tenim del conflicte amb les percepcions dels altres actors implicats, reconèixer les nostres emocions i actuar en conseqüència, vetllar per què la imatge de l’altre quedi íntegra, i aconseguir que el poder dels actors implicats estigui equilibrat.
Del procés és important controlar les dinàmiques de comunicació, analitzar els processos i les estratègies seguits en el conflicte, i establir les normes de com es negociarà per a assolir un consens.
Pel que fa al problema, la principal tasca és trobar quins interessos s’amaguen darrera de les nostres posicions: sovint quan estem davant d’un conflicte defensem una posició incompatible amb la de l’altre actor en conflicte. Cal anar a l’arrel dels interessos de cadascú, i negociar a partir d’aquests interessos.
Aquests passos ens han de permetre cercar solucions que siguin consensuades per tothom i que siguin verificables. Per a aconseguir-ho, és important ser creatives.
Exercicis i Dinàmiques de l’Escola de Cultura de Pau | ||||
Anàlisi i negociació | ||||
Anàlisi i negociació |
La cadira Creuar el riu Anàlisis d’un conflicte |
|||
Persona |
Estàtues de por Explica’m un conte Gol Nord-Gol Sud Topmanta d’emocions Qui estira més fort |
|||
Procés |
La meva història, la teva història Escolta activa? Creuar el riu Jo-missatge No hi ha dret! |
|||
Problema |
La veu de tots i totes Què fem amb l’antiga fàbrica? |
|||
Solucions |
El racó dels conflictes |
|||
Solucions | ||||
Creativitat i cerca de solucions |
De la protesta a la proposta Diagonal per alçades Solucions Acords |
|||
Altres recursos | ||||
Llibres | ▪ Cornelius H, Faire S. Tú ganas, yo gano. Como resolver los conflictos creativamente y disfrutar con las soluciones. Ed. Gaia, Barcelona, 1995. ▪ Fisher, Ury, Patton. Obtenga el sí: el arte de negociar sin ceder. Gestión 2000.com, Barcelona 2002 |