El diàleg (més enllà del debat) és aquella conversa o discussió entre dues persones o grups amb argumentacions diferents, reconeixent la legitimitat de les opinions de l’Altre des de l’escolta, l’empatia i la predisposició a enriquir la pròpia opinió amb les aportacions de l’Altre sense que ningú hagi de renunciar a la seva.
Els temes controvertits son “els temes que fan sorgir emocions i sentiments intensos i divideixen a la societat” (Consell d’Europa, 2015: 5). Dit d’una altra manera, “són els que tenen un impacte polític, social o personal i que desperten sentiments i/o tracten qüestions de valor o de creences” (citat a Oxfam, 2006: 2).
La vida està plena de temes controvertits que interpel·len adults, joves i infants. Això pot ser una oportunitat per créixer i evolucionar personal i col·lectivament o per distanciar-nos i polaritzar.
La necessitat de conviure en la diversitat de persones, col·lectius i punts de vista que conformen la societat actual posa de relleu la importància d’educar en i per al diàleg controvertit. Aquesta és un instrument per preparar la ciutadania per a la pluralitat, la inclusió i la democràcia, així com per prevenir extremismes violents.
inflatable bounce house obstacle course
Educar en el diàleg controvertit permet desenvolupar competències per conviure en la discrepància, a partir de crear un context de seguretat que ens permet prevenir riscos i superar biaixos. Existeixen nombroses metodologies de diàleg arreu que aporten recursos interessants.
Exercicis i dinàmiques de l’ECP | |
Desenvolupar competències |
El jo-missatge Mirada crítica Escolta activa? Escoltem l’altre Ampliant horitzons Cercle Socràtic Emoticons Estratègia de les quatre passes La lupa dels biaixos |
Crear un context |
Tots són peròs aROSSegats (Experiment de Ross) Quan he parlat? La controvèrsia Arbitratge emocional Obrim caixes |
Metodologies per dinamitzar diàlegs |
Cercle d’opinions Dinàmica de les targetes El passadís de la consciència Baròmetre de valors Las Vegas Debat silenciós Debat en moviment |
Altres recursos | |
Materials de suport | ▪ BARBEITO, C; CAIRETA, M (2019) Discrepància Benvinguda! Guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula. ECP. https://escolapau.uab.cat/ ▪ Consell d’Europa (2015) Vivir con la controversia. Cómo enseñar temas controvertidos mediante la Educación para la ciudadanía y los derechos humanos (EDC/HRE) Módulo de formación para el profesorado. Estrasburg: Consell d’Europa http://rm.coe.int/ ▪ Huddleston & Kerr (2017) Managing controversy. Developing a strategy for handling controversy and teaching controversial issues in school. Council of Europe. https://rm.coe.int/ ▪ Huddleston, T (2003) Controversial issues: guidance for school.https://www.youngcitizens.org/ |