L’educació intercultural promou una concepció dinàmica de la identitat que faciliti l’encontre amb i l’aprenentatge de l’Altre. L’educació antiracista busca modificar les estructures i concepcions que alimenten la discriminació pel seu fenotip.
Per a això, intenta desemmascarar els estereotips (creences compartides per un grup sobre un altre grup) i els prejudicis (suposició que es fa sobre una altra persona o grup que no coneixem directament), que ens provoquen una imatge negativa de l’altre, a voltes tant sols per l’aspecte físic. Quan estereotips i prejudicis són portats a l’extrem alimenten la imatge de l’enemic envers l’Altre. Alhora també cal desemmascarar les estructures injustes que alimenten la discriminació en contextos de diversitat.
Exercicis i Dinàmiques de l’Escola de Cultura de Pau |
Percepcions, prejudicis i estereotips |
¡Stop!
Obrim caixes
Explica’m un conte
En groguet i la vermellina
Miralls de coneixement
Una història com moltes d’altres
Percepcions |
Immigració |
Catalunya immigrada
Joc: Els immigrants “clandestinos”
La nostra ciutat mostra de cultures
Identitats que maten |
Imatge de l’enemic |
Estàtues de por
Gol Nord-Gol Sud
Promises
Zoo
Una història com moltes d’altres |
Identidad |
Som com una ceba |
Altres recursos |
Publicacions |
- Andreotti, V.; de Souza, L.M. (2008) Learning to read the world Through Other Eyes. Global Education, Derby (UK). Reflexió pedagògica sobre educació per la justícia global des d’una mirada decolonial.
- Barbero, A.; Barbeito, C.; Santiago, I.; Vidal, C. (2005) (Deconstruir) la imatge de la Enemic. Cerdanyola del Vallès: ECP. Marc teòric breu dels mecanismes de construcció de l’Altre com a enemic amb propostes d’activitats didàctiques integrades.
- Barbero, A. (2018) Diferències que enriqueixen la vida. Cerdanyola del Vallès: ECP. Material didàctic amb nombroses activitats sobre com educar en la diversitat i per desconstruir la imatge de l’enemic.
- Canimas, J.; Carbonell, F. (2008) Eduació i conflictes interculturals. Primum non nocere. Barcelona: Eumo editorial. Reflexió sobre com abordar els conflictes interculturals.
- Edualter.www.edualter.org. (Recuperada el 28 de juliol de 2025) Web de recursos d’educació per la justícia global.
- SOS Racismo Guipuzkoa (2022) Educacion antirracista. Guía para personas docentes y educadoras que trabajan con jóvenes y adolescentes. Guipuzkoa: Sos Racismo. Orientacions per educar sense racisme i contra el racisme.
- Torroella, A. (2023) Interculturalidad Crítica y Antirracismo. Entreculturas. Orientacions i recursos per educar sense racisme i contra el racismo.
|