Entenem la violència com aquella “actitud o comportament que constitueix una violació o la privació a l’ésser humà d’algo que li és essencial com a persona (integritat física, psíquica o moral, drets, llibertats…). (Seminario de Educación para la paz-Associación pro Derechos Humanos. Educar para la paz, una propuesta possible. Catarata. Madrid, 2000)
Generalment s’entén per violència una agressió física o psicològica: un assassinat, una tortura, una bufetada, una mutilació, i altres formes de maltractament físic o psicològic. D’aquesta violència en diem violència directa.
Però aquest tipus de violència, tot i ser el més visible, no és l’únic, n’hi ha d’altres poc visibles però molt presents i amb conseqüències molt més greus. De fet, la violència directa sovint és el resultat visible d’altres violències.
Una és la violència estructural, la violència que forma part de l’estructura social i que impedeix cobrir les necessitats bàsiques, com la generada per la desigualtat social, l’atur, la malnutrició, la manca de serveis sanitaris i educatius bàsics, etc.
Sovint, les causes de la violència directa estan relacionades amb situacions de violència estructural i/o justificades per la violència cultural: moltes guerres són conseqüència d’un abús de poder que recau sobre una població oprimida, o d’una situació d’injustícia social (d’un repartiment de terres insuficient, d’una gran desigualtat en la renda de les persones, etc.), i reben el recolzament de discursos que justifiquen aquestes violències.
Exercicis i Dinàmiques de l’Escola de Cultura de Pau | |
Violència en general |
Això és violència? Il•lustrem la pau Pautionary En què exerceixo la violència? |
Violència directa |
La guerra. Star-Spangled Banner Comerç de guerra Escacs desplaçats Els infants i la guerra Explica’m com va ser… Camp de batalla Bitlle(t)s No hi ha dret |
Violència estructural |
El parxís de la xocolata Imagina una llarga desfilada Creuar el riu |
Violència cultural – cultura de la violència |
Violència en els mitjans L’altra cara de les pel•lícules bèl•liques Financiació Pauparazzi Màxima audiència Jo vull ser… Zoo |
Altres recursos |
|
Llibres |
▪ CAIRETA, M; BARBEITO, C. Introducció de conceptes, pau, violència conflicte. ▪ LEDERACH, JP. El abecé de la paz y los conflictos. Educar para la paz. Los libros de la Catarata, Madrid 2000 ▪ JARES, X. Educación para la paz: su teoría y su práctica. Ed Popular, Madrid 1999 ▪ Seminario de Educación para la Paz APDH. Educar para la paz una propuesta posible. Los libros de la Catarata, Madrid 2000 (3a edició) |