caenes

Violencia


Entenem la violència com aquella “actitud o comportament que constitueix una violació o la privació a l’ésser humà d’algo que li és essencial com a persona (integritat física, psíquica o moral, drets, llibertats…). (Seminario de Educación para la paz-Associación pro Derechos Humanos. Educar para la paz, una propuesta possible. Catarata. Madrid, 2000)

Generalment s’entén per violència una agressió física o psicològica: un assassinat, una tortura, una bufetada, una mutilació, i altres formes de maltractament físic o psicològic. D’aquesta violència en diem violència directa.

Però aquest tipus de violència, tot i ser el més visible, no és l’únic, n’hi ha d’altres poc visibles però molt presents i amb conseqüències molt més greus. De fet, la violència directa sovint és el resultat visible d’altres violències.

Una és la violència estructural, la violència que forma part de l’estructura social i que impedeix cobrir les necessitats bàsiques, com la generada per la desigualtat social, l’atur, la malnutrició, la manca de serveis sanitaris i educatius bàsics, etc.

Sovint, les causes de la violència directa estan relacionades amb situacions de violència estructural i/o justificades per la violència cultural: moltes guerres són conseqüència d’un abús de poder que recau sobre una població oprimida, o d’una situació d’injustícia social (d’un repartiment de terres insuficient, d’una gran desigualtat en la renda de les persones, etc.), i reben el recolzament de discursos que justifiquen aquestes violències.

Exercicis i Dinàmiques de l’Escola de Cultura de Pau
Violència en general Les males herbes
Això és violència?
Il•lustrem la pau
Pautionary
En què exerceixo la violència?
Violència directa La guerra. Star-Spangled Banner
Comerç de guerra
Escacs desplaçats
Els infants i la guerra
Explica’m com va ser…
Camp de batalla
Bitlle(t)s
No hi ha dret
Violència estructural Luxe o Bancarrota [Nou]
Oxímorons conseqüents [Nou]
El parxís de la xocolata
Imagina una llarga desfilada
Creuar el riu
Violència cultural – cultura de la violència Violència en els mitjans
L’altra cara de les pel•lícules bèl•liques
Financiació
Pauparazzi
Màxima audiència
Jo vull ser…
Zoo
Altres recursos
Publicacions
  • Barbeito, C.; Caireta, M. (2025) La pau s’aprèn. Com cultivar les relacions i les condicions per una escola pacífica. Barcelona: Octaedro. Llibre d’orientació pedagògica sobre com ser proactius per construir i educar per la pau i reduir violències a les escoles.
  • Lederach, JP. El abecé de la paz y los conflictos. Educar para la paz. Los libros de la Catarata, Madrid 2000.  Llibre de referència en conceptes bàsics d’educació per la pau.
  • Edualter. Web (recuperada el 28 de juliol de 2025) amb recursos diversos sobre educació per la justícia global. Conté la xarxa de recursos RETO.
  • EducaRueca.  Web (recuperada el 28 de juliol de 2025) amb recursos diversos sobre educació per la pau i la noviolència.
  • Cocinando aprendizajes (s.d.) Educar para la paz: dinàmicas de grupo y recursos didácticos. (Recuperada el 28 juliol 2025). Web de vídeos amb recursos diversos sobre educació per la pau i altres temes educatius.
Materials pedagògics
  • Barbeito, C (2023) Arcadi la país de les Oliveres. Guia didàctica. Narra la història d’un dia a la vida d’Arcadi Oliveres en el seu afany per crear un món més just. La guia permet conèixer l’Arcadi i comprendre temàtiques com el decreixement, el frau fiscal, les migracions, el pacifisme, etc.
  • Guinard, O.; Lorenzo, F.; Mateo, A. (s.d.)  Situació d’aprenentatge L’autòpsia de l’objecte del desig. Cerdanyola del Vallès: EduglobalSTEM. L’alumnat analitza causes de la fi dels mòbils i propostes per anticipar-s’hi, coneix el circuit del coltan i el seu vincle amb la guerra del Congo. Creat en el marc del grup de treball EduglobalSTEM.cat.
  • Guinard, O.; López, V.; Lorenzo, F.; (s.d.)  Joc A 10 torns del col·lapse. Joc de simulació on, a partir de 4 ciutats diverses es disputen els recursos energètics, es reflexiona sobre el model energètic exemplificant causes i conseqüències de la violència estructural. Creat en el marc del grup de treball EduglobalSTEM.cat i editat per Punts Volats.