caenes

Pau


Algunes persones entenen la pau com un estat caracteritzat per l’absència de guerres. Des de l’educació per a la pau s’ha definit aquest concepte com a pau negativa..

La pau positiva, en canvi, és un concepte més ampli i més ambiciós que recull “el procés de realització de la justícia en els diferents nivells de la relació humana. És un concepte dinàmic que ens porta a aflorar, afrontar i resoldre els conflictes de forma noviolenta i el fi de la qual és aconseguir l’harmonia de la persona amb ella mateixa, amb la naturalesa i amb les altres persones” (Seminario de Educación para la Paz-APDH. Educar para la paz. Una propuesta posible. Catarata. Madrid, 2000.)

D’aquesta definició destaquem:

▪ La idea del dinamisme: la pau no és un estat donat sinó un procés en constant construcció. Per això requereix el compromís i la implicació de tothom en actuar en favor de la pau (idea d’acció, d’implicació) i en coherència amb els seus continguts (sense violència). De la suma d’aquests dos aspectes – acció i absència de violència – en diem noviolència, un concepte traduït del terme gandhià ahimsa.

▪ La globalitat del concepte: per construir la pau s’ha de tenir un enfocament global, partint del treball sobre sí mateix a la transformació del funcionament del sistema internacional, passant per la relació amb les altres persones i amb la natura.

Exercicis i Dinàmiques de l’Escola de Cultura de Pau
Pau Els bons navegants
Il•lustrem la pau
Frase setmanal
La guerra. Star-Spangled Banner
La pau positiva
La pau negativa
La pau. El Cant dels Ocells
Pautionary
Debatim la pau
La pau (no) és
Centre d’interès Illa Eirene
Com es parla de pau?
Els components de la pau
Assemblea general de les NAU
Cultura de pau Frase setmanal
Escala de valors
Les nostres heroïnes, els nostres herois
Rutes turístiques
Pauparazzi
Entrevistant herois reals
Fem campanya
Pau al cau
Ciència-ficció
Retrat robot
I si…
Noviolència [No]violència a Israel-Palestina? [Nou]
El grup diu…
Puc / pots / podem
L’arbre dels problemes
El taquímetre social
El racó dels conflictes
Rosa Parks
Altres recursos
Publicacions
  • Barbeito, C.; Caireta, M. (2025) La pau s’aprèn. Com cultivar les relacions i les condicions per una escola pacífica. Barcelona: Octaedro. Llibre d’orientació pedagògica sobre com ser proactius per construir i educar per la pau i reduir violències a les escoles.
  • Lederach, JP. El abecé de la paz y los conflictos. Educar para la paz. Los libros de la Catarata, Madrid 2000.  Llibre clàssic de referència en conceptes bàsics d’educació per la pau.
  • Edualter. Web (recuperada el 28 de juliol de 2025) amb recursos diversos sobre educació per la justícia global. Conté la xarxa de recursos RETO.
  • EducaRueca.  Web (recuperada el 28 de juliol de 2025) amb recursos diversos sobre educació per la pau i la noviolència.
  • Cocinando aprendizajes. Educar para la paz: dinàmicas de grupo y recursos didácticos. (Recuperada el 28 juliol 2025)  . Web de vídeos amb recursos diversos sobre educació per la pau i altres temes educatius