Algunes persones entenen la pau com un estat caracteritzat per l’absència de guerres. Des de l’educació per a la pau s’ha definit aquest concepte com a pau negativa..
La pau positiva, en canvi, és un concepte més ampli i més ambiciós que recull “el procés de realització de la justícia en els diferents nivells de la relació humana. És un concepte dinàmic que ens porta a aflorar, afrontar i resoldre els conflictes de forma noviolenta i el fi de la qual és aconseguir l’harmonia de la persona amb ella mateixa, amb la naturalesa i amb les altres persones” (Seminario de Educación para la Paz-APDH. Educar para la paz. Una propuesta posible. Catarata. Madrid, 2000.)
D’aquesta definició destaquem:
▪ La idea del dinamisme: la pau no és un estat donat sinó un procés en constant construcció. Per això requereix el compromís i la implicació de tothom en actuar en favor de la pau (idea d’acció, d’implicació) i en coherència amb els seus continguts (sense violència). De la suma d’aquests dos aspectes – acció i absència de violència – en diem noviolència, un concepte traduït del terme gandhià ahimsa.
▪ La globalitat del concepte: per construir la pau s’ha de tenir un enfocament global, partint del treball sobre sí mateix a la transformació del funcionament del sistema internacional, passant per la relació amb les altres persones i amb la natura.
Exercicis i Dinàmiques de l’Escola de Cultura de Pau | |
Pau |
Il•lustrem la pau Frase setmanal La guerra. Star-Spangled Banner La pau positiva La pau negativa La pau. El Cant dels Ocells Pautionary Debatim la pau La pau (no) és Centre d’interès Illa Eirene Com es parla de pau? Els components de la pau Assemblea general de les NAU |
Cultura de pau |
Frase setmanal Escala de valors Les nostres heroïnes, els nostres herois Rutes turístiques Pauparazzi Entrevistant herois reals Fem campanya Pau al cau Ciència-ficció Retrat robot I si… |
Noviolència |
El grup diu… Puc / pots / podem L’arbre dels problemes El taquímetre social El racó dels conflictes Rosa Parks |
Altres recursos | |
Llibres |
▪ CAIRETA, M; BARBEITO, C. Introducció de conceptes, pau, violència conflicte. ▪ LEDERACH, JP. El abecé de la paz y los conflictos. Educar para la paz. Los libros de la Catarata, Madrid 2000 ▪ JARES, X. Educación para la paz: su teoría y su práctica. Ed Popular, Madrid 1999 ▪ Seminario de Educación para la Paz APDH. Educar para la paz una propuesta posible. Los libros de la Catarata, Madrid 2000 (3a edició) |
Webs |
▪ Edualter. Xarxa de recursos sobre educació per la pau, el desenvolupament i la interculturalitat http://www.edualter.org/. Té un apartat de materials i bibliografia sobre educació per a la pau i en el conflicte. ▪ http://www.educarueca.org/ Web amb recursos diversos sobre educació per la pau i la noviolència. ▪ http://www.educacionenvalores.org/. Web molt complerta sobre temes educatius vinculats a l’educació en valors. ▪ http://www.senderi.org/. Web sobre temes vinculats a l’educació en valors. |