Entenem per Construcció de pau el conjunt de mesures, plantejaments i etapes necessàries encaminades a transformar els conflictes violents en relacions més pacífiques i sostenibles. Considerem, doncs, que és el conjunt d’accions destinades a afavorir una pau duradera, independentment del moment en el que s’apliquen (si és abans, durant, o després d’un conflicte armat).
Podem distingir tres tipus de mesures de construcció de pau:
• Aquelles que intenten limitar l’impacte de la violència armada i de les seves conseqüències més directes. Aquestes mesures poden comprendre des d’accions per a aminorar el patiment de la població civil degut al conflicte armat, a projectes de desmovilització de soldats, passant per tallar les fonts de finançament o la possibilitat d’adquirir armes dels actors armats;
• Aquelles que van encaminades a construir una pau durable: aquelles que actuen sobre les causes que van portar al conflicte armat. Aquestes són les mesures que s’han de considerar a més llarg termini, i que inclouen temes com reforçar la democràcia del país, assolir uns nivells sostenibles de desenvolupament, garantir el respecte dels drets humans, etc.
• Aquelles que faciliten els mitjans per a fer possible una transformació noviolenta del conflicte: donar eines a la població per a resistir a la violència, crear canals de diàleg entre parts enfrontades, donar suport a iniciatives civils de pau, etc.
Exercicis i Dinàmiques de l’Escola de Cultura de Pau | ||||
Frenar l’impacte de la violència | ||||
Armes |
El preu i el cost justos? A transformar! Una mina contamina Jimmdu |
|||
Soldats |
Narració pautada Jo vull ser… |
|||
Construir una pau duradera | ||||
Drets Humans |
Me voy a convertir en un ave. Maná Si Peter Pan viniera Festa per la DFCE Declaració intergalàctica El bingo dels drets humans 006, Defensor dels drets humans No hi ha dret! |
|||
Desenvolupament |
El parxís de la xocolata Imagina una llarga desfilada Creuar el riu Quin desenvolupament? La festa del consum Fem cooperativa La seguretat a la regió de xitifajroa Bitlle(t)s |
|||
Democràcia Participació |
De la protesta a la proposta Què fem amb l’antiga fàbrica? I tu, pots participar? La veu de tots i totes La ciutat del caos Terra, mar i cel Què decidim? Paquets democràtics |
|||
Gènere |
Gènere publicitari Caballers i princeses Grans i petits |
|||
Transformació noviolenta del conflicte | ||||
Apoderament i noviolència | ||||
Altres recursos | ||||
Llibres | • Sáez, Pedro. El sur en el aula. Una didáctica de la solidaridad. Seminario de Educación para la Paz, Zaragoza, 1995. • Seminario de Educación para la Paz (Asociación Pro Derechos Humanos). Educar en y para los Derechos Humanos. Dinámicas y actividades. Los libros de la Catarata, Madrid, 1996 (5ª edición). • Pace e Dintorni. Educar en la Noviolencia. PPC, Madrid, 2000. • Grup IREF, Pensar el drets humans. Col. Apunts de pau i drets humans. Oficina de Promoició de la pau i els drets humans Generalitat de Catalunya, 2010. • Grup IREF. Som joves, tenim drets… i dreures. Oficina de Promoició de la pau i els drets humans Generalitat de Catalunya, 2010. |
|||
Webs | • Peace e dintorno. Educar en la noviolencia. Editorial PPC,2000 promoguda per la Federació Catalana http://federacio.ongd.org/recursos/ • Kaidara. Experiències i recursos educatius per a una ciutadania global http://www.kaidara.org/ca Banc de recursos d’educaició pel desenvolupament i la ciutadania dinamitzat per Intermon • www.amnesty.org/es. Amnistia internacional. Material d’educació en drets humans |